• 2
  • 3
2020-10-17, 19:24
Medlem
Larasofts avatar
Har bolaget skatteskulder på höga belopp?
Citera
2020-10-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Har bolaget skatteskulder på höga belopp?
Nej inga alls.
Citera
2020-10-17, 19:27
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tollybosky
Skuldsanering ska inte vara så enkelt.
Men din ekvation bygger på 10k/mån ex räntor och avgifter för en arbetslös person. En omöjlig ekvation som dessutom innebär att leva under existensminimum, så varför skulle jag välja den sämsta och längsta vägen om jag inte måste?
För min del skiter jag i om dina kreditorer får sina pengar eller inte. Jag bara tror inte skuldsanering är så enkel att genomföra, det är det jag ville framföra. Men jag kan ha fel, är inte expert på hur de tänker nuförtiden.
Citera
2020-10-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
För min del skiter jag i om dina kreditorer får sina pengar eller inte. Jag bara tror inte skuldsanering är så enkel att genomföra, det är det jag ville framföra. Men jag kan ha fel, är inte expert på hur de tänker nuförtiden.
Samma här, de får skylla sig själva om de dumpar allt på mig utan att först försöka få ut sina säkerheter via bolaget, för att därefter se över borgensåtagandet. Men men.
Tror inte heller det är lätt, samtidigt som jag inte fattar hur jag annars kan agera. Även om jag visserligen tror att covid drabbade kommer få lättnader på en massa olika plan, även det här.
Citera
2020-10-17, 19:37
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Samma här, de får skylla sig själva om de dumpar allt på mig utan att först försöka få ut sina säkerheter via bolaget, för att därefter se över borgensåtagandet. Men men.
Tror inte heller det är lätt, samtidigt som jag inte fattar hur jag annars kan agera. Även om jag visserligen tror att covid drabbade kommer få lättnader på en massa olika plan, även det här.
Om du har a-kassa som företagare, så kommer du få en ganska fin a-kassa och speciellt fin de första 100 dagarna.
Citera
2020-10-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Om du har a-kassa som företagare, så kommer du få en ganska fin a-kassa och speciellt fin de första 100 dagarna.
Ja om man ska se något positivt i det här dystra så är omständigheterna bra för att vara arbetslös. Utöver höjt akassetak har jag också inkomstförsäkring, tilläggsförsäkring och 150 extra dagar för att jag har barn så det blir t.o.m. de 200 första dagarna som blir ”extra fina”. Skäms inte ett skit för att njuta av och utnyttja att ha ett bra skydd som jag ordnat och stått för själv.
Ingen kommer ifrågasätta varför man varit arbetslös heller, och jag har fått några jobberbjudanden men tänker vara arbetslös ett tag ändå, sedan i mars har jag inte gjort annat än jobbat och kämpat för ekonomin och anställda. Och har aldrig varit arbetslös tidigare. Är inte nervös för att stå utan jobb på sikt.
Senast redigerad av tollybosky 2020-10-17 kl. 19:50.
Citera
2020-10-17, 21:02
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Som sagt håller jag med, bevilja skusan till en person som några månader innan ansökan köpte en YSL väska på avbetalning/med sms lån hade jag också kräkts om det blivit beviljat. Jag har fått uppfattningen att det snarare är den sortens ”ny skuld” som inte ses med blida ögon. Här är det ju mer ett skuldberg som rasat ner i mitt knä av en konkurs, där skulderna aldrig uppkommit annars och ser väl inte motiveringen till varför jag först ska av princip låta det rulla in en massa ränta innan det tas tag i. Men vi lär väl få veta det snart.

Ja, men prova att ringa kronofogden och se vad dom säger. Har du koll på hela skuldbilden? Är det någon idé att kontakta fodringsägare för ev nedskrivning eftersom du tänker söka skuldsanering?

Citat:
Jag har a-kassa i 350 dagar så drygt 1,5 år. Inkomst och tilläggsförsäkringar som en vanlig anställd, i ett AB blir det arbetsbrist vid kk.

Antar att du menar 450 dagar. Men det låter bra, då är det ingen panik med nytt jobb.
Citera
2020-10-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Ja, men prova att ringa kronofogden och se vad dom säger. Har du koll på hela skuldbilden? Är det någon idé att kontakta fodringsägare för ev nedskrivning eftersom du tänker söka skuldsanering?

Antar att du menar 450 dagar. Men det låter bra, då är det ingen panik med nytt jobb.
350 dagar blir drygt 1,5 år - 17 månader för att vara mer exakt. Ja jag ska ringa både dem och kontakta skuldrådgivningen på måndag. Ingen av skulderna har förfallit ännu men kommer göra det i början på november så skuldbilden är fortfarande väldigt otydlig, konkursen är ju inte klar ännu heller.
Jag tänker att jag låter allt förfalla tills dess, sedan när det gått till inkasso och därefter KFM efter nån månad så borde skuldbilden vara klar, likaså konkursen. Då borde det bli dags för koll om utmätning och i samband med det ansöker jag om skuldsanering och har väl utmätning under tiden antar jag.
Tror nog inte försök till nedskrivning på egen hand är bättre än att låta det gå till KFM.
Senast redigerad av tollybosky 2020-10-17 kl. 21:19.
Citera
2020-10-18, 00:19
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
350 dagar blir drygt 1,5 år - 17 månader för att vara mer exakt. Ja jag ska ringa både dem och kontakta skuldrådgivningen på måndag. Ingen av skulderna har förfallit ännu men kommer göra det i början på november så skuldbilden är fortfarande väldigt otydlig, konkursen är ju inte klar ännu heller.
Jag tänker att jag låter allt förfalla tills dess, sedan när det gått till inkasso och därefter KFM efter nån månad så borde skuldbilden vara klar, likaså konkursen. Då borde det bli dags för koll om utmätning och i samband med det ansöker jag om skuldsanering och har väl utmätning under tiden antar jag.
Tror nog inte försök till nedskrivning på egen hand är bättre än att låta det gå till KFM.

Tankevurpa, det är ju mån-fre som räknas i a-kassan.

Varför tror du inte på att kontakta företagen för nedskrivning?
Citera
2020-10-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Tankevurpa, det är ju mån-fre som räknas i a-kassan.

Varför tror du inte på att kontakta företagen för nedskrivning?
Visst kan jag försöka, men det jag har att erbjuda är ett utrymme på 2500,-/mån som betalning (a-kassa minus hyra, dagisavgift och förbehållsbelopp 8000kr). Och låt säga att jag lyckas skriva ner skulderna till hälften, så är det fortfarande en avbetalningsplan på minst 16 år.
Då låter jag hellre KFM bedöma rimligheten i det, antingen via utmätning/skuldsanering eller skuldsanering för företagare.
Har drivit många bolag genom åren och planen/önskan är ju att kunna göra det igen i framtiden, något som vid en sån avbetalningsplan blir helt omöjlig. Där vet jag att KFM uppmuntrar företagare att snabbare komma på fötter igen med skuldsanering.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in