2020-10-26, 09:25
Medlem
Hej. Lyssnar mycket på svensk hiphop/rap och jag är vit men halvarab och växt upp bland blattar.

I rap så använder dom många slangord och jag undrar var hur och varför dom lär sig slangord oftast i orten/stora städer var lär dom sig?

Sen specifikt, " hoppar in i araban o rider." Varför" rider " o inte glider? då arabie är typ bil och läste att araban är äldre ord för bil/kärra/vagn.

Och varför använder man gamla ord? Och är det alltid så att dom har värsta slangen?
Citera
2020-10-26, 09:28
Medlem
Dom växer väl upp bland det och hör det ofta i skolorna osv. Det är väl en del av "kulturen".
Citera
2020-10-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Dom växer väl upp bland det och hör det ofta i skolorna osv. Det är väl en del av "kulturen".
Vi som är liite mer lantliga av oss (60'000 invånare,
Vad säger ni om att vi använder slang? Jag är uppvuxen med vissa uttryck och dom är jag fäst vid de ju löjligt om folk säger japp o sånt fast det i deras stad inte används eller ens att nån fattar.
Finns alltid wannabe-G
Jag är f.ö tuffare i mitt prat än i mitt huvud venne vad det beror på
Citera
2020-10-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deux2
Hej. Lyssnar mycket på svensk hiphop/rap och jag är vit men halvarab och växt upp bland blattar.

I rap så använder dom många slangord och jag undrar var hur och varför dom lär sig slangord oftast i orten/stora städer var lär dom sig?

Sen specifikt, " hoppar in i araban o rider." Varför" rider " o inte glider? då arabie är typ bil och läste att araban är äldre ord för bil/kärra/vagn.

Och varför använder man gamla ord? Och är det alltid så att dom har värsta slangen?

Rider här måtte vara en anglicism. Take a ride; = ta en biltur, och dylikt.
Kanske skall det associera till arabhästar som man då rider på, men dagens arabiska ungdomar här i Sverige kör ju bilar.
Citera
2020-10-27, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Rider här måtte vara en anglicism. Take a ride; = ta en biltur, och dylikt.
Kanske skall det associera till arabhästar som man då rider på, men dagens arabiska ungdomar här i Sverige kör ju bilar.
Ja vore konstigt om ett ungdomsgäng kommer på sina hingstar:d
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in