2020-10-25, 17:03
Medlem
freeworldTVs avatar
Hej!

Jag har sålt av mitt guld som jag haft liggandes och fått in lite kosing, vilket är välbehövligt. Sålde guldet kontant till en bekant och skulle vilja sätta in pengarna på banken. Ska jag vara ärlig med var de kommer ifrån? Det är inte mycket, typ 70 000SEK, men numer frågar de ju och ställer till med besvär om redan mycket mindre summor än så väl?
Citera
2020-10-25, 17:10
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Hej!

Jag har sålt av mitt guld som jag haft liggandes och fått in lite kosing, vilket är välbehövligt. Sålde guldet kontant till en bekant och skulle vilja sätta in pengarna på banken. Ska jag vara ärlig med var de kommer ifrån? Det är inte mycket, typ 70 000SEK, men numer frågar de ju och ställer till med besvär om redan mycket mindre summor än så väl?

Nuförtiden så är bankerna skyldiga att rapportera suspekta insättningar etc, du kan bli tvingad att rapportera varifrån pengarna kommer etc. Vore jag i din sits skulle använda upp dem på "vanligt sätt" och istället spara min lön, det tänds ingen "röd lampa" i systemet på det sättet.

Hoppas du gjorde en bra hacka på guldet, grattis isf.
Senast redigerad av mats_lindqvist 2020-10-25 kl. 17:12.
Citera
2020-10-25, 17:22
Medlem
Citat:
Hej!

Du kan sätta in 15000 i insättnings automat per månad, men det var tydligen inte utan frågor ser jag dock nu efter en googling.

https://www.e55.se/artiklar/gjorde-k...v-fran-banken/
Senast redigerad av Vilgo 2020-10-25 kl. 17:28.
Citera
2020-10-25, 17:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hej!

Kan inte du och din vän bara skriva ett kvitto på affären, det borde väl duga? Hur ska man annars kunna sälja ens en bil och få in pengarna på banken?
Citera
2020-10-25, 18:39
Medlem
DarknessNightmares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Du kan sätta in 15000 i insättnings automat per månad, men det var tydligen inte utan frågor ser jag dock nu efter en googling.

https://www.e55.se/artiklar/gjorde-k...v-fran-banken/
Swedbank har max 10 000 i månaden
Citera
2020-10-25, 19:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kan inte du och din vän bara skriva ett kvitto på affären, det borde väl duga? Hur ska man annars kunna sälja ens en bil och få in pengarna på banken?

Genom att köparen sätter in pengarna på säljarens bankkonto.
Senast redigerad av trottwell 2020-10-25 kl. 19:40.
Citera
2020-10-25, 21:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Blir ju svårt om man får kontanter, men visst är det bästa lösningen.
Citera
2020-10-26, 00:36
Medlem
miikoss avatar
Det är nog inga problem, dock så kan man ju behöva visa kvitto.

Guld är helt lagligt att sälja.

Inkomst av kapital ifrån personliga tillgångar beskattas endast om sammanlagda vinsten vid försäljningsåret är över 50 000 kr.

Att du skulle ha gjort en vinst på 50 000 kr, efter avdrag på 25 % i anskaffningsutgift, låter inte så troligt. Så ser inte varför man bara berättar vad pengarna är ifrån?
Citera
2020-10-26, 00:38
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Man kan dock behöva visa upp dokumentation om insättningar som andra personer har gjort med.

Det sker då efter insättningen.
Citera
2020-10-26, 12:29
Medlem
Använd pengarna istället, du får bara en jävla massa problem om du vill sätta in dom. Du hamnar mitt i radarn så att säga, det är inte värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in