• 1
  • 2
2020-10-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Offentlig handling.

Deklarationen är inte en offentlig handling.
Citera
2020-10-15, 22:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejjjjj90
Min sambo har kollat min deklaration på någon sida på nätet, han sa att det gick för att jag är registrerad på hans företag. Jag avskyr hans kontrollbehov då jag anser att han inte har med min privatekonomi att göra så länge det lån vi har på huset och gemensamma räkningar blir betalda, vet någon vilken sida detta är och kan jag hindra detta från att hända igen?

Han kan de hur mycket du tjänar men han kan inte se din deklaration.
Citera
2020-10-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Deklarationen är inte en offentlig handling.

https://lagen.nu/1949:105#K2P3S1
En handling (deklaration) blir allmän när den upprättats hos en myndighet (Skatteverket). Det är först när Skatteverket tagit ett beslut (bestämt skatten) som deklarationen blir en offentlig handling.
Citera
2020-10-15, 22:37
Medlem
Folk som inte förstår att deklarerad inkomst är offentlig, alltså att vem som helst kan slå en pling till SKV och få reda på din inkomst.

Det är ta mig fan samma spån som tror att deras sista fyra siffor i personnumret inte går att ta reda på .
Citera
2020-10-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Folk som inte förstår att deklarerad inkomst är offentlig, alltså att vem som helst kan slå en pling till SKV och få reda på din inkomst.

Det är ta mig fan samma spån som tror att deras sista fyra siffor i personnumret inte går att ta reda på .
Hela skattesedeln är inte offentlig. Bland annat inkomst och skatt är dock det.
Citera
2020-10-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Hela skattesedeln är inte offentlig. Bland annat inkomst och skatt är dock det.

Jag skrev deklarerad inkomst, inte deklaration.

Den information som finns på en kreditupplysning är den som finns att tillgå.
Citera
2020-10-16, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
https://lagen.nu/1949:105#K2P3S1
En handling (deklaration) blir allmän när den upprättats hos en myndighet (Skatteverket). Det är först när Skatteverket tagit ett beslut (bestämt skatten) som deklarationen blir en offentlig handling.

Nej. Beslutet blir offentligt men själva deklarationen omfattas av sekretess.
” Sekretess gäller i verksamhet som avser bestämmande av skatt eller fastställande av underlag för bestämmande av skatt eller som avser fastighetstaxering för uppgift om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden.”

Vidare: ” Sekretessen gäller inte
1. beslut i ärende som anges i första stycket 2 och 3 samt andra stycket”

OSL 27 kapitlet.
Citera
2020-10-18, 22:08
Medlem
bolagsfakta.se

Det är någon "testa på gratis period" nu. Man kan se deklarerad inkomst för alla som är registrerade på ett företag. Spelar ingen roll om man jobbar på företaget eller inte för det är den deklarerade inkomsten man ser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in