Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Det är helt meningslöst att byta till lån med lägre ränta när den lägre räntan är nästan sju procent och du har sparade pengar. Betala av den dyra delen av lånet (ca 30 tkr som jag förstod det) med dina sparpengar.
Som jag förstod det har du dessutom dina 92 tkr på ett sparkonto?! I så fall finns det inget att tveka på - används 32 tkr av dina sparpengar och betala av det dyra lånet. Nu. Fortsätt sedan spara, men på aktiemarknaden (direktsparande i aktier eller fonder via Savr). Mer än en akut buffert ska INTE finnas på ett sparkonto med kass ränta, om du inte har planerat att göra ett stort inköp inom snar framtid.
Håller med Stygotius här.
Det gäller att hålla reda på både ränta man betalar (till en långivare) och "ränta" man kan förväntas tjäna på sitt kapital.
Som det verkar så sitter du på 92tsek på ett sedvanligt bankkonto (möjligen sparkonto). I princip alla vanliga bankkonton, och väldigt många "sparkonton" (såvida du inte binder pengarna) genererar idags läget ingen ränta. Det bör du förstå (för att förstå "Stygotius", och andra tidigare) kommentarer.
Så att sitta och betala ränta oavsett om den är på 9,95% eller 6,xx% när du sitter på ett sparkapital som inte genererar någon ränta är mindre klokt. Det kan däremot vara klokt att inte bränna allt sitt sparkapital...
Men det är ju inte heller tal om detta i ditt fall. Lös det där dyra blancolånet (handpenningslånet) med dina egna pengar istället för att ta upp ett "billigare" lån. Kvar står du med ca 60tsek.
Dessa 60tsek skulle jag, om jag vore du, sätta in i någon form av valfri bred aktieindexfond, med låga avgifter. Inte bara ha på ett "bankkonto". Möjligen kan du ha 20tuss på kontot, och 40tuss i en aktiefond...
Du är ju på rätt väg. 90tuss sparat i din ålder, det är generellt bra skulle jag säga. Det finns gott om folk i äldre ålder som lever från den 25:e till den 25:e...
Sen håller jag med kurt-sune, men med en viss personlig tvist. Studielån och bolån är generellt lån som jag anser vara ok. Dock bör man ha en plan med sina studier, dvs det bör leda till att man stärker sina aktier på en arbetsmarknad. Att låna pengar för att studera "knypplingskonst 180p"... Tja... kanske inte. Bolån är inte så mycket att snacka om, få människor har råd, möjlighet att spara ihop till att kunna casha sin BR eller villa. Dock så bör man givetvis även här ha koll på sin ekonomi, sitt boende, sitt val av boende etc.
Billån. Tja, jag är av åsikten att det kan vara ok att låna till att kunna köpa sig en bil. OM det är så att det gör ens liv och leverne enklare. Att kunna ta sig till sitt jobb (sin inkomst!). MEN även här bör man givetvis hitta en balans mellan pengar in och pengar ut. Möjligen ska man inte låna upp sig till taket bara för att det vore kul att åka runt i en nyare, motorstark, BMW/Audi när man är kring de 20bast. Ha koll på driftsekonomi (service, försäkring, etc).
Och analogt med ovan ränteprat. Det kan vara fördelaktigt att låna en summa till exempelvis ett bilköp, kontra att sälja av fonder. OM man anser, tror, vet, att man kommer att tjäna mer på att låta 100tuss sitta kvar i fonden och låna 100tuss till X,XX ränta hos banken. Dock så måste man man givetvis kolla räntevillkoren, hos banken, hos bilhandlaren.
Rena konsumtionslån? No! Att sitta och månadsbetala för sin säng, sin soffa, sin tv, sin mobiltelefon, sin dator, sin semesterresa and the list goes on. Bäst att hålla sig ifrån det. Räntefritt är sällan räntefritt...