Citat:
Jag tror att du går fel väg...
Om er router har sk. AccessPoint Isolation så bör du slå på denna funktion..
Förutsatt att ni inte delar en nätverksansluten skrivare..
AP-isolation gör att ingen uppkopplad enhet kan nå någon annan i ert lokala nätverk...
Därmed är det svårt för din ploj-dator att smitta någon annan i nätverket OM ni har AP-isolation aktiverat (förutsatt att ni inte delar saker med varandra via nätverket)
Och ett antivirus gör inte datorn SÄKER, bara lite säkrare... (notera skillnaden)
För att göra en dator SÄKER så börjar du med att sluta upp med att logga in med datorns admin-konto, utan använder standardkonto.. (läs mer här! & Här! för mer info om hur du gör en dator SÄKER..
när detta är gjort så gör du datorn SÄKRARE genom att lägga till ett bra av.. Som t.ex. kaspersky eller sophos! Båda finns i förenklade gratis-versioner...
Om er router har sk. AccessPoint Isolation så bör du slå på denna funktion..
Förutsatt att ni inte delar en nätverksansluten skrivare..
AP-isolation gör att ingen uppkopplad enhet kan nå någon annan i ert lokala nätverk...
Därmed är det svårt för din ploj-dator att smitta någon annan i nätverket OM ni har AP-isolation aktiverat (förutsatt att ni inte delar saker med varandra via nätverket)
Och ett antivirus gör inte datorn SÄKER, bara lite säkrare... (notera skillnaden)
För att göra en dator SÄKER så börjar du med att sluta upp med att logga in med datorns admin-konto, utan använder standardkonto.. (läs mer här! & Här! för mer info om hur du gör en dator SÄKER..
när detta är gjort så gör du datorn SÄKRARE genom att lägga till ett bra av.. Som t.ex. kaspersky eller sophos! Båda finns i förenklade gratis-versioner...
Jag har en Technicolor TG799vac Xtream från Telenor. Vet inte om denna har AP-isolation, kunde inte riktigt hitta i inställningarna för routern under "Wireless".
På Firewall level för routern har jag "Medium", räcker detta?
Low - "In low mode, firewall allows all outbound connections and rejects unknown incoming connections but aknowledges presence of the gateway."
Medium - "In medium mode, firewall allows all outbound connections and silently drops unknown incoming connections."
High - "In high mode, firewall allows outgoing connections to HTTP, HTTPS, SMTP, POP3, IMAP, SSH services and silently drops unknown incoming connections."