Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jussi Ondin var född i Ungern men var svensk medborgare har jag för mig.
Citat från länkstarten:
"Jussi Ondin, 49 - Dömd vid Nyköpings tingsrätt 93-01-05 till livstids fängelse för bl a mord i Belgien 1987. Han sköt ihjäl en polis under ett rån. Avliden juli 2005."
Nu är det länge sedan jag läste om denne mans bravader men polismannen som sköts till döds var i Belgien. Där åkte han också fast och har för mig att han erhöll en dödsdom i Belgien som naturligtvis inte verkställdes. Tydligen hade Belgien kvar dödsstraffet på papperet så sent som under 1980-talet. Har minne av att han även rymde från belgiskt fängelse.
Jussi Ondin var alltså född i Ungern. Tack för denna uppgift.
Ondin rymde för första gången från Kumla-anstalten 1981 - genom att hänga sig fast under bokbussen när den lämnade fängelset. 1986 blev han (ö)känd som medlem i den s k "Järna-ligan", där även "Nisse Pistol" ingick.
Polismordet begick han när han och en annan ligamedlem blev stoppade av polisen i belgiska Lanaken. Av någon anledning drog Ondin fram en pistol och sköt en av poliserna i magen. Uppgiften i min TS att mordet begicks under ett rån är alltså felaktig.
Ondin kunde gripas tre dagar senare i Nederländerna, men lyckades återigen ta sig ur polisens grepp genom att ta en väktare som gisslan. Under den följande polisjakten sköts Ondin med fem skott, och var nära att avlida.
I väntan på rättegång kom Ondin att sitta häktad en lång tid i Nederländarna. Två år i isolering. Under denna tid upprättade han brevkontakt med de svenska myndigheterna och angav ett stort antal medlemmar i "Järna-ligan", kanske av rädsla att bli dömd till döden, och för att få ett mildare straff? Ondin blev stämplad som "golbög" och i den undre världen sattes ett pris på hans huvud; 300 000 kr.
Ondins slutliga dom i Belgien blev livstids fängelse. Han vantrivdes i det belgiska fängelset och bad gång på gång om att bli förflyttad till Sverige, men förgäves.
Till slut "förflyttade" Ondin sig själv genom att gräva sig ut med hjälp av en sax. Väl utanför murarna stal han en motorcykel och tog sig till Tyskland via Luxemburg. I Tyskland arbetade han ihop pengar som chaufför, innan han bestämde sig för att cykla över gränsen genom Danmark, och sedan ta färjan till Ystad.
Ondin blev igenkänd när han besökte släkt i Ockelbo. När hans namn och bild kom ut i massmedia valde han att åka hem till en polisman han kände sedan tidigare, och ge upp. Ondin avled i juli 2005, då under nytt namn men fortfarande inlåst på livstid.