2020-10-20, 22:40
Medlem
grungewhores avatar
Han hette ju Adi Dassler, så Adi-DASS om man ska vara petnoga.
Citera
2020-10-20, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Namn på städer, personer och/eler företagsnamn kan uttalas olika från land tll land utan att det är »fel«. Hur ska Volvo uttalas och hur tror du det uttalas i Frankrike, USA eller Brasilien?

https://sv.forvo.com/word/volvo/#sv

Här några uttal för Adidas från olika håll:

https://sv.forvo.com/word/adidas/

Men det kan ju knappast räknas som rätt att Adidas uttalas med nåt läspljud som spanjoren gör AVIVAS

Volvo är ju latin.
Citera
2020-10-20, 22:47
Medlem
Förr, sedan jag var barn, har jag uttalat det som det ursprungligen uttalas, d.v.s. med tre korta vokaler A-di-das. Men jag har väl obemärkt senaste årtiondet börjat ta till mig det amerikanska uttalet. Inte så att jag säger väldigt tydligt Ah-dee-das, men 'i' tenderar väl bli lite längre än övriga vokaler.
Citera
2020-10-20, 22:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Men det kan ju knappast räknas som rätt att Adidas uttalas med nåt läspljud som spanjoren gör AVIVAS

Enstaka personer kan givetvis ha avvikande uttal, men om ett helt land eller ett visst språk uttalar något på ett visst sätt då är det inte fel, även om det är särpräglat.

Citat:
Volvo är ju latin.

Jaha och var har jag skrivit något annat då?

Här är ett uttal för Adidas och en uttalsanvisning: [aˈdʲidas]

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Pl-adidas.ogg
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-10-20 kl. 22:58.
Citera
2020-10-20, 23:04
Bannlyst
Citat:
Enstaka personer kan givetvis ha avvikande uttal, men om ett helt land eller ett visst språk uttalar något på ett visst sätt då är det inte fel, även om det är särpräglat.

Och varför är det inte fel? Bara för du säger att det inte är fel betyder inte att det inte är fel.
Citera
2020-10-20, 23:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Och varför är det inte fel? Bara för du säger att det inte är fel betyder inte att det inte är fel.

Inte för att jag säger det, men för att jag återger hur det är.
Citera
2020-10-20, 23:20
Bannlyst
Citat:
Inte för att jag säger det, men för att jag återger hur det är.

Men det gör du ju inte.

Du har ju ingen evidens för att det är så eller varför det skulle vara så.

Det enda du säger är att man kan uttala namn precis som man vill och det finns inget fel och inget rätt sätt.

Det är ju helt idiotiskt.
Citera
2020-10-20, 23:22
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Vad säger vi då?

Adidas som vi alltid sagt i detta land ? Är du en yngling i orten eller vad ? Aldrig hört mer en ett sätt att säga det på.
Citera
2020-10-20, 23:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men det gör du ju inte.

Du har ju ingen evidens för att det är så eller varför det skulle vara så.

Det enda du säger är att man kan uttala namn precis som man vill och det finns inget fel och inget rätt sätt.

Det är ju helt idiotiskt.

Det fetmarkerade har jag inte skrivit. Jag skrev:

Citat:
kan uttalas olika från land till land utan att det är »fel«.

Med andra ord kan det finnas flera etablerade uttal, vilket inte är detsamma som individuella uttal.
Citera
2020-10-20, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Adidas som vi alltid sagt i detta land ? Är du en yngling i orten eller vad ? Aldrig hört mer en ett sätt att säga det på.

Aha du menar Adidas och inte Adidas då?
Citera
2020-10-20, 23:29
Bannlyst
Citat:
Det fetmarkerade har jag inte skrivit. Jag skrev:

Med andra ord kan det finnas flera etablerade uttal, vilket inte är detsamma som individuella uttal.

Så om tillräckligt många uttalar ett namn precis som fan dom vill så är det inte fel

Vi kan alltså tänka sig ett kinesiskt uttal av ADIDAS där man istället säger AJDAJDIZ och det är lika rätt i dina öron?

Ja menar en miljard kineser kan ju inte ha fel? Man behöver inte ta hänsyn till nånting, man gör som man själv bara vill i respektive land!

Spännande!

Själv är jag inne på att vi ska uttala Adidas ASLASJWREUEBR i sverige

ska bara få tillräckligt många att nappa på ideen först...
Citera
2020-10-20, 23:33
Medlem
Knoppys avatar
Blir väl samma med Levi's? Många säger ju "li-vajs" Men han hette ju Levi Strauss, alltså borde man säga uttala det "le-viss"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in