2020-10-25, 11:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har en hemsida. 75% av kunderna betalar numera med swish. Just denna del är lite slö-hackad av mig så jag skriver bara ut swishnumret, beloppet, ordernr på hemsida så får den som betalar fylla i själv.

Detta fungerar ju bra på en dator. Användarna har sin mobil i närheten och fyller i uppgifterna och betalar.

Men numera kör 50% av kunderna mobil redan när de beställer från mig. Det är lite bökigt att hoppa mellan min betalsida för att avläsa siffrorna och swish, det vill jag bli av med. Finns det något sätt i html att få swish-appen att för-ifylla alla uppgifter t.ex telefonnummer? Finns det någon butik på nätet som har en sådan lösning?

Jag skulle kunna använda QR-kod. Hur gör man på en mobil för att läsa en QR-kod som står på en hemsida som man tittar på i mobilen? Man kan alltså inte använda swish QR-läsning och kameran på mobilen.

Jag vill inte ha några dyra lösningar som t.ex avtal med swish eller med klarna. Jag vill bara ha data förifyllda så det blir enklare för kunden.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-25 kl. 11:26.
Citera
2020-10-25, 11:32
Bannlyst
http://betalamedswish.se/API

Kanske inte hjälper.
Citera
2020-10-25, 11:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe

Kanske inte hjälper.
Det är en hjälp av göra QR-koden, och det kan ju vara lösningen för min hemsida. Kanske en korkad fråga, men hur läser swish-appen på samma mobil som visar QR-koden av QR-koden?
Citera
2020-10-25, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är en hjälp av göra QR-koden, och det kan ju vara lösningen för min hemsida. Kanske en korkad fråga, men hur läser swish-appen på samma mobil som visar QR-koden av QR-koden?

Förstår vad du menar. Du vill läsa av QR koden direkt i appen utan att använda kameran. Vet ingen sådan lösning som är gratis då Swish appen bara använder kamera för att lösa av qr koden.

Skapa qr kod, de som sitter vid datorn kommer spara 50% av tiden som det tar för att fylla in saker manuellt.
Citera
2020-10-25, 11:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Förstår vad du menar. Du vill läsa av QR koden direkt i appen utan att använda kameran. Vet ingen sådan lösning som är gratis då Swish appen bara använder kamera för att lösa av qr koden.

Skapa qr kod, de som sitter vid datorn kommer spara 50% av tiden som det tar för att fylla in saker manuellt.
Har du betalat en vara på någon hemsida, där du både shoppat och betalat med mobilen, där swish-uppgifterna blev för-ifyllda? Jag handlar aldrig med mobilen så jag vet själv inte. Jag är en dator-person. Men jag behöver anpassa mig efter mina kunder som shoppar med mobil till 52%.
Citera
2020-10-25, 11:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Kanske inte hjälper.
Den är rätt skum, har inte https och dålig svenska på startsidan. Måste googla om den är säker först.
Citera
2020-10-25, 12:24
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Swish för företag löser detta.

https://www.swedbank.se/foretag/digitala-tjanster/swish/swish-handel.html
Citera
2020-10-25, 15:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Swish för företag löser detta.

https://www.swedbank.se/foretag/digitala-tjanster/swish/swish-handel.html
Det är tyvärr bara en bank som vill ha dig som företagskund. De kan ingenting om teknik och har ingen teknisk lösning. Som är det jag behöver. Och jag vill inte betala för den, bara ha tekniken. Jag är datakonsult själv.
Citera
2020-10-25, 16:58
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Jag har en hemsida. 75% av kunderna betalar numera med swish. Just denna del är lite slö-hackad av mig så jag skriver bara ut swishnumret, beloppet, ordernr på hemsida så får den som betalar fylla i själv.

Detta fungerar ju bra på en dator. Användarna har sin mobil i närheten och fyller i uppgifterna och betalar.

Men numera kör 50% av kunderna mobil redan när de beställer från mig. Det är lite bökigt att hoppa mellan min betalsida för att avläsa siffrorna och swish, det vill jag bli av med. Finns det något sätt i html att få swish-appen att för-ifylla alla uppgifter t.ex telefonnummer? Finns det någon butik på nätet som har en sådan lösning?

Jag skulle kunna använda QR-kod. Hur gör man på en mobil för att läsa en QR-kod som står på en hemsida som man tittar på i mobilen? Man kan alltså inte använda swish QR-läsning och kameran på mobilen.

Jag vill inte ha några dyra lösningar som t.ex avtal med swish eller med klarna. Jag vill bara ha data förifyllda så det blir enklare för kunden.
Tradera har en funktion så du kommer direkt till Swishbetalning, vet dock inte om det hjälper dig...
Citera
2020-10-25, 17:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tradera har en funktion så du kommer direkt till Swishbetalning, vet dock inte om det hjälper dig...
De har en dyr betallösning som går via paynova, så det kan jag inte kopiera utom om jag ger dem 3% av omsättningen. Men jag tänkte behålla alla pengar.
Citera
2020-10-25, 17:21
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Netonnet och ATG har också lösningar för detta men som kund har jag inte behovet av att kolla hur det fungerar.
Citera
2020-10-25, 17:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
De har en dyr betallösning som går via paynova, så det kan jag inte kopiera utom om jag ger dem 3% av omsättningen. Men jag tänkte behålla alla pengar.
Om det inte är teknikintresset som driver dig, så är det kanske bättre att lägga energin på att öka omsättningen så att du får råd till dom 3% det kostar. Vad vet jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in