• 3
  • 4
2020-10-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Jag funderar på Swedbank. Har ej hittat billigare. Det blir ca 3% billigare. Så kommer ha 6 någonting procent i ränta istället för 9.95%.

Alt 2 ta från sparkontot men det har jag inte klarat av psykiskt mässigt än.
Vad är räntan på medlemslånet?

Räkna ut vad ränta och eventuella avgifter kommer kosta dig i kronor så blir det lätt att ta pengarna från sparandet istället.
Citera
2020-10-21, 14:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hej! Jag börjar må väldigt dåligt då jag inte vet vad jag ska göra. Oktober förra året tog jag ett privat lån från en bekant på ca 100k och använde den tillsammans med lite sparade pengar och köpte en bostadsrätt. Jag har sedan dess jobbat intensivt (haft två jobb) och vid juli-augusti var privat lånet betald.

Samtidigt som jag har betalt av den privata skulden har jag sparat pengar sidan om. Men också tagit ett dum beslut. Jag köpte en bil på delbetalning. Jag ångrar det som fan just nu. Senaste tiden har börjat läsa mer om privat ekonomi osv och insåg att konsumtion är bara en fälla och har man inte råd så man måste låna pengar så ska man inte köpa.

Nu kommer vi till hur det ser ut med mitt kapital och skulder.

Jag är 23 år.
Skulder :
Billån : ca 124.000kr kvar.
Mobil på delbetalning : 1800kr kvar.
Sen är det bolånet som är kvar men det har jag ingen stress med just nu.

Allt annat skit som jag hade på delbetalning har jag betalat.

Tillgångar :
Sparkonto : ca 92k.
Fonder & aktier : 6500kr. (Har nyligen börjat stoppa in 2500kr per månad).

Jag sparar pengar för jag känner mig så jävla otrygg och pengar är trygghet för mig. Jag tycker 92k är inte tillräckligt. Men borde jag skifta fokus på att betala av billånet? Hur mycket ska man ha på sparkontot för att börja betala "aggressivet" på billånet?

Jag tänkte öka summan vid nyår och betala 5000-6000kr på den varje månad istället för 1500kr vilket jag har nu.

Snälla ge mig tips och råd känner mig vilsen.

Det beror väl på din jobbsituation? Har du fasta inkomster är det en annan sak än om du är timmis. Och är du det det senare rekommenderar jag inte dig att ta några dyra lån utan säkerhet alls. Sälj i sådana fall bilen och köp en billigare eller överväg att inte äga någon bil alls om möjligt. Att skaffa bil är ett alldeles förträffligt sätt att göra sig av med pengar på.

Själv anser jag att man bara ska ha två typer av lån. Det är studielån och bolån. Alla former av konsumtionslån ska man inte befatta sig med överhuvudtaget. Har man inte råd att köpa cash bör man undvika att handla eller köpa något billigare.

Bil kan man ju förövrigt hyra vid tillfälle om det absolut behövs någon gång. Idag är behovet av bil minimalt, då man kan få det mesta hemkört sålänge man inte bor på landet.
Citera
2020-10-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är helt meningslöst att byta till lån med lägre ränta när den lägre räntan är nästan sju procent och du har sparade pengar. Betala av den dyra delen av lånet (ca 30 tkr som jag förstod det) med dina sparpengar.

Som jag förstod det har du dessutom dina 92 tkr på ett sparkonto?! I så fall finns det inget att tveka på - används 32 tkr av dina sparpengar och betala av det dyra lånet. Nu. Fortsätt sedan spara, men på aktiemarknaden (direktsparande i aktier eller fonder via Savr). Mer än en akut buffert ska INTE finnas på ett sparkonto med kass ränta, om du inte har planerat att göra ett stort inköp inom snar framtid.

Håller med Stygotius här.

Det gäller att hålla reda på både ränta man betalar (till en långivare) och "ränta" man kan förväntas tjäna på sitt kapital.

Som det verkar så sitter du på 92tsek på ett sedvanligt bankkonto (möjligen sparkonto). I princip alla vanliga bankkonton, och väldigt många "sparkonton" (såvida du inte binder pengarna) genererar idags läget ingen ränta. Det bör du förstå (för att förstå "Stygotius", och andra tidigare) kommentarer.

