2020-10-22, 01:43
Bannlyst
Jag vill veta om en begagnad bil jag handlar har varit krockad eller inte.

Är det ok om en potentiell kund frågar om jag kan kolla lacken med min enhet vid provkörning? Kan man be en bilfirma att man hissar upp bilen så man kan kolla undertill hur det ser ut? Vad är norm?
Citera
2020-10-22, 01:55
Medlem
Du kan få en bildiagnos/konditionstest utfört där du besiktar bilar.
Kostar iofs en slant men kan vara värt det.

Om den som säljer bilen har rent mjöl i påsen så kommer han inte neka detta.

Jag gjorde en sådan via motormännen för många år sedan.
Vet inte om de har kvar den tjänsten.

I Sverige är det nog inte så lätt att få reda på om en bil varit krockad.
Inte som i USA iallafall.
Citera
2020-10-22, 02:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Du kan få en bildiagnos/konditionstest utfört där du besiktar bilar.
Kostar iofs en slant men kan vara värt det.

Om den som säljer bilen har rent mjöl i påsen så kommer han inte neka detta.

Jag gjorde en sådan via motormännen för många år sedan.
Vet inte om de har kvar den tjänsten.

I Sverige är det nog inte så lätt att få reda på om en bil varit krockad.
Inte som i USA iallafall.

jag har en enhet som kollar lacktjocklek. det behövs ingen bildiagnos, förutom att jag pluggar i mitt verktyg i bilens dator. normalt vill inte ägaren att man gör det för att bilprisen kommer att sjunka omgående.
Citera
2020-10-22, 02:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frenchgarbage

Är det ok om en potentiell kund frågar om jag kan kolla lacken med min enhet vid provkörning? Kan man be en bilfirma att man hissar upp bilen så man kan kolla undertill hur det ser ut? Vad är norm?
Om du ska titta på en bil så ta med någon som kan något om bilplåt. Man kollar hela bilens spegling efter svackor i lacken, mellanrum runt dörrar huv skuff kofångare. Mystiska veck i balkar till kofångare skuffgolv hjulhus. Hur bilen känns om man svänger kraftigt åt något håll som exempelvis väjja för en älg och det kan vara på asfalt grus eller snö och is. Lackering som är ojämn yta eller nyansen skiljer.
En gång i tiden när Saab 9.5 var lättsålda och var pengar att tjäna på dom var vi i Tyskland och köpte mängder som var krockade som blev bilar igen här några fick bli reservdelar, är det en bil som varit i en riktbänk märks alltid när man svänger åt något håll att bilen beter sej olika. Annars är det svårt att se på en bil om den varit krockad om man inte vet var och hur man ska titta.
Citera
2020-10-22, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Om du ska titta på en bil så ta med någon som kan något om bilplåt. Man kollar hela bilens spegling efter svackor i lacken, mellanrum runt dörrar huv skuff kofångare. Mystiska veck i balkar till kofångare skuffgolv hjulhus. Hur bilen känns om man svänger kraftigt åt något håll som exempelvis väjja för en älg och det kan vara på asfalt grus eller snö och is. Lackering som är ojämn yta eller nyansen skiljer.
En gång i tiden när Saab 9.5 var lättsålda och var pengar att tjäna på dom var vi i Tyskland och köpte mängder som var krockade som blev bilar igen här några fick bli reservdelar, är det en bil som varit i en riktbänk märks alltid när man svänger åt något håll att bilen beter sej olika. Annars är det svårt att se på en bil om den varit krockad om man inte vet var och hur man ska titta.

du har rätt.
Citera
2020-10-22, 06:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
En enkel koll är att gå in på car.info och slå in regnummer. Där kan man se bilens pris på tidigare annonser och har då bilen sålts till vrakpris någonstans och sen gått upp i värde så är den antingen krockad eller motorhaveri.

Att annars göra en grundlig koll av ett objekt tycker jag inte är något konstigt. Har man dessutom instrument och kunnande för att kolla extra så varför inte. Om nu inte ägaren vill att du gör det så försöker han att lura dig på något sätt.
Citera
2020-10-22, 07:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En enkel koll är att gå in på car.info och slå in regnummer. Där kan man se bilens pris på tidigare annonser och har då bilen sålts till vrakpris någonstans och sen gått upp i värde så är den antingen krockad eller motorhaveri.

Att annars göra en grundlig koll av ett objekt tycker jag inte är något konstigt. Har man dessutom instrument och kunnande för att kolla extra så varför inte. Om nu inte ägaren vill att du gör det så försöker han att lura dig på något sätt.

Bra point!
Citera
2020-10-22, 07:44
Moderator
Citat:

Förstår inte varför du ska fråga. All oförstörande provning när du är spekulant är ok, det är du som är spekulant, det är du som ska lägga ett bud på vad du anser att den är värd, givetvis får du mäta tjocklek på lacken (inte för att det säger om en bil varit krockad eller inte, det säger endast om den varit omlackad vilket en stor del av alla begagnade bilar är på vissa delar), du får köra in bilen och lyfta upp den och titta undertill, så länge du inte förstör någonting.
Citera
2020-10-22, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Förstår inte varför du ska fråga. All oförstörande provning när du är spekulant är ok, det är du som är spekulant, det är du som ska lägga ett bud på vad du anser att den är värd, givetvis får du mäta tjocklek på lacken (inte för att det säger om en bil varit krockad eller inte, det säger endast om den varit omlackad vilket en stor del av alla begagnade bilar är på vissa delar), du får köra in bilen och lyfta upp den och titta undertill, så länge du inte förstör någonting.

jag har inte skrivit hur gammal bilen är. om du tar för givet att en presidentvagn som jag kollar på är så gammal att den lackats om för att den är gammal eller lacken börjat släppa så får det stå för dig.
Citera
2020-10-22, 08:14
Moderator
Citat:
jag har inte skrivit hur gammal bilen är. om du tar för givet att en presidentvagn som jag kollar på är så gammal att den lackats om för att den är gammal eller lacken börjat släppa så får det stå för dig.
Nu skrev ju jag inget om ålder på bilen, jag konstaterade bara att en stor del av bilparken är delvis omlackad, så att mäta lacktjocklek är inte ett bra sätt att avgöra om en bil är krockad eller ej.
Citera
2020-10-22, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Citat:

Fast han har faktiskt helt rätt, och att du ens ställer grundfrågan är obegripligt.

Skulle man inte få göra det du frågar om så skulle man ju för fan inte få göra eller kontrollera nånting, för oohhhh.... det kan ju kanske utgöra en möjlig argumentation sänkning av priset...

Jävla trams anser jag. Man kan och har rätt att göra sådana kontroller som inte är förstörande, och skulle en säljare neka så är är det dig fritt att tolka det som att det ev kan vara nåt knas med objektet och avstå.

Har ännu inte träffat på en enda säljare som ställt sig ens tvekande inför att man kopplar in en diagnosutrustning och kollar om det finns felkoder etc.

Att ”my-mäta” lacken på några ställen som kan vara av intresse tar några få sekunder och gör ingen mer åverkan än att studera lacken med blicken och stryka med handen.

Är en säljare seriös så är det heller inga problem med att få titta under bilen.
Du är ju för fan som köpare skyldig att göra en ordentlig besiktning av objektet, för gör du inte det så kan du ju finna dig med skägget i brevlådan om det efter köpet skulle upptäckas problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in