• 1
  • 2
2006-05-14, 12:03
Medlem
blaus avatar
Nu blev jag sådär hungrig..

Ta lite kycklingfile, dela i mindre bitar och stek upp den. Häll över söt chilisås och sesamfrö och låt stå på värmen i någon minut. Förbannat gott!
Citera
2006-05-14, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blau
Nu blev jag sådär hungrig..

Ta lite kycklingfile, dela i mindre bitar och stek upp den. Häll över söt chilisås och sesamfrö och låt stå på värmen i någon minut. Förbannat gott!

Inte nog med det, man känner sig så oerhört manlig!
Citera
2006-05-14, 12:45
Medlem
Mmm, stekt kycklingfilé.. så häller man i grädde och peppar i stekpannan.. blir grymt god sky! Sen ris eller kroketter till det... MUMS!
Citera
2006-05-14, 13:01
Medlem
glyos avatar
Fryst kycklingfile är grymt äckligt blir någon jävla konstig och förjävlig konsistens som suger. Nja färska är det som gäller här 350gram strimlat kycklingfile + unclebens sweet n sour sås + ris = brakmiddag
Citera
2006-05-15, 13:39
Medlem
En fråga som är en smula OT men ändå inte, men ändå lite. Jag bor själv och flera säger åt mig typ "men köp lite kycklingfilé, det är enkelt att laga till". Så nu är min fråga, exakt hur gör ni när ni ska laga till kycklingfiléer i ugnen? Berätat väldigt noggrannt så till och med en 5-åring skulle förstå. Jag vill alltså ha en ordentlig förklaring på någon variant som är lätt att göra och som åtminstone smakar något, gärna gott också.

Någon som kan hjälpa mig? Fler förslag uppskattas.
Citera
2006-05-15, 16:19
Medlem
buyzabas avatar
39:90 /kg är väl inte så jävla billigt? Jag brukar få tag på 2 kg för 70 kr i livsmedelsbutikerna här i en håla i Småland. Eller är det billigt för att vara STHLM?
Det är ju hela 5 kr billigare....
(Snart har de småländska generna smittat av sig även till mig märker jag.. Usch).

Hur man tillagar kycklingfile:
Ett stycke stekpanna
Massa gammalt fett
Kycklingfilé

Häll i ditt gamla fett i en stekpanna, klipp hål i påsen och släng över kycklingfilén. Sätt igång spisplattorna och sätt därefter stekpannan ovanpå denna. Låt stå tills det är en hård stekyta, dvs nästan bränt. Piffa till lite med o'boy och oregano.
Citera
2006-05-15, 18:54
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanderson
Så nu är min fråga, exakt hur gör ni när ni ska laga till kycklingfiléer i ugnen? Berätat väldigt noggrannt så till och med en 5-åring skulle förstå. Jag vill alltså ha en ordentlig förklaring på någon variant som är lätt att göra och som åtminstone smakar något, gärna gott också.

Här är de vanligaste 2 recepten jag kör på förutom bacon varianten jag skrev tidigare. Hoppas de är ungefär vad du menade
Bittes kyckling

ca 6 Kycklingfiléer (bröst eller lårfilé. jag föredrar lår men är svårt att få tag på)
2 burkar svamp
en stor hackad lök
2-4dl grädde

Bryn filérna och lägg ganska tätt men ej på varandra i en ugnsfast form (de ska bara få färg så kör på hög värme).
Fräs svampen och löken på medelvärme tills löken är genomskinlig (skall ej få färg).
Slå över grädden och krydda med salt och rikligt med svartpeppar.
Häll såsen över kycklingen och stek i ugnen i ca 20-25 minuter på 225grader. Servera med ris.

Het chili kyckling

Ca 6 kyckling filéer
2 - 3 dl grädde
1 stor lök eller 4-6 charlottenlökar
1 dl thai chilisås (mindre om du vill ha den svagare)
0.5 dl chilisås
saft från en lime
1 tsk ingefära pulver eller nån cm riven färsk.

Bryn kycklingen och lägg ganska tätt men ej på varandra i en ugnsfast form.
Skär löken i 6-8 klyftor "båtar".
Sprid ut löken bland kycklingen i formen och blanda resterande ingredienser till en sås och slå den över kycklingen.
In i ugnen i 20-30 minuter på 225 grader. Servera med ris
Citera
2006-05-15, 19:49
Medlem
Nooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Låt stå tills det är en hård stekyta, dvs nästan bränt. Piffa till lite med o'boy och oregano.

Allvarligt? O´boy pulver på kycklingen? Låter udda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in