Så att sitta och betala ränta oavsett om den är på 9,95% eller 6,xx% när du sitter på ett sparkapital som inte genererar någon ränta är mindre klokt. Det kan däremot vara klokt att inte bränna allt sitt sparkapital...

Men det är ju inte heller tal om detta i ditt fall. Lös det där dyra blancolånet (handpenningslånet) med dina egna pengar istället för att ta upp ett "billigare" lån. Kvar står du med ca 60tsek.

Dessa 60tsek skulle jag, om jag vore du, sätta in i någon form av valfri bred aktieindexfond, med låga avgifter. Inte bara ha på ett "bankkonto". Möjligen kan du ha 20tuss på kontot, och 40tuss i en aktiefond...

Du är ju på rätt väg. 90tuss sparat i din ålder, det är generellt bra skulle jag säga. Det finns gott om folk i äldre ålder som lever från den 25:e till den 25:e...

Sen håller jag med kurt-sune, men med en viss personlig tvist. Studielån och bolån är generellt lån som jag anser vara ok. Dock bör man ha en plan med sina studier, dvs det bör leda till att man stärker sina aktier på en arbetsmarknad. Att låna pengar för att studera "knypplingskonst 180p"... Tja... kanske inte. Bolån är inte så mycket att snacka om, få människor har råd, möjlighet att spara ihop till att kunna casha sin BR eller villa. Dock så bör man givetvis även här ha koll på sin ekonomi, sitt boende, sitt val av boende etc.

Billån. Tja, jag är av åsikten att det kan vara ok att låna till att kunna köpa sig en bil. OM det är så att det gör ens liv och leverne enklare. Att kunna ta sig till sitt jobb (sin inkomst!). MEN även här bör man givetvis hitta en balans mellan pengar in och pengar ut. Möjligen ska man inte låna upp sig till taket bara för att det vore kul att åka runt i en nyare, motorstark, BMW/Audi när man är kring de 20bast. Ha koll på driftsekonomi (service, försäkring, etc).

Och analogt med ovan ränteprat. Det kan vara fördelaktigt att låna en summa till exempelvis ett bilköp, kontra att sälja av fonder. OM man anser, tror, vet, att man kommer att tjäna mer på att låta 100tuss sitta kvar i fonden och låna 100tuss till X,XX ränta hos banken. Dock så måste man man givetvis kolla räntevillkoren, hos banken, hos bilhandlaren.

Rena konsumtionslån? No! Att sitta och månadsbetala för sin säng, sin soffa, sin tv, sin mobiltelefon, sin dator, sin semesterresa and the list goes on. Bäst att hålla sig ifrån det. Räntefritt är sällan räntefritt...
Citera
2020-10-22, 12:03
Medlem
BossModes avatar
Betalade idag hela lånet på nästan 33k. Ledsen för stunden men det blir bättre. Nu när jag ändå är igång funderar jag på att betala mobillånet vilket ligger på 1800kr.
Citera
2020-10-22, 12:59
Medlem
Citat:
Betalade idag hela lånet på nästan 33k. Ledsen för stunden men det blir bättre. Nu när jag ändå är igång funderar jag på att betala mobillånet vilket ligger på 1800kr.

Klokt val skulle jag säga, att lösa den dyra delen av ditt billån.

Jag är som sagt ingen motståndare per se mot billån, men att sitta och betala räntor upp mot 10%, i dagens ränteläge, är mindre klokt. Likaså att vara "överbelånad" mot bilens eventuella värde vid en eventuell försäljning, är också mindre klokt.

Tycker att du ska se över ditt sparkapital som du har kvar nu, ca 60tuss. Är tämligen säker på att du inte tjänar en spänn i ränta på det kapitalet på ditt vanliga bankkonto. Att ha lite pengar på kontot kan absolut vara bra, men jag kan tycka att du bör slänga in en slant i din fond. Fördela ut det hela.

Du är bara 23bast, sparar redan 2500kr i ett fondspararande månadsvis. Det är ju jättebra, fortsätt så. Tänk att detta är pengar som du inte ska röra de närmsta 5,10,15åren.

Sen är det alltid skönt att kapa bort en del "krediter". Att sitta med en massa lån hit och dit kan vara stressande (se människorna i Lyxfällan - varenda pinal är ju köpt på kredit och det haglar in fakturor).
Citera
2020-10-22, 13:29
Medlem
BossModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Klokt val skulle jag säga, att lösa den dyra delen av ditt billån.

