2020-10-23, 01:56
Medlem
Det är så att jag har varit sjuk förra månaden 1 tillfälle från mitt jobb, jag sjukanmälde mig som vanligt, nu den här månaden när jag kollar på lönespec så ser jag inte att jag har fått sjuklön för dagen jag var sjuk, jag ringde chefen och frågade varför jag inte fick det, då sa hon att det var karens på första dagen, nu läste jag lite snabbt om karens, och den blev sloppad 2019 1 januari, så nu får man tydligen karensavdrag per vecka, det är så att det här är mitt extra jobb som jag var sjuk hos, vart kan jag vända mig om arbetsgivaren har gjort fel med min sjuklön? Ska ju ändå ha 80% av lönen. Va jag läste i flera sidor så ska arbetsgivaren stå för lön från dag 1 till dag 14. Tacksam för svar och är det postat i fel ämne så är jag tacksam om den blir postat till rätt.

Mvh
Citera
2020-10-23, 02:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
Det är så att jag har varit sjuk förra månaden 1 tillfälle från mitt jobb, jag sjukanmälde mig som vanligt, nu den här månaden när jag kollar på lönespec så ser jag inte att jag har fått sjuklön för dagen jag var sjuk, jag ringde chefen och frågade varför jag inte fick det, då sa hon att det var karens på första dagen, nu läste jag lite snabbt om karens, och den blev sloppad 2019 1 januari, så nu får man tydligen karensavdrag per vecka, det är så att det här är mitt extra jobb som jag var sjuk hos, vart kan jag vända mig om arbetsgivaren har gjort fel med min sjuklön? Ska ju ändå ha 80% av lönen. Va jag läste i flera sidor så ska arbetsgivaren stå för lön från dag 1 till dag 14. Tacksam för svar och är det postat i fel ämne så är jag tacksam om den blir postat till rätt.

Mvh

Det är försäkringskassan du får ersättning från första dagen. Vänd dig till dom.
Citera
2020-10-23, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är försäkringskassan du får ersättning från första dagen. Vänd dig till dom.

Karensen har jag fått från försäkringskassan, jag är mer ute efter mina 80% av lönen som jag får via jobbet, den har jag inte fått.
Citera
2020-10-23, 02:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Karensen har jag fått från försäkringskassan, jag är mer ute efter mina 80% av lönen som jag får via jobbet, den har jag inte fått.

Tror du att du får både och eller?
Citera
2020-10-23, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tror du att du får både och eller?

Ja varför inte? På mitt heltids jobb får jag sjuklön på 80% som arbetsgivaren betalar inklusive karensavdraget via försäkringskassan, så då blir det nästan 100% lön första dagen.
Senast redigerad av smabizz 2020-10-23 kl. 02:13.
Citera
2020-10-23, 02:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja varför inte? På mitt heltids jobb får jag sjuklön på 80% som arbetsgivaren betalar inklusive karensavdraget via försäkringskassan, så då blir det nästan 100% lön första dagen.

För att reglerna inte ser ut så såklart. Du har fått det du ska få.
Citera
2020-10-23, 04:17
Medlem
Citat:

Varför tror du att du skulle få det?
Karensavdraget är 20% av en veckoarbetstiden dvs för någon som jobbar 5 dagar i veckan motsvarar det en dag som du inte får någon sjuklön alls (under coronan ersätter FK detta med ett schablonbelopp).
I övrigt får du sjuklön, det är 80% av ordinarie lön.
Citera
2020-10-23, 05:37
Bannlyst
Du får inte 80% och sen karens på det. Du får 0kr från jobbet vid första sjukdag och sen kan du söka ersättning från försäkringskassan.
Citera
2020-10-23, 05:50
Medlem
constants avatar
Citat:

Mvh
Tänker att någon som skriver som du kanske inte ska ha lön eller ens sjuklön. Händer det att du andas mellan ditt prat?

OnT. Du får självklart inte lön för den dag du inte varit på jobbet som timanställd. Inte ens om du varit dum i huvudet.
Senast redigerad av constant 2020-10-23 kl. 06:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in