2020-10-22, 11:49
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för dessa mycket uppgifter.

Mycket bra arbetat och måste ha tagit tid att ha sammanställt den här listan som täcker hela 39 år. Mycket klart och tydligt. En del av namnen är för mig helt okända men de flesta namnen känner jag igen. Vissa har blivit mycket omskrivna medans andra knappast något. De mest omskrivna "kandidaterna" är Rodius och Wennerström. Även internationellt sett.

En person som jag har speciellt "fastnat för" är göteborgaren Herbert Johansson. Han begår två i stort sett identiska kvinnomord. Han dömdes 1960 till livstid men satt inte många år så 1972 begick han sitt andra mord. Han skulle naturligtvis ha varit inspärrad 1972 och hade han varit det så hade detta mord inte begåtts. Bara ren tur att han inte blev en seriemördare.

Stort tack för ditt beröm, Skaraborg2.

Herbert Johansson var en mycket otäck och farlig människa. För det andra mordet dömdes han istället till sluten psykiatrisk vård. Vid en permission 1973 (att kalla rättspsykiatrin för frikostig vad gäller permissioner vid denna tid är en underdrift), försökte han slå ihjäl sin 3-årige son. Jag hoppas inte att det avskrädet sedan fick fler dagar i frihet fram till dess att han lämnade jordelivet 1984.
Citera
2020-10-22, 11:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många av dessa livstidsdömda mycket farliga personer.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för ditt beröm, Skaraborg2.

Herbert Johansson var en mycket otäck och farlig människa. För det andra mordet dömdes han istället till sluten psykiatrisk vård. Vid en permission 1973 (att kalla rättspsykiatrin för frikostig vad gäller permissioner vid denna tid är en underdrift), försökte han slå ihjäl sin 3-årige son. Jag hoppas inte att det avskrädet sedan fick fler dagar i frihet fram till dess att han lämnade jordelivet 1984.

Den här uppgiften minns jag faktiskt inte.

Det betyder att "herr" Johansson var ute och sprang omkring i frihet redan 1969-70 då han gjorde en kvinna med barn. Kanske under en permission? En person av detta slag skall förstås hållas inlåst permanent. Han var en person som inte kom att sörjas eller saknas av någon när han avled.
Citera
2020-10-22, 12:02
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Den här uppgiften minns jag faktiskt inte.

Det betyder att "herr" Johansson var ute och sprang omkring i frihet redan 1969-70 då han gjorde en kvinna med barn. Kanske under en permission? En person av detta slag skall förstås hållas inlåst permanent. Han var en person som inte kom att sörjas eller saknas av någon när han avled.
Nu minns jag faktiskt inte om det var hans egen son, eller om det var sonen till någon kvinna han sällskapade med. Han bör fortfarande ha suttit inlåst 1969-1970, men det har ju å andra sidan, vare sig förr eller senare i historien, inte hindrat folk att skaffa barn. Jag har också väldigt svårt att tro att han kom att sörjas av någon. Jag undrar hur det gick för hans stackars barn senare i livet?
Citera
2020-10-22, 12:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Livstidare.

Citat:
Nu minns jag faktiskt inte om det var hans egen son, eller om det var sonen till någon kvinna han sällskapade med. Han bör fortfarande ha suttit inlåst 1969-1970, men det har ju å andra sidan, vare sig förr eller senare i historien, inte hindrat folk att skaffa barn. Jag har också väldigt svårt att tro att han kom att sörjas av någon. Jag undrar hur det gick för hans stackars barn senare i livet?

När du omnämner detta så minns jag något och tror inte det var hans egen son.

I vilket fall som helst så var han ute på permission redan 1973. Han hade ju sent som 1972 blivit dömd för kvinnomord # 2. Dubbelmördaren kan knappast ha varit sörjd och saknad av någon. Om han hade egna barn vet jag inte. Hoppas att han inte hade det.

Ett annat intressant och synnerligen rått och bestialiskt fall är dubbelmordet utanför Tidaholm 1963.