Jag är som sagt ingen motståndare per se mot billån, men att sitta och betala räntor upp mot 10%, i dagens ränteläge, är mindre klokt. Likaså att vara "överbelånad" mot bilens eventuella värde vid en eventuell försäljning, är också mindre klokt.

Tycker att du ska se över ditt sparkapital som du har kvar nu, ca 60tuss. Är tämligen säker på att du inte tjänar en spänn i ränta på det kapitalet på ditt vanliga bankkonto. Att ha lite pengar på kontot kan absolut vara bra, men jag kan tycka att du bör slänga in en slant i din fond. Fördela ut det hela.

Du är bara 23bast, sparar redan 2500kr i ett fondspararande månadsvis. Det är ju jättebra, fortsätt så. Tänk att detta är pengar som du inte ska röra de närmsta 5,10,15åren.

Sen är det alltid skönt att kapa bort en del "krediter". Att sitta med en massa lån hit och dit kan vara stressande (se människorna i Lyxfällan - varenda pinal är ju köpt på kredit och det haglar in fakturor).

Jag har 90k kvar på bilen. Funderar på sälja den för den summans. Bli kvitt med lånet sen köpa en bil kontant för 15k. Gammal och enkel.
Citera
2020-10-22, 15:00
Medlem
BossModes avatar
Vad tycker ni om att sälja bilen för att bli av med resterande lånet på 90k. Bilen är inte mycket mer värd än så. Sen köpa en billig bil.
Citera
2020-10-22, 16:29
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Vad tycker ni om att sälja bilen för att bli av med resterande lånet på 90k. Bilen är inte mycket mer värd än så. Sen köpa en billig bil.

Jag tycker det är en dålig ide. Om du köpte bilen ny och har koll på dess historik och vet om att den inte har särskilda problem så behåll den. Köp av begagnad bil är alltid grisen i säcken, visst kan man hitta bra såna med, men att köpa ett "fynd" för 10-20k, för att sedan åka på reparationer för 5-10k per år lönar sig knappast.

Så har du koll på bilen och är nöjd, behåll den. Spara i fonder, det kommer sannolikt vara ungefär samma utdelning som ränta på billånet - om inte, behåll fonderna längre så kommer de med 99% säkerhet komma igen. När du har tillräckliga besparingar för att betala hela lånet kan du överväga det.
Citera
2020-10-22, 21:47
Medlem
BossModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Jag tycker det är en dålig ide. Om du köpte bilen ny och har koll på dess historik och vet om att den inte har särskilda problem så behåll den. Köp av begagnad bil är alltid grisen i säcken, visst kan man hitta bra såna med, men att köpa ett "fynd" för 10-20k, för att sedan åka på reparationer för 5-10k per år lönar sig knappast.

Så har du koll på bilen och är nöjd, behåll den. Spara i fonder, det kommer sannolikt vara ungefär samma utdelning som ränta på billånet - om inte, behåll fonderna längre så kommer de med 99% säkerhet komma igen. När du har tillräckliga besparingar för att betala hela lånet kan du överväga det.

Tack. Jag är så glad för alla tips jag har fått. Ska behålla bilen och börja betala aggressivt på den resterande lånet så jag blir av med det fort.
Citera
2020-10-23, 18:20
Medlem
Jag orkar inte läsa alla svar, men det dom förmodligen säger är att betala bilen först. Sen tycker jag det är helt ok att ha lån på lägenheten och spara en del i aktier eller fonder parallellt.
Citera
2020-10-24, 00:45
Medlem
Citat:
Kan du inte se om du kan omvärdera lägenheten och få lite högre lån? Du kan då betala av billånet
Citera
2020-10-24, 12:26
Medlem
Du har ju gott om pengar på ditt sparkonto. Ser att du betalt av dessa 32k vilket är ett bra beslut.
Om du har massa pengar och ett lån med hög ränta, varför inte försöka betala av lånet så fort som möjligt?

Om du ändå inte köper fonder/aktier och FÖRHOPPNINGSVIS (alla verkar tro att det är ett faktum att gå plus på börsen) får mer % på fonderna än vad du har i ränta så är det väl onödigt att gå runt med ett lön som du förlorar på konstant.

Gör det till din prio att betala av ditt lån så slipper du ha den stenen på axeln. Det kommer kännas väldigt skönt efteråt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in