2020-10-25, 18:07
Medlem
Hej,
Jag saknar CD/DVD-läsare på min gamla burk som jag vill installera Windows 98SE på, men jag har en modern laptop med USB, samt så har jag en SSD och en SATA-till-USB så jag kan koppla in SSD:n i min moderna datorn utan att behöva öppna upp den.

Finns det något smidigt och snabbt sätt att förinstallera Windows 98SE på med hjälp av min moderna dator? Och för att sen sätta in SSD:n i min gamla dator? Jag har en SATA-till-IDE-adapter till SSD:n i min gamla burk.
Citera
2020-10-25, 18:18
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
För det första kan du inte boota Windows 98 skivan på modern hårdvara. Det finns garanterat inte drivrutiner för det och de finns inte på skivan.

För det andra innebär installationen att man fingerprintar hårdvaran i maskinen. Flyttar du hårddisken till en maskin som har ett annat moderkort och en annan processor så kommer inte den installationen att boota.

För det tredje så stödjer inte Windows 98 annat än IDE och SATA som bootenhet.
Om du inte har drivrutiner till Windows 98 för SATA bryggan på USB dockan så kommer inte det att funka heller.

Den bästa lösningen är att skaffa en optisk enhet för IDE eller SATA.

Behöver inte vara särskilt dyrt.

Här har du ett exempel.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3440055
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2020-10-25 kl. 18:25.
Citera
2020-10-25, 18:48
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denzillah
Finns det något smidigt och snabbt sätt att förinstallera Windows 98SE på med hjälp av min moderna dator? Och för att sen sätta in SSD:n i min gamla dator? Jag har en SATA-till-IDE-adapter till SSD:n i min gamla burk.
Har du diskettläsare på den gamla burken? I så fall:
  • Kopiera över filstrukturen från Win98-CD:n till SSD:n medelst en dator som har CD-läsare samt installera SSD:n i den gamla datorn över SATA-till-IDE-adaptern.
  • Fixa sedan en boot-diskett för DOS, starta den gamla burken den vägen och lokalisera SSD:n (förutsatt att adaptern verkligen funkar) och kör INSTALL.EXE från den nerkopierade strukturen.
Citera
2020-10-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist

• Kopiera över filstrukturen från Win98-CD:n till SSD:n medelst en dator som har CD-läsare samt installera SSD:n i den gamla datorn över SATA-till-IDE-adaptern.

• Fixa sedan en boot-diskett för DOS, starta den gamla burken den vägen och lokalisera SSD:n (förutsatt att adaptern verkligen funkar) och kör INSTALL.EXE från den nerkopierade strukturen.

Tusen gånger tack, detta tänkte jag inte ens på!
Citera
2020-10-25, 19:36
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Vad ska en diskettläsare hjälpa om man bränner över installationspaketet på en CD-skiva? I övrigt bra tips...
Citera
2020-10-25, 20:21
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Vad ska en diskettläsare hjälpa om man bränner över installationspaketet på en CD-skiva?.
För att kunna boota den operativsystemlösa gamla datorn och nå SSD:n, så klart.

Edit/förtydligande: Det är ingen som har talat om att bränna över installationsfilerna TILL en CD, det är ju därifrån de kommer till SSD:n med hjälp av annan dator med CD-läsare.
Senast redigerad av Ondquist 2020-10-25 kl. 20:25.
Citera
2020-10-25, 20:38
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Tusen gånger tack, detta tänkte jag inte ens på!
Om det skulle råka vara fallet att det inte är en svensk version av W98 du ska installera, så heter installationslaunchern oftast SETUP.EXE och inte INSTALL.EXE.
Citera
2020-10-25, 23:11
Medlem
Beror inte det lite på hur din SATA-till-USB ser ut ?(EDIT,det kanske inte skiljer speciellt mycket på funtktion oavsett utseende,jag vet inte)

Min gör att jag kan koppla in en extern dvd brännare via usb till min laptop trots att det egentligen är en sata till usb adapter. Och Jo, det funkar faktiskt.

"kittet" jag har ser ut såhär (dock med den svenska strömkabeln)
https://i.ebayimg.com/images/g/p1UAA...lEb/s-l300.jpg

Tekniskt sett så borde även du kunna koppla en extern cd/dvd-brännare/läsare till din gamla burk via usb och köra installationsskiva till win98 på det sättet?

Sen fattar jag inte varför du vill installera win98 men det är en annan sak.
Senast redigerad av Throwaway1912 2020-10-25 kl. 23:14.
Citera
2020-10-26, 09:10
Medlem
Citat:
Hej,
Jag saknar CD/DVD-läsare på min gamla burk som jag vill installera Windows 98SE på, men jag har en modern laptop med USB, samt så har jag en SSD och en SATA-till-USB så jag kan koppla in SSD:n i min moderna datorn utan att behöva öppna upp den.

Hur gammal är din gamla burk? Vilket OS kör den idag? Kan du boota samma dator till DOS?

Jag har nyligen testat att installera Windows 95 samt 98SE i bland annat VirtualBox och PCem här, men även där var det problematiskt med diverse drivrutiner. Själv hade jag dock avstått från att ens försöka installera Windows 98SE på något som är från 2005 eller nyare.

Borde det inte vara lättare att bara kopiera över allt till din gamla dator mha ett USB-minne? En nyinstallation av Windows 98SE ligger på under 200MB.
Citera
2020-10-26, 14:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För att kunna boota den operativsystemlösa gamla datorn och nå SSD:n, så klart.

Edit/förtydligande: Det är ingen som har talat om att bränna över installationsfilerna TILL en CD, det är ju därifrån de kommer till SSD:n med hjälp av annan dator med CD-läsare.
Är din gamla dator så pass ny att den har SSD så är den nog för ny för att kunna köra Windows98. Windows98SE är idag 21 år gammalt och är garanterat 15 år sedan hårdvara med drivrutiner för Windows98 slutade tillverkas. SSDn slog igenom långt senare än så.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-10-26 kl. 14:44.
Citera
2020-10-26, 15:26
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är din gamla dator så pass ny att den har SSD så är den nog för ny för att kunna köra Windows98. Windows98SE är idag 21 år gammalt och är garanterat 15 år sedan hårdvara med drivrutiner för Windows98 slutade tillverkas. SSDn slog igenom långt senare än så.
Nu börjar jag ruttna på alla analfabeter som skräpar ner i tråden utan att fatta vad det är som avhandlas.
  1. Trådstartaren har en gammal dator utan CD-läsare och vill få in Windows 98SE på den.
  2. Som övrig rekvisita har personen en W98-CD, en modern PC med CD-läsare, en SSD och en IDE-SATA-adapter.
  3. För att installera W98 på den gamla datorn är det lämpligt att medelst den nya datorn kopiera över filstrukturen från CD till SSD.
  4. För att starta den gamla datorn och få kontakt med den SSD som monterats via adaptern kan man boota från en DOS-diskett om den gamla datorn saknar OS. Förutsätter som sagt att den gamla datorn har en diskettläsare.
  5. Efter att den gamla datorn hittar SSD:n och dess filstruktur är det bara att köra installationslaunchern där.

Var det tillräckligt tydligt, eller ska jag skriva l å n g s a m m a r e ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in