Hur detta kunde anses som dråp är för mig obegripligt. Hur som helst blev GM dömd till livstid. Han kan mycket väl ha blivit utvisad till Danmark för att avtjäna sitt straff.
Citera
2020-10-22, 13:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur många livstidsdömda under t. ex. 1940- och 50-talen?

Undrar hur många som blev livstidsdömda under t. ex. 1940- och 50-talen?

Var siffran högre eller ungefär den samma? Hur lång tid fick dessa "kandidater" spendera bakom galler?

Här har vi i a f ett sådant fall från 1950:

Ytterligare ett fall från 1947 där den ene av GM dömdes till livstid straffarbete.

Senast redigerad av Skaraborg2 2020-10-22 kl. 13:53.
Citera
2020-10-22, 13:51
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Undrar hur många som blev livstidsdömda under t. ex. 1940- och 50-talen?

Var siffran högre eller ungefär den samma? Hur lång tid fick dessa "kandidater" spendera bakom galler?

Här har vi i a f ett sådant fall från 1950:

Det är en intressant fråga. Kanske ett framtida projekt att ta sig an; personer dömda till livstid i Sverige före 1960.
Citera
2020-10-22, 14:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
En sammanställning över vilken ursprunglig nationalitet de dömda hade, om ej svensk. Namn med frågetecken efter är jag något osäker på. Längst ner i listan har jag lagt de namn som jag är allt för osäker på. Någon annan kanske vet vilket ursprung dessa har?

Algeriet
Man, 26 (1982)

Chile
David Bravo Ibarra
José Bravo Faust
Pedro Inda Rivas
(?)

Danmark
Bent Erik Jensen
Svend Christensen

Egypten
Mohammed Abo Talb

Finland
Karl Johannes Grönlund
Pertti Vornanen
Pekka Antero Hyttinen
Martti Johannes Kerttula
Man, 52 (1978)
Raimo Räsänen
Osmo Norling
Juha Valjakkala
Pertti Rouvali
Ari Kallioniemi
Kyösti Ensio Ulmanen
Juha Ruotsalainen
Heikki Fagerholm
Ernesti Leopolt Rainer Koukkari
Olavi Salmelainen

Frankrike
Zülküf Kilinc (ursprungligen från Turkiet?)

Gambia
Davda Mbenga

Grekland
Kostas Iordanidis

Irak
Shapol Husen

Iran
Hamid Sadabad
Ibrahim Lasso Abdo

Jugoslavien
Anđelko Brajković
Miro Barešić
Vitomir Gajic

Marocko
Ahmed Mohammed Abdeslam
Abdellah El Quelhi
Mokhtar Tforka
Abdelfadel Jannusi
(?)
Rashid Bikazzan
Jawad Chabraoui

Palestina
Marten Imandi
Samer Mekahal
(?)

Pakistan
Tariq Bhatti
Joy Rahman

Polen
Jan Hitnarowicz
Mariusz Strandås
(?)

Spanien
Jaime Lopez

Turkiet
Man (1980)
Man, 40 (1980)
Nuri Candemir
(?)
Tacettin Yaka

Tyskland
Johannes Grums

Ungern
Imre Kandiko

Uruguay
Francisco Sansevrieri

Vietnam
Son Tran

Okänt
Jussi Ondin
Abdulhamid Hassan Mousa
Carlo Bruzzone
Citera
2020-10-22, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
10 år är det samma som ett livstidsstraff.

Jag skulle vilja ta upp den här livstids dömde mannen.

Citat:

"Mokhtar Tforka, 46 - Dömd vid Stockholms tingsrätt 82-03-17 till livstids fängelse och utvisning för mord i Skärholmen 8 juli 1981. Han våldtog och mördade en 6-årig pojke. Frigiven och utvisad 1992."

Blev verkligen El Mokhtar ben Haij Mohammed Tforka utvisad? Endast tio år för ett pojkmord samt upprepade grova våldtäkter. Verkligen inget livstidsstraff.
Citera
2020-10-22, 14:39
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Jag skulle vilja ta upp den här livstids dömde mannen.

Citat:

"Mokhtar Tforka, 46 - Dömd vid Stockholms tingsrätt 82-03-17 till livstids fängelse och utvisning för mord i Skärholmen 8 juli 1981. Han våldtog och mördade en 6-årig pojke. Frigiven och utvisad 1992."

