2020-10-21, 16:38
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Hatten av för TS som skapat en väldigt intressant tråd. Tyvärr rätt skrämmande läsning men som sagt väldigt intressant.
Ett stor tack för ditt beröm, Fjodor1000. Jag håller med om att det både är en skrämmande och intressant läsning.
Citera
2020-10-21, 16:41
Medlem
Homofants avatar
Gör ett excelblad.
Citera
2020-10-21, 16:57
Medlem
Otrolig sammanställning! Flashback levererar!! Snyggt jobbat
Citera
2020-10-21, 17:00
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Otrolig sammanställning! Flashback levererar!! Snyggt jobbat
Tack för ditt beröm, Brölbrutus. Jag hoppas som sagt att det finns andra skribenter som kan bidra med kompletterande uppgifter, då listan innehåller "luckor". Jag misstänker även att det finns hela fall som saknas.
Citera
2020-10-21, 17:09
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag får det till bara 2 kvinnor... Låter ju jättelite??? Annars en helt fantastisk lista - tack för den
Citera
2020-10-21, 17:15
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Jag får det till bara 2 kvinnor... Låter ju jättelite??? Annars en helt fantastisk lista - tack för den
Ja, det är inga många kvinnor som dömts till livstid i Sverige, även om det skett en ganska så markant ökning sedan tidigt 2000-tal. Mellan 2003 och 2018 dömdes 8 kvinnor till livstid, vilket fortfarande är försvinnande lite jämfört med antalet män som dömdes till samma straff.
Citera
2020-10-21, 17:19
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Ja, det är inga många kvinnor som dömts till livstid i Sverige, även om det skett en ganska så markant ökning sedan tidigt 2000-tal. Mellan 2003 och 2018 dömdes 8 kvinnor till livstid, vilket fortfarande är försvinnande lite jämfört med antalet män som dömdes till samma straff.
Kommer du att flytta "gränsen" och jobba dig framåt (2000-)? Det vore ju spännande att se hur det ser ut framåt.
Citera
2020-10-21, 17:22
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Kommer du att flytta "gränsen" och jobba dig framåt (2000-)? Det vore ju spännande att se hur det ser ut framåt.
Tanken med att dra "gränsen" relativt tidigt, var att de flesta dömda efter 2000 redan finns i diverse listor som kvällstidningarna publicerat på Internet med jämna mellanrum sedan tidigt 2000-tal.
Citera
2020-10-21, 17:26
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Tanken med att dra "gränsen" relativt tidigt, var att de flesta dömda efter 2000 redan finns i diverse listor som kvällstidningarna publicerat på Internet med jämna mellanrum sedan tidigt 2000-tal.
Ok, tack för att du engagerar dig!
Citera
2020-10-21, 17:34
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
1990Joy Rahman, 45 - Dömd vid Stockholms tingsrätt 94-07-05 för mord i Sätra 21 maj 1993. Han slog ihjäl en äldre kvinna han vårdade i sitt arbete. Sedan försökte han tända eld på kroppen. Beviljad resning och frisläppt januari 2002.

Mycket bra lista som kommer vara till nytta. Dock bör du inte skriva att Joy slog ihjäl en äldre kvinna eftersom han efter mycket om och men faktiskt friades. Låter bättre om du skriver att han misstänktes ha mördat en kvinna.

Men annars... Grymt jobbat!
Citera
2020-10-21, 17:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Mycket bra lista som kommer vara till nytta. Dock bör du inte skriva att Joy slog ihjäl en äldre kvinna eftersom han efter mycket om och men faktiskt friades. Låter bättre om du skriver att han misstänktes ha mördat en kvinna.

Men annars... Grymt jobbat!
Detta har du nog rätt i. Jag författade gärningsbeskrivningarna utifrån hur de domstolar som utdömde livstidsstraffen såg på saken. Man får alltså försöka läsa listan utifrån deras synsätt. Uppgiften ang resning finns ju med och är fetmarkerad.
Citera
2020-10-21, 19:25
Medlem
OffLimitss avatar
Jag kan se minst 50 namn med utländskt påbrå. Det är verkligt tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in