2020-10-20, 19:56
Medlem
Hejsan,
Det är alltid lika roligt att lyssna på upplysta fullblods sossar på jobbet som tar till sig allt som sägs och skrivs hos Sveriges vänstermedia (aftonbladet, Svt, DN, TV4 osv), och då tror att Trump ska få jorden att gå under bara för att någon "objektiv" expert påtalar att det kommer bli katastrof var och varann vecka i dessa medium. Senast idag sa någon riktigt skön sosse att Trump kommer få världsekonomin att krascha (vart har du varit de senaste fyra åren?!).
Jag skulle vilja påstå att en Biden vinst är mer riskabel gällande en ekonomisk krasch/ långsam återhämtning från Corona:

- Trump adminstrationen har fört en politik med fokus på skattelättnader och avregleringar som är fördelaktiga för ekonomisk tillväxt och därmed privatekonomin i Sverige då mycket av våra investeringar och handel är kopplade till USA och där vi har sett en fantastiskt tillväxt senaste åren. Jag tror att fyra år till med Trump även fortsättningsvis skulle få en positiv påverkan på svenskarnas privatekonomi (investeringar, pensioner etc.).

- Bidens plan är att införa skattehöjningar (rulla tillbaka Trumps skattereform från dag 1) och även införa mer regleringar vilket går i motsatt riktning för att få ekonomisk tillväxt, speciellt i den situationen världen nu befinner sig i. Allt detta för att primärt göra den amerikanska (extrem) vänstern och även globalisterna, med vår kära Greta m.fl. i spetsen, nöjda. Detta tror jag därav mest troligen får en negativ påverkan på svenskarnas privatekonomi.

Vad tror ni att konsekvenserna kan tänkas bli för svenskarnas privatekonomi i och med utfallet i Amerikanska valet i November?

Det går onekligen inte att undgå ordspråket: "När USA nyser så får Sverige en förkylningen," och jag ser inte mycket positivt gällande ekonomin och hur det kommer att påverka svenskarnas privatekonomi när jag lyssnar på Biden och Demokraterna, kanske jag har fel?
Citera
2020-10-20, 20:15
Medlem
Paddington75s avatar
Marginell påverkan oavsett tror jag.

Visst att Biden springer globalisternas ärenden men USA sitter ganska duktigt i skiten även med Trump pga skenande skuld och Federal Reserve som spyr ur sig duktigt med pengar, precis som ECB. Inflation och låg produktivitet på horisonten. Förtroendet för USD är inte heller på topp i världen, inte för att Sverige har något att säga till om där.

Oavsett vem som vinner så fortsätter deras arbete med CBDC och lär agera en slags soft reset för ekonomin. Det kan få stor påverkan på Sverige, särskilt med hänsyn till hur USA och EU väljer att koordinera och införa deras respektive digitala valutor. Mycket spännande tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in