2020-10-26, 04:08
Medlem
Har informerats av följande scenario (som också genomförts, har bevittnat det själv):
Två bilar av samma modell och färg införskaffas. Ett andra set av registreringsskyltar för den första bilen införskaffas vilka sedan används för att skylta om den andra bilen. Nu har ägaren två i bilar som används, men skatt, besiktning, försäkring osv tecknas endast för en bil. Frågan är, vilka lagar har brutits?
Citera
2020-10-26, 04:20
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaigaTony
Har informerats av följande scenario (som också genomförts, har bevittnat det själv):
Två bilar av samma modell och färg införskaffas. Ett andra set av registreringsskyltar för den första bilen införskaffas vilka sedan används för att skylta om den andra bilen. Nu har ägaren två i bilar som används, men skatt, besiktning, försäkring osv tecknas endast för en bil. Frågan är, vilka lagar har brutits?

Vägtrafikregisterlagen, olovlig körning samt eventuellt märkesförfalskning är vad jag kan tänka mig.
Citera
2020-10-26, 04:21
Medlem
GoUoDs avatar
Ditt svar ligger under 12kap. i följande fordonsförordningen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2019383-om-fordons-registrering-och_sfs-2019-383
Återkom gärna vad du rett ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Vägtrafikregisterlagen, olovlig körning samt eventuellt märkesförfalskning är vad jag kan tänka mig.
Bra där!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=6837722
märkesförfalskning & brott mot fordonsförordningen landade det på för en liknande person.
Senast redigerad av GoUoD 2020-10-26 kl. 04:25.
Citera
2020-10-26, 04:37
Medlem
miikoss avatar
Brottsbalkens del om märkesförfalskning.

Försäkring som är teckad på fel bil gäller ej, försäkringsbolaget kan använda regresrätt och kräva ersätting för kostnaderna.

Fordonslagen/fordonsförordingen, gällande registreringsbesiktning, och kontrollbesiktning.

Vägtrafikregisterlagen gällande användade av avsällt fordon.

Vägtrafikskattelag gällande att ej betala vägtrafikskatt.
Citera
2020-10-26, 04:39
Medlem
miikoss avatar
Olovlig körning blir det endast om föraren saknar körkort.
Citera
2020-10-26, 04:42
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Brottsbalkens del om märkesförfalskning.

Försäkring som är teckad på fel bil gäller ej, försäkringsbolaget kan använda regresrätt och kräva ersätting för kostnaderna.

Fordonslagen/fordonsförordingen, gällande registreringsbesiktning, och kontrollbesiktning.

Vägtrafikregisterlagen gällande användade av avsällt fordon.

Vägtrafikskattelag gällande att ej betala vägtrafikskatt.
Om man gjorde det i god tro för att man är ett autistiskt mongo som byggt ett garage som ser spegelvänt ut ... och råkade ta fel sidas bil,då?

I vilket fall väldigt rättfram o solklara svar, inget att diskutera direkt.
Citera
2020-10-26, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Om man gjorde det i god tro för att man är ett autistiskt mongo som byggt ett garage som ser spegelvänt ut ... och råkade ta fel sidas bil,då?

I vilket fall väldigt rättfram o solklara svar, inget att diskutera direkt.

Gjorde vad? Skyltbytet?

Det är ju fortfarande två olika bilar med olika VIN där den ena är påställd, försäkrad och skattad men den andra avställd, oförsäkrad och falskskyltad.
Citera
2020-10-26, 07:30
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag växte upp med att bilars identiteter var en smula flytande, ramnumren satt fastskruvade och kunde bytas snabbt. Finbilen var den som gick på sommaren och på besiktningen, den lite sämre fick gå i vinterslasket. Bara en bil i taget var i trafiken.

Jag och mina syskon fick ställa oss ivägen för nummerplåtarna om det fotograferades, mest som ett skämt men jag tror farsan var lite nojjig också.

Vinterbilarna var i mekaniskt bra skick men kunde vara lite sämre kosmetisk skick, dom var heller inte mindre säkra än den besiktigade bilen.
Citera
2020-10-26, 07:42
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Gjorde vad? Skyltbytet?

Det är ju fortfarande två olika bilar med olika VIN där den ena är påställd, försäkrad och skattad men den andra avställd, oförsäkrad och falskskyltad.
Tog fel sidas bil. Nä men menade mest om man skulle kunna komma undan med det pga god tro, "oj nån fitta har bytt ut min bil". Gäller bara att koka en trovärdig historia. Ultimat är man sig skyldig att inte begå trafikbrott, men till en rimlig gräns. Gick det inte att värja att åka falskreggat .... teoretiserar jag, rent tankespån.
Senast redigerad av GoUoD 2020-10-26 kl. 07:47.
Citera
2020-10-26, 07:51
Medlem
Vilka lagar som bryts har du fått svar på: Det är absolut olagligt och kan bli extremt dyrt om dubletten blir inblandad i en olycka då försäkringen inte gäller: Och är det en modern bil kommer det att uppdags i och med skadereglering om bilen måste in till verkstad:
Sen förekommer det även att man kopierar andras bilar: En bekant råkade ut för det för ett gäng år sen fick några parkeringsböter etc. som han inte kände igen: Han besökte då den parkeringen och hittade "Sin" bil ringd polisen och bilen omhändertogs: I det fallet blev det nog ganska kännbart för den var skapligt ny och hade ett vesäntligt värde.
Citera
2020-10-26, 08:18
Medlem
Att det var olagligt var jag ju så klart medveten om, intresset låg mest i vad tjommen kommer åka på ifall det blir aktuellt. Såvida den falskskyltade bilen inte är involverad i en olycka tror jag dock chanserna att han åker dit är relativt begränsade, så länge inte någon tjallar, bilarna brukar stå parkerade jämsides på uppfarten...
Citera
2020-10-26, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Tog fel sidas bil. Nä men menade mest om man skulle kunna komma undan med det pga god tro, "oj nån fitta har bytt ut min bil". Gäller bara att koka en trovärdig historia. Ultimat är man sig skyldig att inte begå trafikbrott, men till en rimlig gräns. Gick det inte att värja att åka falskreggat .... teoretiserar jag, rent tankespån.

Svårt att skylla på npgon annan om man stpr som ägare till bägge (går att slå på VIN)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in