Citat:
Ursprungligen postat av
kirayatail
Ja, det är kanske möjligt. I det vanliga fallet (du vill ha betalt) så kan du sätta default-värden på så mycket att det bara är beloppet som varierar från gång till gång - kan iPhone Shortcuts skicka en godtycklig länk till urklipp så att du lätt kan klistra in i meddelanden till dina kompisar så är saken biff.
Jag valde en lite annan rutt. Jag har ett NFC-chipp som är förprogrammerat med en URL som går till en webbserver. På webbservern ändrar jag från gång till gång swish-länken, och låter den statiska URLen redirecta till swish-länken. Kompisen scannar chippet och Swish startar automatiskt. På samma sätt i meddelanden: jag postar den korta URLen till webbservern som redirectar till den tillfälliga swish-länken. Nackdelen är förstås att swish-länken inte är permanent, så kompisen får se till att betala kvickt innan jag ändrar den.
Jag gav upp Shortcuts, jag är för ovan vid dess grammatik. Provade i Javascript istället genom Scriptable. Dock får jag det inte att funka. Nedanstående kod:
[PHP] var swishList=[{"name":"Bosse","number":"+4670345345","amount":10 0,"message":"hej"},{"name":"Louise","number":"+467 2123123","amount":200,"message":"hej då"}];
function makeJSON(number,amount,message){
return JSON.stringify({"version":1,
"payee":{"value":number, "editable":false},
"amount":{"value":amount, "editable":false},
"message":{"value":message, "editable":false}
});
}
function URIcode(stn){
return encodeURIComponent(stn);
}
function makeSwishLink(obj)
{
return "swish://payment?data="+URIcode(makeJSON(obj));
}
const html="<a href='"+makeSwishLink(swishList[0])+"'>Swisha här</a>";
WebView.loadHTML(html);
[/PHP]
Renderar en hemsida med följande HTML:
HTML-kod:
<a href='swish://payment?data=%7B%22version%22%3A1%2C%22payee%22%3A%7B%22value%22%3A%7B%22name%22%3A%22Bosse%22%2C%22 number%22%3A%22%2B4670345345%22%2C%22amount%22%3A100%2C%22message%22%3A%22hej%22%7D%2C%22editable%22 %3Afalse%7D%2C%22amount%22%3A%7B%22editable%22%3Afalse%7D%2C%22message%22%3A%7B%22editable%22%3Afals e%7D%7D'>Swisha här</a>
Länken syns, men är död. Är det något fel i URL, eller är det något permission-problem?
Edit: Jag lyckade skicka Swish-länken utan HTML till min egen SMS och fick då upp Swish-appen, dock stod det felaktig länk eller liknande.