Blev verkligen El Mokhtar ben Haij Mohammed Tforka utvisad? Endast tio år för ett pojkmord samt upprepade grova våldtäkter. Verkligen inget livstidsstraff.
Det var en skribent här på Flashback som ringde och kollade Mokhtars personnummer hos Skatteverket. Han står som utvandrad till Marocko 1992. Jag har fått veta av en annan person som kollat med personnumret hos Migrationsverket, att de ej svarar på om/när han utvisades p g a "sekretess". Exakt datum för registrerad utvandring är 92-03-16. F o m 81-03-04 fram till utvandringsdatum var han "på församlingen skriven".

I slutet av 1980-talet blev det "liv i luckan" när avskrädet bett regeringen om att få stanna i Sverige, detta eftersom han enligt egen utsago riskerade dödsstraff i hemlandet. 6-åringens mor och en polis som arbetat med fallet gick ut i kvällstidningarna för att berätta hur vedervärdig denna idé var. Regeringen och Invandrarverket ville inte svara på frågor så vitt jag kommer ihåg, p g a "sekretess".
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-10-22 kl. 14:43.
Citera
2020-10-22, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utgår ifrån att han blev kvar.

Citat:
Det var en skribent här på Flashback som ringde och kollade Mokhtars personnummer hos Skatteverket. Han står som utvandrad (vet ej om land framgick?) 1992. Jag har fått veta av en annan person som kollat med personnumret hos Migrationsverket, att de ej svarar på om/när han utvisades p g a "sekretess".

I slutet av 1980-talet blev det "liv i luckan" när avskrädet bett regeringen om att få stanna i Sverige, detta eftersom han enligt egen utsago riskerade dödsstraff i hemlandet. 6-åringens mor och en polis som arbetat med fallet gick ut i kvällstidningarna för att berätta hur vedervärdig denna idé var. Regeringen och Invandrarverket ville inte svara på frågor så vitt jag kommer ihåg, p g a "sekretess".

Kommer ihåg dessa uppgifter.

Jag tvivlar starkt på att han någonsin kom att bli utvisad. Utgår ifrån att han blev kvar här och försörjd av skattebetalarna. Klart att ingen vill svara på den frågan.

Som jag tidigare har omnämnt så kom jag att träffa Tforka vid ett flertal tillfällen.
Citera
2020-10-22, 20:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jussi Ondin i Belgien.

Citat:
En sammanställning över vilken ursprunglig nationalitet de dömda hade, om ej svensk. Namn med frågetecken efter är jag något osäker på. Längst ner i listan har jag lagt de namn som jag är allt för osäker på. Någon annan kanske vet vilket ursprung dessa har?

Algeriet
Man, 26 (1982)

Chile
David Bravo Ibarra
José Bravo Faust
Pedro Inda Rivas
(?)

Danmark
Bent Erik Jensen
Svend Christensen

Egypten
Mohammed Abo Talb

Finland
Karl Johannes Grönlund
Pertti Vornanen
Pekka Antero Hyttinen
Martti Johannes Kerttula
Man, 52 (1978)
Raimo Räsänen
Osmo Norling
Juha Valjakkala
Pertti Rouvali
Ari Kallioniemi
Kyösti Ensio Ulmanen
Juha Ruotsalainen
Heikki Fagerholm
Ernesti Leopolt Rainer Koukkari
Olavi Salmelainen

Frankrike
Zülküf Kilinc (ursprungligen från Turkiet?)

Gambia
Davda Mbenga

Grekland
Kostas Iordanidis

Irak
Shapol Husen

Iran
Hamid Sadabad
Ibrahim Lasso Abdo

Jugoslavien
Anđelko Brajković
Miro Barešić
Vitomir Gajic

Marocko
Ahmed Mohammed Abdeslam
Abdellah El Quelhi
Mokhtar Tforka
Abdelfadel Jannusi
(?)
Rashid Bikazzan
Jawad Chabraoui

Palestina
Marten Imandi
Samer Mekahal
(?)

