Citat:
Ursprungligen postat av
Nox1995
Jag blir oroad för om det skulle hända i verkligheten, det är en oros känsla som kryper i hela kroppen
Detta är definitivt en bidragande orsak till din depression. Jag rekommenderar att du påminner dig själv varje gång du finner dig visualisera ett scenario i den formen du har beskrivit, att det du visualiserar är hypotetiskt och aldrig händer, att det inte finns något förnuftigt att oroa sig över något som aldrig kommer att hända. Ett potentiellt problem i detta är att när du finner dig visualisera en hypotetisk händelse så kommer du inte komma ihåg att påminna dig själv om detta, således rekommenderar jag att du skapar ett sätt att påminna dig själv, ett sådant exempel kan vara att du skriver en lapp och klistrar upp på ett ställe du ofta lägger blicken, kan vara datorskärmen, dörren eller badrummet.
Något du även bör göra är att påminna dig själv om detta även fast du inte visualiserar ett scenario, men detta kan du åstadkomma genom att använda exemplet ovan med lappen eftersom du då oundvikligt kommer i kontakt med påminnelsen regelbundet. Syftet med påminnelsen är att nullifiera eller ta bort den känslomässiga anknytningen du har till det du visualiserar, vilket gör att du inte kommer uppleva oro. På lappen kan du skriva någonting i stil med "Framtida händelser är endast hypotetiska och jag behöver inte oroa mig över deras innebörd".
Det kommer ta ett litet tag innan detta ger önskvärd effekt dock, men använder du denna teknik dagligen så bör du ta bort den känslomässiga kopplingen relativt fort, jag skulle uppskatta tiden till ungefär 1-2 månader, med stor sannolikhet kommer även efter ett tag att upphöra med att visualisera hypotetiska scenarion när du råkar illa ut.
Upplever du någon annan mental aktivitet som ger dig någon stress, oro eller rädsla?