Citat:
Varför har samhällsnödvändiga jobb som ingen vill ha så låg lön? Vi har många yrkesgrupper som har svårt att rerytera personal på grund av att ingen eller väldigt få frivilligt vill jobba i dem, men samtidigt har många av de här yrkena även väldigt låg lön. Borde inte lönen vara mycket högre för att locka folk till att jobba på dessa jobb? Medans vi har många jobb som inte är nödvändiga men högt eftertraktade som dessutom har hög lön, är inte det lite konstigt? Borde inte dessa jobb vara väldigt lågt avlönade eftersom det är hög konkurrens men liten efterfrågan?
Det är ofta inga problem för en arbetsgivare att betala en hög lön om den motsvaras av löntagarens produktivitet. Därför kan en duktig advokat, en driven produktionsledare i industrin eller en stjärnsäljare ha väldigt bra betalt just eftersom den som betalar deras lön får avkastning med vunna brottsmål, en fungerande produktionslina och hög försäljning. Värre är det med okvalificerade skitjobb- hur ska arbetsgivaren få igen pengarna?
Jag skulle kunna vara hur duktig som helst på att tömma latriner, jag håller rent och snyggt runt dasslocken och sprutar parfym i avskrädeshögen och alla är så nöjda så... men om jag ska ha dubbelt så hög lön som mina arbetskamrater måste jag vara mer än dubbelt så effektiv (läs: lönsam) vilket blir svårt. Och om jag nu är så duktig och ambitiös så byter jag självklart till en bransch där jag med mindre ansträngning kan tjäna dubbelt, och så kan de anställa 1-2 mindre bemedlade som tar över mina arbetsuppgifter bland latrinerna - och där försvann chansen att latrintömmare blev ett högavlönat arbete.
Vidare gör vår kollektiva tradition att arbetarna inom låglönebranscher själva håller ned både löneläge och status. Initiativ och drivkraft ses ofta av kolleger som ett hot.
Kollektivet ser också sällan kopplingen mellan lönsamhet och lön, och gör man det så är det aldrig på individuell nivå. Har företaget hög vinst så är det självklart arbetarnas förtjänst och går det dåligt så beror det alltid på cheferna.