Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Förstår inte varför du ska fråga. All oförstörande provning när du är spekulant är ok, det är du som är spekulant, det är du som ska lägga ett bud på vad du anser att den är värd, givetvis får du mäta tjocklek på lacken (inte för att det säger om en bil varit krockad eller inte, det säger endast om den varit omlackad vilket en stor del av alla begagnade bilar är på vissa delar), du får köra in bilen och lyfta upp den och titta undertill, så länge du inte förstör någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av
frenchgarbage
jag har inte skrivit hur gammal bilen är. om du tar för givet att en presidentvagn som jag kollar på är så gammal att den lackats om för att den är gammal eller lacken börjat släppa så får det stå för dig.
Fast han har faktiskt helt rätt, och att du ens ställer grundfrågan är obegripligt.
Skulle man inte få göra det du frågar om så skulle man ju för fan inte få göra eller kontrollera nånting, för oohhhh.... det kan ju kanske utgöra en möjlig argumentation sänkning av priset...
Jävla trams anser jag. Man kan och har rätt att göra sådana kontroller som inte är förstörande, och skulle en säljare neka så är är det dig fritt att tolka det som att det ev kan vara nåt knas med objektet och avstå.
Har ännu inte träffat på en enda säljare som ställt sig ens tvekande inför att man kopplar in en diagnosutrustning och kollar om det finns felkoder etc.
Att ”my-mäta” lacken på några ställen som kan vara av intresse tar några få sekunder och gör ingen mer åverkan än att studera lacken med blicken och stryka med handen.
Är en säljare seriös så är det heller inga problem med att få titta under bilen.
Du är ju för fan som köpare skyldig att göra en ordentlig besiktning av objektet, för gör du inte det så kan du ju finna dig med skägget i brevlådan om det efter köpet skulle upptäckas problem.