2021-04-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustChatting
vill man bli duktig på programmering tycker jag faktiskt att yrkesutbildningar är bättre då de ger med spetskunskap. å andra sidan om man läser ett högskoleprogram får man (som du kanske vet) möjlighet till en massa projekt samt ex-jobb ute på företag, vilket oftast leder till anställning såvida man inte väljer företag som inte har råd att anställa

Har du läst YH?
Det utlovas mycket ja, men de håller inget de lovar. Rekommenderar inte YH-utbildning inom programmering om man inte sedan tidigare har programmerat eller har stort intresse för det. När det kommer till praktikplats så börja sök redan när ni påbörjat utbildningen för det är ett helvete att få en praktikplats om man inte har kontakter.
Citera
2021-04-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Har du läst YH?
Det utlovas mycket ja, men de håller inget de lovar. Rekommenderar inte YH-utbildning inom programmering om man inte sedan tidigare har programmerat eller har stort intresse för det. När det kommer till praktikplats så börja sök redan när ni påbörjat utbildningen för det är ett helvete att få en praktikplats om man inte har kontakter.
jag läste först Bachelor (högskolexamen) i datateknik men det är för utspritt. en kompis som läste en YH i växjö är mycket bättre programmerare än vad jag är, just pga spetskompetensen
Citera
2021-04-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustChatting
jag läste först Bachelor (högskolexamen) i datateknik men det är för utspritt. en kompis som läste en YH i växjö är mycket bättre programmerare än vad jag är, just pga spetskompetensen

Kanske skiljer sig mycket från utbildning till utbildning. Hört att högskola kan suga också. Tror att det i slutändan handlar om hur stort intresse man har av att sitta och koda.

Min YH-utbildning sög och jag ångrar att jag ens läste skiten.
Citera
2021-04-16, 16:10
Medlem
beror helt på hur lättdu har för det. Många inom it/data har hållit på sedan tonåren.
Citera
2021-04-21, 21:56
Medlem
Talang i all ära, det jag sett är att allt handlar om inställning

Många programmerare som vissa här kallar AMS-resurser har helt enkelt lärt massa anti patterns och inte behövt resonera runt sin kod. Så fort man börjar visa vad som är "rätt" för dessa personer skriver de helt plötsligt bra kod.

Visst klickar det direkt för dig. Bra, men alla kan lära sig skriva bra kod om man tagit igenom sig kurserna vill jag säga med eller utan talang.
Citera
2021-04-21, 22:02
Bannlyst
Känner till ett par gubbar som gick YH vid 40, två år senare får de anställning. Nej, de kommer aldrig bli några "topp programmerare" (troligtvis), men det är inte svårt alls att få en helt okej anställning och med tiden bra lön.
Citera
2021-05-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Känner till ett par gubbar som gick YH vid 40, två år senare får de anställning. Nej, de kommer aldrig bli några "topp programmerare" (troligtvis), men det är inte svårt alls att få en helt okej anställning och med tiden bra lön.

Vilka företag? PM:a gärna om du inte vill skriva ut det här.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in