2020-10-20, 12:51
Medlem
Jag begärde utträde ut Svenska kyrkan tidigare där jag fick konfirmering på post från prästen. Jag litar dock inte på det utan de säger säkert att man har blivit utrskiven när man faktiskt inte blivit det så att de kan fortsätta få in pengar.

Går det att konfirmera huruvuda jag är medlem eller ej?
Citera
2020-10-20, 12:54
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkpoppy
Jag begärde utträde ut Svenska kyrkan tidigare där jag fick konfirmering på post från prästen. Jag litar dock inte på det utan de säger säkert att man har blivit utrskiven när man faktiskt inte blivit det så att de kan fortsätta få in pengar.

Går det att konfirmera huruvuda jag är medlem eller ej?

Ring till Skatteverket och fråga om uppgift om avgift till trossamfund är offentlig. Jag tror inte att den är det, men om den är det så anges i vart fall knappast vilket samfund. Uppgiften borde inte vara offentlig med hänsyn till bla religionsfriheten.

Edit: läste inte allt och trodde det var en generell fråga om offentlighet.

Om du har fått skriftligt så lita på det. Det finns ingen anledning för dem att ljuga om det. Det visar sig i nästa deklaration beroende på tidpunkt du gick ur (brytdatum 1 november).
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2020-10-20 kl. 13:04.
Citera
2020-10-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Ring till Skatteverket och fråga om uppgift om avgift till trossamfund är offentlig. Jag tror inte att den är det, men om den är det så anges i vart fall knappast vilket samfund. Uppgiften borde inte vara offentlig med hänsyn till bla religionsfriheten.

Skatteverket kan ta reda på huruvida jag fortfarande är med i Svenska kyrkan och betalar skatt?
Citera
2020-10-20, 12:58
Medlem
Du ser i deklarationen om du betalar kyrkoavgiften eller inte på 1%~. Är du inte medlem betalar du en begravningsavgift på 0,253%. Annars kan du höra av dig till din församling för att få reda på om du är medlem eller inte.
Citera
2020-10-20, 12:58
Medlem
kalkryggars avatar
Du kan söka din församling här (men du vet ju redan).
https://www.svenskakyrkan.se/sokforsamling

Be om att få bekräftelse på att du är utskriven/avskriven.
Citera
2020-10-20, 13:01
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkpoppy
Skatteverket kan ta reda på huruvida jag fortfarande är med i Svenska kyrkan och betalar skatt?

Ja, i vart fall inför nästa års deklaration har de uppgiften. Men det är möjligt att de får uppgiften direkt från trossamfundet vid ut-/inträde.
Citera
2020-10-20, 13:02
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du kan söka din församling här (men du vet ju redan).
https://www.svenskakyrkan.se/sokforsamling

Be om att få bekräftelse på att du är utskriven/avskriven.

Hen har ju redan fått en skriftlig bekräftelse.
Citera
2020-10-20, 13:07
Medlem
Farbaute666s avatar
Du fick konfirmering från prästen. Är du säker på att du inte ska vara kvar i kyrkan? ;-)
Det som står i tråden stämmer, jag har själv gått ur och mina barn är odöpta. De får bestämma själva när de är stora.
Citera
2020-10-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Ja, i vart fall inför nästa års deklaration har de uppgiften. Men det är möjligt att de får uppgiften direkt från trossamfundet vid ut-/inträde.

Det slår inte igenom förrän nästa inkomstår, så det syns först i nästnästa års deklaration.
Citera
2020-10-20, 19:42
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det slår inte igenom förrän nästa inkomstår, så det syns först i nästnästa års deklaration.

Korrekt!
Citera
2020-10-21, 13:33
Medlem
Du ser det på deklarationen om inte annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in