2022-06-23, 11:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hmm.. det här borde man kunna göra en iPhone Shortcuts som skapar?
Så att man har en ”favoritlista” med Swish, nummer och belopp.
Provar och återkommer.
Funkar utmärkt att göra en sådan och låta telefonen skapa en QR-kod.
Skapa lite koder här https://www.swish.nu/skapa-qr-kod och läs av med valfri app, så ser du att det är ett ganska enkelt kodinnehåll.
På en nyare iPhone heter de relevanta "byggstenarna" i Genvägar "Text", "Skapa QR-kod" 0ch "Överblicka".
Själva koden byggs, lämpligen med hjälp av variabler, i "Text" och skickas sedan "Skapa QR-kod". Skapandets output skicka still "Överblicka".
Citera
2022-06-23, 15:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirayatail
Efter lite sömn så ser jag en mycket enkel fix (utöver att testa med korrekta telefonnummer). Det enda du behöver göra är att destrukturera parametrarna till funktionen makeJSON
Kod:
Från
function makeJSON(number,amount,message){

Till
function makeJSON({number,amount,message}){

Det borde göra susen. Ingen aning om varför <a>-elementet inte skulle funka.
Aahh... utmärkt, tack! Jag provar. Det kan vara en behörighetsfråga att Scriptable inte kan öppna Swish, men jag får läsa på lite.
Senast redigerad av Enterprise 2022-06-23 kl. 15:25.
Citera
2022-06-23, 15:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Funkar utmärkt att göra en sådan och låta telefonen skapa en QR-kod.
Skapa lite koder här https://www.swish.nu/skapa-qr-kod och läs av med valfri app, så ser du att det är ett ganska enkelt kodinnehåll.
På en nyare iPhone heter de relevanta "byggstenarna" i Genvägar "Text", "Skapa QR-kod" 0ch "Överblicka".
Själva koden byggs, lämpligen med hjälp av variabler, i "Text" och skickas sedan "Skapa QR-kod". Skapandets output skicka still "Överblicka".
Tack för input!

Ja, det var verkligen okomplicerat hur den är uppbyggd.
Så här såg den ut för mig när jag fyllde i:

Meddelande: Jordgubbar (detta ignoreras i QR-koden och är bara till för "kundens" ledning)
Belopp: 60 kr
Telefonnummer: 0701231234
Meddelande: Inkl moms

QR-koden som genereras innehåller då följande text:
Kod:
C0701231234;60;Inkl+moms;6

Den sista sexan vet jag inte var den kommer från, men jag antar det är ett fast tecken och inte någon kontrollkod.
Senast redigerad av Enterprise 2022-06-23 kl. 15:32.
Citera
2022-06-23, 19:17
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Den sista sexan vet jag inte var den kommer från

Den anger låsnivån. 0:a betyder att alla fält är låsta, och 6an är att belopp (2) och meddelande (4) är olåst. Tror du kan skriva en 7:a där för att även göra mobilnummer olåst.
Citera
2022-06-24, 10:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Den anger låsnivån. 0:a betyder att alla fält är låsta, och 6an är att belopp (2) och meddelande (4) är olåst. Tror du kan skriva en 7:a där för att även göra mobilnummer olåst.
Tack, jag har funderat på vad den siffran betyder. Verkar inspirerad av behörighetsinställningarna i chmod (unix mm).
Citera
2022-06-27, 23:13
Medlem
Tyvärr kan jag inte bistå med någon konkret hjälp men jag kan heja på!

Det är möjligt: på en AW efter en konferens tog en i gänget notan - och hade med ganska begränsade programmeringskunskaper ( de jobbade som designer, inte utvecklare ) byggt sin egen lilla site, skickade en länk till alla inblandade och så fick men en varsin knapp där man med 1 click kunde öppna swishappen med förifylld summa och telefonnummer och pröjsa sin del av notan.

Minns jag inte vad sidan hette, men de sa att de bara hade kikat lite snabbt på hur andra gjorde och listat ut det.
(De sa även att det kändes hackigt och inget man skulle rekommendera till en större tjänst men det är väl underförstått)
Citera
2026-05-11, 18:30
Medlem
Vet inte ifall detta fortfarande behövs men jag använder denna sida och det fungerar smidigt: https://swishlink.vercel.app/
Citera
2026-05-16, 11:59
Medlem
Protons avatar
https://developer.swish.nu/api/payment-request/v2

Det här verkar ju vara simpelt, från webservern behöver man göra ett apianrop till swish för att få dem att skicka ut en swishförfrågan, sen är det ju bara att öppna swishappen så borde allt kunna funka?

(om det nu fortfarande är aktuellt)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in