2020-10-19, 20:34
Medlem
Så som rubriken lyder, jag bromsade till med bilen idag, och helt plötsligt så tjöt det till, kändes som att det tjöt ifrån fram bromsarna, när jag bytte däck senast så sa killen att det fanns fortfarande belägg kvar, men kan de va så att jag kört ihjäl bromsbeläggen? Har inte bytt däck riktigt än så har inte kollat, inte för att man kan se så mycket. Bilen ska in på service inom 1 vecka, ska man låta dem kolla på de? Tacksam för svar.
Citera
2020-10-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
Så som rubriken lyder, jag bromsade till med bilen idag, och helt plötsligt så tjöt det till, kändes som att det tjöt ifrån fram bromsarna, när jag bytte däck senast så sa killen att det fanns fortfarande belägg kvar, men kan de va så att jag kört ihjäl bromsbeläggen? Har inte bytt däck riktigt än så har inte kollat, inte för att man kan se så mycket. Bilen ska in på service inom 1 vecka, ska man låta dem kolla på de? Tacksam för svar.

Bromsbelägg slits med tiden, så de kan ta slut ja. Men de brukar inte tjuta... Så frågan är om du beskriver ljudet på ett korrekt sätt...?

Om man ska be dem kika på bromsbeläggen när de skiftar hjul...? Nä, det är väl mer logiskt att be dem kolla takräcket....? (IRONI...)
Citera
2020-10-19, 21:35
Medlem
megacoolmans avatar
Vissa bilar har slitagevarnare i form av en liten plåtflärp som går mot bromsskivan när beläggen börjar ta slut. Då får man ett gnisslande/skrikande ljud.

Jag har dock en peugeot i jobbet och den gnisslar alltid vid inbromsning, även om beläggen är ok. Verkar vara normalt enligt verkstaden...
Citera
2020-10-19, 21:52
Medlem
Baalzamons avatar
Skrikande bromsar är vanligt, speciellt om man kör med billiga bromsbelägg. På den tiden volvo 240/740/940 var vanliga kunde man höra på långt håll att det var en volvo i närheten för nästan varenda en skrek i bromsarna.
Citera
2020-10-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Skrikande bromsar är vanligt, speciellt om man kör med billiga bromsbelägg. På den tiden volvo 240/740/940 var vanliga kunde man höra på långt håll att det var en volvo i närheten för nästan varenda en skrek i bromsarna.

Jag kör vw orginal produkter, så billiga vet ja inte om det är, men att betala till vw är dyrt hahah.
Citera
2020-10-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Vissa bilar har slitagevarnare i form av en liten plåtflärp som går mot bromsskivan när beläggen börjar ta slut. Då får man ett gnisslande/skrikande ljud.

Jag har dock en peugeot i jobbet och den gnisslar alltid vid inbromsning, även om beläggen är ok. Verkar vara normalt enligt verkstaden...

Hörde det från en vän till mig, det va så jag kom fram till att beläggen kan va slutkörda eller nästan slutkörda.
Citera
2020-10-19, 22:45
Medlem
Amazon-mannens avatar
Vibrerande bromsbelägg. Kan vara temperaturberoende.
Citera
2020-10-21, 20:00
Medlem
Kjellake93s avatar
Troligtvis så är dina belägg slut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in