Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-16, 02:28
Medlem
Hej,

vet att denna frågan har lyfts förut men med anledning av det som nu hänt Hamid Zafar kanske det kan vara dags att lyfta denna frågan igen.

Bör det finnas möjlighet att med mods hjälp redigera tex enskilda inlägg eller rentav användarnamn som skulle kunna spåras tillbaka till vem användaren är?

I det här fallet var väl Hamid slarvig, men han lär ju knappast vara den första eller sista.
Senast redigerad av kulhaestbollen 2020-10-16 kl. 03:20.
Citera
2020-10-16, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulhaestbollen
Ok, frågeställningen är alltså om det borde finnas en funktion på Flashback att kunna redigera äldre inlägg som eventuellt skulle kunna spåras tillbaka till användaren.

Vad jag förstår, så blev han inte avslöjad endast baserat på vad som skrevs på Flashback. Jag läste bland annat följande:

Citat:
Fakta. Så gjorde vi granskningen

DN har genom flera öppna källor på nätet kunnat koppla Hamid Zafar till hans flashbackkonto och pseudonymen Mikael Hakim och dennes blogg, twitterkonto och kommentarer på Nationell.nu. Namnet ”Mikael Hakim” kommer från en bok av den finska författaren Mika Waltaris som Hamid Zafar hyllat upprepade gånger.

Bland annat har han skrivit samma saker på twitter och bloggen under samma tid och under samma pseudonym, använt bild på sig själv på Mikael Hakims konto på kommentarstjänsten Disqus, länkat till bloggen flera gånger från sitt officiella facebookkonto och från nationell.nu. Flashbacknamnet RebeL9 är samma sak som Hamid Zafar kallat sig när han gjort och skrivit om musik.

Så det var snarare andra faktorer än bara inläggen på Flashback som ledde till avslöjandet. Då är ju frågan hur mycket det hjälper att redigera inläggen på Flashback, när man kan avslöja sin identitet på andra sätt här om man är oförsiktig.
Citera
2020-10-16, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vad jag förstår, så blev han inte avslöjad endast baserat på vad som skrevs på Flashback. Jag läste bland annat följande:

Så det var snarare andra faktorer än bara inläggen på Flashback som ledde till avslöjandet. Då är ju frågan hur mycket det hjälper att redigera inläggen på Flashback, när man kan avslöja sin identitet på andra sätt här om man är oförsiktig.

Givetvis var det så, och frågan kvarstår ändå. Om man tex upptäcker att man varit slarvig för länge sedan - ska det då finnas en möjlighet att med mods hjälp kunna redigera tex användarnamnet eller dom inlägg som är spårbara?
Citera
2020-10-16, 08:23
Medlem
vasaduellers avatar
Nej, eftersom det skulle gå att ifrågasätta de bedömningar som då måste göras av människor. Människor kan inte vara objektiva, oavsett hur gärna de vill.

Människor som skriver på Flashback får anses medvetna om att de kan ”outa” sig själva, och att det inte finns möjlighet att reparera. Vilket torde göra att människor agerar lite försiktigare och tänker efter lite mer.

Om det skulle införas någon slags ”skyddsnät”, så skulle det kunna invagga människor i falsk trygghet, vilket skulle kunna späda på grundproblemet istället för att minska det.
Citera
2020-10-16, 08:36
Medlem
Om man bara skriver det man kan stå för så är det inget problem. Antisemiter ska åka fast. Det är bara bra.
Citera
2020-10-16, 08:44
Medlem
pertinaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Om man bara skriver det man kan stå för så är det inget problem. Antisemiter ska åka fast. Det är bara bra.
Så du är emot yttrandefrihet? Check.
Citera
2020-10-16, 08:49
Medlem
mr-virros avatar
Det är 18-årsgräns här och då bör man vara vuxen nog att ta ansvar för sina handlingar och vad man skriver på Internet. Kan du inte klara av det, undrar jag hur du skulle klara av att vara vuxen i allmänhet.
Citera
2020-10-16, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pertinacious
Så du är emot yttrandefrihet? Check.
Jag tror att yttrandefriheten har en gräns. Vi behöver gränser i ett civiliserat land.
Citera
2020-10-16, 09:49
Administrator
admins avatar
Citat:

Det finns rätt många åsikter som är stigmatiserade, men som för den delen inte är olagliga. Dessa behöver inte ens vara politiska. Jag syftar inte på Hamid Zafar, utan på frågeställningen om medlemmar kan få hjälp ifall man misstänker att man blivit outad.

admin
Citera
2020-10-16, 09:56
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulhaestbollen
Givetvis var det så, och frågan kvarstår ändå. Om man tex upptäcker att man varit slarvig för länge sedan - ska det då finnas en möjlighet att med mods hjälp kunna redigera tex användarnamnet eller dom inlägg som är spårbara?

När medlemmar postat länkar till bilder som de tagit, och som de senare inser innehåller EXIF-information, så har vi hjälpt till att ändra länken till en motsvarande länk utan känslig EXIF-information.

Vi har däremot inte raderat inlägg pga att en medlem ändrat åsikt, eller låtit någon byta användarnamn för att undvika eventuell outning. Det senare skulle dessutom i de flesta fallen inte göra så stor nytta.

admin
Citera
2020-10-16, 11:05
Medlem
Citat:
Hela poängen med flashback är ju att kunna skriva saker som man annars skulle få skit för.
Citera
2020-10-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Hela poängen med flashback är ju att kunna skriva saker som man annars skulle få skit för.
Är det så? Jag vet inte vad som är poängen, om det finns en poäng. Jag är PK. Jag skulle inte få skit för något. Jag står för allt jag skriver. Fast många flashbackare tycker inte om mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in