2020-10-23, 23:07
Medlem
sillodills avatar
Tjenare.

Jag har googlat lite angående detta men inte hittat något jag tycker verka stämma överens med det jag söker.

Jag köpte mig en Pi 4 här om dagen och är helt grön på området. Har följt en guide för att "flasha in" Raspberry Pi OS på mitt micro-SD-kort och har fått kontakt med enheten via ssh. Kör alltså headless. Jag har även kört "sudo apt update" och "sudo apt full-upgrade" via ssh på Pi:n.

Det jag vill göra är att använda min nuvarande router (RT-AC68U) som en accesspunkt. Accesspunkten ska sedan skicka vidare all data in i Pi:n och WireGuard-klienten, sedan ska Pi:n tunnla detta via min accesspunkt ut på Internet via den VPN-tjänst jag abonnerar på.

Jag skulle också vilja ha Pi-hole på vägen tillbaka så mitt lokala nätverk blir fritt från reklam.

Hoppas ni fattar vad jag menar. Om inte så kan jag utveckla det så bra jag kan. Om ni förstår - skulle detta funka och hur går jag tillväga?

Ett alternativ är ju att köra Klienter i LAN:et -> AP -> Pi -> Internet/VPN-leverantör - VPN-leverantör/Internet -> Pi -> AP -> Klienter i LAN:et. Men då måste jag köpa en USB-ethernet-adapter. Kan jag undvika detta så är det ju bra.

Tack på förhand!

Hälsningar
sillodill
Citera
2020-10-24, 14:55
Medlem
sillodills avatar
Bestämde mig för att köpa en USB-till-ethernet-adapter idag och hoppas att det blir den lättaste lösningen. Så om någon bestämmer sig för att svara på detta så kan ni utgå ifrån att jag har en sådan.

Det blir alltså Klienter i LAN:et -> AP -> Pi -> Internet/VPN-leverantör och sedan tvärtom på vägen tillbaka då så klart.
Citera
2020-10-25, 01:09
Medlem
sillodills avatar
Ingen som har en aning hur man kan få till detta eller länka till något som kan hjälpa mig?

Det jag vill göra är alltså att tunnla all trafik i mitt LAN med hjälp av WireGuard via min Pi 4 till min VPN-tjänst som jag abonnerar på och vidare därifrån ut på Internet.

Jag har köpt en USB-ethernet-adapter nu så tanken är att trafiken ska gå så här:

Ut från nätverket: LAN -> Router/AP -> USB-ethernet-adapter -> Pi 4 (med WireGuard-klient) -> VPN-tjänst -> Internet.

In till nätverket: Internet -> VPN-tjänst -> Pi 4 (med WireGuard-klient) -> USB-ethernet-adapter -> Router/AP -> LAN.

Slänger upp en egenhändigt ihopsnickrad paint-bild om det nu kan hjälpa. Heter inte fiber modem såg jag nu, switch / tjänstefördelare heter det tydligen.

https://ibb.co/XJ4J4mJ

Kom igen nu Flashback! HILFE!

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in