Citat:
Ursprungligen postat av
Observerad
Jag har ett syskon som har lidit av diverse problematik hela livet. Det har främst handlat om efterblivenhet och asocialt beteende. Han har alltid fixerat sig vid saker och aldrig fungerat i sociala sammanhang (mycket missförstånd, bråk osv). Han kan framförallt inte acceptera andras åsikter. Det registreras inte i hans hjärna, att vi tänker olika. Detta problem har han alltid haft, men är mer framträdande idag än någonsin. Med tiden har han utvecklat kraftig social fobi, ångestproblematik och blivit allt mer isolerad. Genom denna isolation och den grundproblematik som han har, har han börjat visa tydliga tendenser på paranoia och schizofreni.
Han är idag fullständigt fixerad vid politik och samhällsproblem. Det styr hela hans liv och han ältar det varje vaken minut varje dag. Hans känsloliv är fullständigt upphängt på denna fixering och han tjatar på oss i hans närhet tills det exploderar. Inget svar kan få honom lugnare, utan allt man säger är fel och om man säger att man inte har tid eller vill prata om det just då har man motsatta åsikter och så är det igång igen. Vi snackar kanske 3-5 timmars bråk VARJE DAG. Jag vet att i själva verkat handlar det inte om något genuint intresse för dessa ämnen, utan på kraftig inre ångest som manifesterar sig i detta. Han hade en kort period av panikångest där han var väldigt orolig över sitt hjärta. Det försvann dock snabbt och ersattes av detta.
Vi har försökt prata med honom på alla möjliga sätt men inget svar tycks lugna ned hans kaotiska inre. Vid vissa situationer kan det bli lugnare, för att under nästa dag sätta igång igen. Han har stundtals gånger själv berättat hans problematik genom guidning, men han kan inte styra sina känslor och tankar överhuvudtaget. Det är som att hans har flera personligheter, baserat på hans stress. Ena sekunden är han lugn, och andra är hans fullständigt uppjagad och kan inte sluta. När man kommunicerar med honom hör han ingenting. Han är liksom i diskussion med sina egna tankar känns det som. Tankar som han tar för verklighet.
Situationen har nu börjat resultera i att våld börjar förekomma i deras hem. Något som inte skett tidigare. Jag har varit tvungen att slå honom ett fler tal gånger då hans visat aggression mot föräldern och när kaoset aldrig har upphört. Något som jag aldrig tidigare har gjort. Jag tycker dock så synd om min ena förälder som måste stå ut med detta. Han är inte direkt ung heller, utan 25+ år. Ett annat problem är också att om han skulle träffa någon psykolog eller liknande skulle han vara en helt annan person. Otroligt blyg, rädd och tystlåten av sig. Så de skulle få en helt annan bild av honom. Kan tillägga att han tar sertralin också. Inte hög dos dock.
Jag vet ärligt talat inte var jag ska vända mig. Detta är riktigt allvarligt och kommer slutligen att eskalera i något väldigt tragiskt om det fortsätter så här. Vill verkligen hjälpa båda honom och min förälder. Han har fått remiss till en vårdcentral för psykisk ohälsa, men det är endast att skrapa på ytan. Om ens överhuvudtaget. Ska jag kontakta kommunen angående att han bör läggas in på något behandlingshem? Kan ju inte prata över huvudet på en myndig person väl? Att ringa mobilt psykteam går inte längre i denna kommun heller.
Nej, jag vet inte alltså. Känner mig desperat. Har ni några förslag på var jag kan vända mig? Vore verkligen tacksamt.
Det låter som att han är sinnesslö, en riktigt efterbliven empatilös idiot. Spånar han in på den typ av ämnen du nämner bör han intellektuellt sett kunna visualisera och förstå hur diskussionerna måste se ut från ett yttre perspektiv och vad de leder till. Klarar han inte det ska han hålla käft, det kan ni gott tala om för honom också, sätt honom på plats helt enkelt. "Du har inte hjärnkapacitet nog att förstå de större sammanhangen i ämnena du så gärna diskuterar, så håll käft".
Du skriver ni har provat allt, har ni också provat angripa honom om hans utspel före, eller i början när han sätter igång? Misstänker ni gått som katten kring het gröt före det bryter ut. Jag tror att härskartekniker kunde varit på sin plats så han han hade vänt sitt utåtagerande och börjat ifrågasätta sig själv.
För i hans perspektiv är det du, din familj, alla i samhället det är fel på, och ni(framför allt föräldrarna) har väl hjälpt eller låtit honom hållas att tycka och tro så hela sitt liv. Nästa gång du träffar honom och han sätter igång glöm inte att brorsan tycker du är trög som inte fattar, du är dum som inte vill lyssna.
Ni är medberoende i hans psykotiska vansinne. Jag skiter i om han är sjuk eller borde ha en diagnos eller hjälp. Hans utåtagerande är tyvärr bortom all förklaring och acceptans. Ni är offer i hans våld!
Sluta känna skuld när han utsätter er för både psykisk och fysisk misshandel! Att ha en person i sin omgivning som tvingar en att upprepade gånger ta till våld för att skydda någon annan är ju oerhört! Jag skulle helt ärligt inte vara ledsen om en sådan person försvann ur mitt liv om det så var mitt eget barn eller förälder. Objektivt vet du att det här måste få ett slut.
Det här är vad ni behöver göra:
Se till att djävulen flyttar ut nu! Det går inte an att bo hos någon och ställa till med såna scener och problem! Han bor garanterat gratis också, äter gratis, får tvätthjälp och med all säkerhet jobbar han inte heller! Han tillför inte någonting!
OCH SÅ KLARAR HAN INTE AV ATT VISA TACKSAMHET NOG TILL ATT HÅLLA KÄFT UTAN FÖRSTÖR VARJE VAKEN SEKUND FÖR DE SOM SKÄNKER HONOM SÅ MYCKET!
Jag blir förbannad!
Ut med skiten på gatan, good riddance. Sånt psykfall som ni har att göra med är ett sådant monster som kan sluta upp med att döda hela familjer. Ju förr ni blir kvitt honom desto större chans för överlevnad, tillåt inte denna våldsspiral pågå en sekund till.
http://medberoendeinfo.blogspot.com/...-av-vuxet.html
Är det för svårt att bli av med honom, att ta ifrån honom nyckel, att få honom att vända sig till soc om boende och han håller sig fast som en igel hade jag sagt upp mitt hyreskontrakt eller sålt mitt hem och hittat ett nytt boende dit han inte är välkommen.
Minsta lilla våldsyttring från idioten igen, ring polisen så de hämtar honom direkt, byt lås/montera extra lås medan han är borta, eller se till att få hans nyckel.