• 1
  • 2
2022-04-09, 14:32
Medlem
drömmar är konstiga eftersom fantasin är oändlig

när jag är ohälsosam och det går dåligt i livet drömmer jag mer
Citera
2024-11-30, 12:24
Medlem
psaks avatar
Min teori om hur drömmar fungerar är att hjärnans 'ifrågasättande' funktion sätts i viloläge under sömnen. I vaket tillstånd drar man ju också ofta iväg med tankarna/dagdrömmarna men man stoppar sig själv innan det blir alltför knäppt. I drömmen däremot får tankarna fritt spelrum och hjärnan orkar inte signalera att det inte är verklighet längre.
Därav drömmars bisarra natur.
Vad tros om detta?
Citera
2024-12-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Min teori om hur drömmar fungerar är att hjärnans 'ifrågasättande' funktion sätts i viloläge under sömnen. I vaket tillstånd drar man ju också ofta iväg med tankarna/dagdrömmarna men man stoppar sig själv innan det blir alltför knäppt. I drömmen däremot får tankarna fritt spelrum och hjärnan orkar inte signalera att det inte är verklighet längre.
Därav drömmars bisarra natur.
Vad tros om detta?

Pannloben i hjärnan är inaktiv under stora delar av sömnen. Och pannloben bromsar olämpligt beteende under vaket tillstånd. Det bör vara därför drömmar skenar iväg och blir konstiga ibland 😂
Citera
2024-12-22, 11:03
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Pannloben i hjärnan är inaktiv under stora delar av sömnen. Och pannloben bromsar olämpligt beteende under vaket tillstånd. Det bör vara därför drömmar skenar iväg och blir konstiga ibland 😂
Ungefär så ja, bör vara det logiska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in