2020-10-15, 06:52
Medlem
Hur bör man tänka vid förtida pension?

Hur mycket pengar vid vilken ålder behövs för en viss levnadsstandard?

Hur fasen räknar man, det är inte lätt alls. Det är så många parametrar och lägger man ner i förtid får man ju sämre allmän pension.

Finns det något bra stöd därute som hjälper en räkna och bedöma?
Citera
2020-10-15, 06:56
Medlem
det är ju individuellt hur mycket pengar man behöver , det är bara du själv som kan räkna ut vad just du behöver.
Citera
2020-10-15, 07:06
Medlem
Om man vänder på frågan då. Jag behöver t.ex. 20.000 i månaden netto. Hur mycket pengar behövs då för att klara sig livet ut. De flesta har väl pengar i:

- Hus
- Allmän pension (från 64 år)
- Tjänstepension (från 55)
- IPS (från 55)
- ISK

Själv skulle jag inte sälja huset för att leva upp vinsten. Om man räknar med att kunna lyfta 4% utan att kapitalet minskar så skulle det behövas totalt cirka 5 mille i övriga tillgångar. Detta förutsätter såklart att man är gammal nog att inte få likviditetsproblem.
Citera
2020-10-15, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur bör man tänka vid förtida pension?

Hur mycket pengar vid vilken ålder behövs för en viss levnadsstandard?

Hur fasen räknar man, det är inte lätt alls. Det är så många parametrar och lägger man ner i förtid får man ju sämre allmän pension.

Finns det något bra stöd därute som hjälper en räkna och bedöma?

Du kan göra en pensionsprognos på minpension.se
Citera
2020-10-15, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du kan göra en pensionsprognos på minpension.se

Som jag minns kunde man inte stoppa in sparkapitalet där. min ISK är en ganska stor del av mitt sparande.

Kan man stoppa in vilket år man vill gå? Jag menar om jag vill gå när jag är 57.
Citera
2020-10-15, 08:09
Det är högst individuellt såklart och ju fler år kvar till pension desto större osäkerhet kring vilket belopp som behövs. Du kan exempelvis utgå från att du inte kommer få några pengar av staten och således behöver finansiera din pension med sparade medel.
Beräkna hur mycket som behövs för att varje månad ha tak över huvudet och sätta mat på bordet. Sedan välj den summa som behövs utöver det för att du ska kunna njuta av tillvaron och betala för sådant som inte är väsentligt. Den totala summan gånger 12 är vad du behöver kunna plocka ut varje år. Med en SWR på 4% årligen blir det den ( totala summan / 0,04 ).
Exempel: Du behöver 200 000 varje år. 200 000 / 0,04 = 5 000 000 och detta är summan som behövs.

Ett annat alternativ är att du från 57 års ålder (som du skrev själv) betalar för fasta kostnader med ett sparkonto i 8 år och allt utöver fasta kostnader finansieras med att antingen plocka ut 4% av portföljen eller kanske av utdelningar. När du sedan plockar ut pension får det ersätta sparkontot och portföljen står förhoppningsvis intakt.

Sedan kan du justera beloppen som behövs i all oändlighet:
- Räkna med att fasta kostnader är lägre (så som transport och lånekostnader)
- Kostnader för aktiviteter kan öka eftersom du måste göra något på dagarna
- Flytta till ett billigare boende (kanske till och med bosätta dig i ett billigare land)
Citera
2020-10-15, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Som jag minns kunde man inte stoppa in sparkapitalet där. min ISK är en ganska stor del av mitt sparande.

Kan man stoppa in vilket år man vill gå? Jag menar om jag vill gå när jag är 57.

Ja det stämmer om ISK. Det får du lägga till.
Du kan lägga in 57 som ålder men allmän pension kommer ändå inte med förrän tidigast det år du fyller 62(?). Innan dess har du ju inte rätt att ta ut allmän pension.
Citera
2020-10-15, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Det är högst individuellt såklart och ju fler år kvar till pension desto större osäkerhet kring vilket belopp som behövs. Du kan exempelvis utgå från att du inte kommer få några pengar av staten och således behöver finansiera din pension med sparade medel.
Beräkna hur mycket som behövs för att varje månad ha tak över huvudet och sätta mat på bordet. Sedan välj den summa som behövs utöver det för att du ska kunna njuta av tillvaron och betala för sådant som inte är väsentligt. Den totala summan gånger 12 är vad du behöver kunna plocka ut varje år. Med en SWR på 4% årligen blir det den ( totala summan / 0,04 ).
Exempel: Du behöver 200 000 varje år. 200 000 / 0,04 = 5 000 000 och detta är summan som behövs.

Ett annat alternativ är att du från 57 års ålder (som du skrev själv) betalar för fasta kostnader med ett sparkonto i 8 år och allt utöver fasta kostnader finansieras med att antingen plocka ut 4% av portföljen eller kanske av utdelningar. När du sedan plockar ut pension får det ersätta sparkontot och portföljen står förhoppningsvis intakt.

Sedan kan du justera beloppen som behövs i all oändlighet:
- Räkna med att fasta kostnader är lägre (så som transport och lånekostnader)
- Kostnader för aktiviteter kan öka eftersom du måste göra något på dagarna
- Flytta till ett billigare boende (kanske till och med bosätta dig i ett billigare land)

Visst, kan man räkna ut att man är ekonomiskt oberoende kan man ju gå i pension. Men har man arbetat har man ju pension intjänad så det blir onödigt strängt. Med 5 millar på kontot lever man som en kung som pensionär.

Bättre då med sparkontotänket + 4% av portföljen.

Om man tänker 15.000 i månaden för det nödvändiga är det 15 * 12 * 8 = 1.440.000

Utterligare 1 MSEK i ISK ger då 40.000 eller dryft 3.000 i månaden till filé istället för falukorv.

Avrundar vi så är det 2,5 MSEK ungefär. Med en ganska snål budget.

Så har jag ca 0.5 MSEK i IPS som man kan plocka ut före pension ålderspension. Det blir ju under säg 8 år = ca 5.000 till i månaden så ser det bättre ut.

Jaha... man får gneta på lite till, men jag är ganska nära.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-10-15 kl. 08:24.
Citera
2020-10-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja det stämmer om ISK. Det får du lägga till.
Du kan lägga in 57 som ålder men allmän pension kommer ändå inte med förrän tidigast det år du fyller 62(?). Innan dess har du ju inte rätt att ta ut allmän pension.

64 fick jag för allmän pension, men det kanske beror på när man är född? Sen har jag ett gammalt fribrev som börjar betala vid 65. Tjänstepensionen kommer tidigast från 55. Samma med IPS.

Glöm inte att pension skattas som inkomst medans ISK:n är skattad och klar (minus den årliga skatten som är rätt låg).

Hursomhelst, det är jobbigt att se hur mycket pensionen stiger för varje extra år man härdar ut på jobbet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in