Pakistan
Tariq Bhatti
Joy Rahman

Polen
Jan Hitnarowicz
Mariusz Strandås
(?)

Spanien
Jaime Lopez

Turkiet
Man (1980)
Man, 40 (1980)
Nuri Candemir
(?)
Tacettin Yaka

Tyskland
Johannes Grums

Ungern
Imre Kandiko

Uruguay
Francisco Sansevrieri

Vietnam
Son Tran

Okänt
Jussi Ondin
Abdulhamid Hassan Mousa
Carlo Bruzzone

Jussi Ondin var född i Ungern men var svensk medborgare har jag för mig.

Citat från länkstarten:

"Jussi Ondin, 49 - Dömd vid Nyköpings tingsrätt 93-01-05 till livstids fängelse för bl a mord i Belgien 1987. Han sköt ihjäl en polis under ett rån. Avliden juli 2005."

Nu är det länge sedan jag läste om denne mans bravader men polismannen som sköts till döds var i Belgien. Där åkte han också fast och har för mig att han erhöll en dödsdom i Belgien som naturligtvis inte verkställdes. Tydligen hade Belgien kvar dödsstraffet på papperet så sent som under 1980-talet. Har minne av att han även rymde från belgiskt fängelse.
Citera
2020-10-22, 20:54
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Jussi Ondin var född i Ungern men var svensk medborgare har jag för mig.

Citat från länkstarten:

"Jussi Ondin, 49 - Dömd vid Nyköpings tingsrätt 93-01-05 till livstids fängelse för bl a mord i Belgien 1987. Han sköt ihjäl en polis under ett rån. Avliden juli 2005."

Nu är det länge sedan jag läste om denne mans bravader men polismannen som sköts till döds var i Belgien. Där åkte han också fast och har för mig att han erhöll en dödsdom i Belgien som naturligtvis inte verkställdes. Tydligen hade Belgien kvar dödsstraffet på papperet så sent som under 1980-talet. Har minne av att han även rymde från belgiskt fängelse.
Jussi Ondin var alltså född i Ungern. Tack för denna uppgift.

Ondin rymde för första gången från Kumla-anstalten 1981 - genom att hänga sig fast under bokbussen när den lämnade fängelset. 1986 blev han (ö)känd som medlem i den s k "Järna-ligan", där även "Nisse Pistol" ingick.
Polismordet begick han när han och en annan ligamedlem blev stoppade av polisen i belgiska Lanaken. Av någon anledning drog Ondin fram en pistol och sköt en av poliserna i magen. Uppgiften i min TS att mordet begicks under ett rån är alltså felaktig.
Ondin kunde gripas tre dagar senare i Nederländerna, men lyckades återigen ta sig ur polisens grepp genom att ta en väktare som gisslan. Under den följande polisjakten sköts Ondin med fem skott, och var nära att avlida.

I väntan på rättegång kom Ondin att sitta häktad en lång tid i Nederländarna. Två år i isolering. Under denna tid upprättade han brevkontakt med de svenska myndigheterna och angav ett stort antal medlemmar i "Järna-ligan", kanske av rädsla att bli dömd till döden, och för att få ett mildare straff? Ondin blev stämplad som "golbög" och i den undre världen sattes ett pris på hans huvud; 300 000 kr.

Ondins slutliga dom i Belgien blev livstids fängelse. Han vantrivdes i det belgiska fängelset och bad gång på gång om att bli förflyttad till Sverige, men förgäves.
Till slut "förflyttade" Ondin sig själv genom att gräva sig ut med hjälp av en sax. Väl utanför murarna stal han en motorcykel och tog sig till Tyskland via Luxemburg. I Tyskland arbetade han ihop pengar som chaufför, innan han bestämde sig för att cykla över gränsen genom Danmark, och sedan ta färjan till Ystad.

Ondin blev igenkänd när han besökte släkt i Ockelbo. När hans namn och bild kom ut i massmedia valde han att åka hem till en polisman han kände sedan tidigare, och ge upp. Ondin avled i juli 2005, då under nytt namn men fortfarande inlåst på livstid.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-10-22 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in