2020-10-15, 05:44
Medlem
Hej!

Jag vaknade rätt tidigt denna morgon och ser något märkligt med månen. Det ser ut som en solfömörkelse men solen kan nog inte gått upp såhär tidigt vid denna årstid så det måste vara månförmörkelse?

Med tanken på att solen lyser en annan del på Jorden just nu, känns det som om det är månen som är bakom någonting. Och p.g.a att solen lyser mot månen ser månen ut som solen. Liksom att solen reflekterar mot månen och framför månen så finns det en annan planet. Men jag vet ingenting.

Jag försöker googla efter resultat vad som sker på natthimlen idag men får inget resultat om denna spektaklet.

Jag kan omöjligt vara den enda. Så jag hoppas någon av er är uppe just nu och kan ge mig snabba svar. Jag vill nämligen stirra mot natthimlen utan att skada ögonen. Jag vill helt enkelt få bekräftelse om det är farligt att se detta med blotta ögat. Jag kan nästan inte hålla mig borta från att kolla mot det vackra himlen.

Tack på förhand!
Citera
2020-10-15, 06:16
Medlem
Så här säger wikipedia, efter 0,1 sekunds sökande....

Citat:
Månförmörkelse inträffar bara under fullmåne, när solen, jorden och månen ligger i linje, med jorden i mitten. Jordens skugga träffar månen som därmed blir förmörkad, helt eller delvis. Om jorden någon tid under händelsen skuggar hela månen från direkt solljus, inträffar en total månförmörkelse. Wikipedia
Nästa datum: måndag 30 november 2020
Citera
2020-10-15, 06:33
Medlem
arcsins avatar
Jag förstår knappt vad du menar... Men:

1. En månförmörkelse är helt ofarlig att betrakta.
2. En vanlig måne är också helt ofarlig att betrakta.
3. Månförmörkelse kan, som 45Lokar skrev, bara inträffa under fullmåne, då månen går in i jordens skugga. Nu är det nästan nymåne.
Citera
2020-10-15, 07:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag vaknade rätt tidigt denna morgon och ser något märkligt med månen. Det ser ut som en solfömörkelse men solen kan nog inte gått upp såhär tidigt vid denna årstid så det måste vara månförmörkelse?
Det är nymåne, dvs månen står nära solen och de ser därför den halva som inte är upplyst av solen, dvs som är mörk.
https://www.kalender-365.se/manen/mankalender.html
Citera
2020-10-15, 07:54
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är nymåne, dvs månen står nära solen och de ser därför den halva som inte är upplyst av solen, dvs som är mörk.
https://www.kalender-365.se/manen/mankalender.html
Värt att tillägga är att man ofta ser ytdetaljer på den icke-solbelysta sidan, tack vare jordskenet.
Citera
2020-10-15, 08:35
Medlem
Citat:

Med tanken på att solen lyser en annan del på Jorden just nu, känns det som om det är månen som är bakom någonting. Och p.g.a att solen lyser mot månen ser månen ut som solen. Liksom att solen reflekterar mot månen och framför månen så finns det en annan planet.

Jorden.
Citera
2020-10-15, 08:58
Medlem
coclss avatar
Tänkte också på att det var en väldigt fin månskärva i morse. Tunn och klar, medans resten av månen lystes upp svagt av jordskenet. Väldigt vackert!
Citera
2020-10-15, 13:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag kan omöjligt vara den enda. Så jag hoppas någon av er är uppe just nu och kan ge mig snabba svar. Jag vill nämligen stirra mot natthimlen utan att skada ögonen. Jag vill helt enkelt få bekräftelse om det är farligt att se detta med blotta ögat. Jag kan nästan inte hålla mig borta från att kolla mot det vackra himlen.

Tack på förhand!
Ingen som helst risk att betrakta en månförmörkelse eftersom månen då strålar ut mindre ljus än en vanlig fullmåne.
Det är enbart solförmörkelser som kan vara farliga att betrakta utan skydd (Inte under dom minuter som den är total.). I och för sig är solen då det inte är solförmörkelse lika farlig att betrakta men risken att någon skulle stirra in i solen tillräckligt länge då är ganska låg.
Ingen månförmörkelse idag dock då detta bara kan inträffa vid fullmåne då det bara är då som månen kan hamna i jordens skugga.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-10-15 kl. 13:45.
Citera
2020-10-15, 22:44
Medlem
Era jävla puckon, det är inte månen utan planeten Mars.

Mars appeared at its absolute brightest on Tuesday night, due to a perfect planetary alignment that allowed it to reflect more sunlight towards Earth.
Källa:
https://futurism.com/mars-surface-backyard
Citera
2020-12-19, 20:51
Medlem
Citat:
Hej!

Med tanken på att solen lyser en annan del på Jorden just nu, känns det som om det är månen som är bakom någonting. Och p.g.a att solen lyser mot månen ser månen ut som solen. Liksom att solen reflekterar mot månen och framför månen så finns det en annan planet. Men jag vet ingenting.

Jag försöker googla efter resultat vad som sker på natthimlen idag men får inget resultat om denna spektaklet.

Tack på förhand!

Men herregud vilken korkad trådstart. En googling bort hade gett dig svaret. Är det svårt för dig att använda Google?
Citera
2026-08-28, 04:54
Medlem
auto-fellatios avatar
Idag är det en!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in