2020-10-14, 21:38
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skywallker

2. Någon som har koll på cykeln överlag, finns det bättre alternativ till samma peng? Borde man satsa på starkar än 250w ? (vet att det klassas som moppe då o man måste ha försäkring o skit. Är det värt? Vad händer om man blir stoppad? Hur stor är chansen?)

Ska du ha nåt som inte går sönder innan 1 år så köp, vill du ha cykeln en längre tid. Spara pengar och köp sen.

Är det nåt från biltema som håller en längre stund?
Citera
2020-10-15, 10:13
Medlem
Opaques avatar
Biltemacyklar som alla andra cyklar i den prisklassen blir snabbt en rostangripen rishög då växlarna börjar strula mekanisk om man lämnar den utomhus i ur och skur.

Men det är ju gjort av metall så den kommer inte bara att smälta i regnet och sedan försvinna från jordens yta. Biltemacyklar 3-7 växlade har idiotsäkra shimano nexus växlar som tål mycket vanvård, utanpåliggande växlar 18-30 växlar kräver rengöring med borste och smörjning 2-3 gånger om året.

Men det gäller ju alla cyklar. Det finns biltemacyklar som är 10 år gamla och ser ut som nya. Sedan finns de cyklar som stått ute ,som ingen har cyklat på och ser 20 år gamla ut efter bara 1 år utomhus.
Citera
2020-10-15, 15:15
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jag har en 750w fatbike elcykel , den bästa cykel jag har haft och den har gått i 18 månader i ur och skur utan problem. Det är ett privatimport och finns på Blocket. Kostar typiskt mellan 12-14 kSek.

Går 35km/h hela dagen.

Är medveten om att den klassa som moped (Gashandtag och hastigheten) men jag struntar i risken. Den används som pendlare mellan jobb-hem på en skogsväg 5 km enkel väg. Inget jag tar ut en sommarkväll på stan /Gbg) då stan ibland har cykelsnutar på cykelvägarna. Fast jag bara sett dom 1 gång på 18 månader, då de kastade intresserade blickar på min cykel,men cyklade förbi
Cykel-poliser?
Wow! Men de fixar väl knappast att hålla 35km/h någon längre sträcka?
Jag har,med lite tur,kört ifrån en polisbil med vanlig cykel,hade inga lampor och var,hrm,inte helt nykter..
Citera
2020-10-15, 15:18
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jo, låter som man nog vill ha en 500-750w isf. Kanske lika bra att köpa en elmoppe haha.
https://ridesurron.se/
Tyvärr är de inte gratis...men...
Citera
2020-10-15, 16:09
Medlem
killawifes avatar
Biltemacyklar håller om man sköter dom. Men folk sköter dom inte och då håller dom inte. Jag får ibland in 5 år gamla elcyklar som ser ut som nya och OFTA in ungars MTB som det fortfarande är garanti på och de ser ut som om de legat på havets botten i ett halvår.

Ang. fartspärr på dessa så har denna fatbike-modell ingen meny där man kan ändra inställningar utan allt måste göras i styrboxen. Du kan inte göra det själv utan en mellanbox, programvara och information om hur det går till. Cyklarna är inte unika utan säljs under andra namn lite här och var så det går ju att hitta prylar.

Men vill du cykla fortare än 25 kmh så är det bara dumt att köpa en 250w cykel och böka med trimning. Köp en kraftfullare cykel direkt som du importerar eller köper av en importör. Då kan du välja lite mer vad du får och kvaliteten och priset är ungefär densamma. Den enda nackdelen är att du inte kan få den reparerad på Biltema och garantier brukar inte vara så pålitliga vid köp av import.
Citera
2020-10-15, 18:02
Medlem
Citat:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar...lar-2000043700

har två frågor egentligen.

2. Någon som har koll på cykeln överlag, finns det bättre alternativ till samma peng? Borde man satsa på starkar än 250w ? (vet att det klassas som moppe då o man måste ha försäkring o skit. Är det värt? Vad händer om man blir stoppad? Hur stor är chansen?)

Brasklapp: jag är ingen expert, men jag har kikat lite på specifikationerna på den för jag funderade själv på den ett tag, fortfarande. det är ju bra delar, bra placering på batteri också. svårt att hitta bättre värde om man nu letar en standard 25 km/h elcykel. Biltema..så räkna inte med 10års tjänst här.. ta väl hand om den, låt den inte stå ute i regn.

Kikat på ett alternativ för en lite dyrare peng: evobike.se typ 17k för en 500 w elcykel där man inte behöver juxa med något tredjeparts hacker kit för att ta bort spärren utan den finns som valbart alternativ i menyn, man bör komma upp i runt 35-50 km/h beroende på hur tung man är tror jag.

Det är bara att starta om så hamnar den i 25 km/h läget.
Citera
2020-10-29, 17:00
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Ska du ha nåt som inte går sönder innan 1 år så köp, vill du ha cykeln en längre tid. Spara pengar och köp sen.

Är det nåt från biltema som håller en längre stund?

Samma tanke här. Inte köpa något dyrare än en skiftnyckel från Biltema. Mest Kinaskit. Om inte enbart kinaskit?
Citera
2020-10-29, 20:32
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Samma tanke här. Inte köpa något dyrare än en skiftnyckel från Biltema. Mest Kinaskit. Om inte enbart kinaskit?

Allt är kinaskit idag. Det är mest en fråga om man vill köpa billigt kinaskit eller dyrt kinaskit.

Men allt som säljs på Biltema kommer inte från Kina. Cyklarna exempelvis kommer från Kambodja, byggda med komponenter från Andra länder, bl.a Kina. Shimano är ett Kinesiskt märke så alla cyklar som har dessa komponenter har m.a.o Kinaskit i sin konstruktion.
Citera
2020-10-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Allt är kinaskit idag. Det är mest en fråga om man vill köpa billigt kinaskit eller dyrt kinaskit.

Men allt som säljs på Biltema kommer inte från Kina. Cyklarna exempelvis kommer från Kambodja, byggda med komponenter från Andra länder, bl.a Kina. Shimano är ett Kinesiskt märke så alla cyklar som har dessa komponenter har m.a.o Kinaskit i sin konstruktion.

Kanske, om man räknar Republiken China (Taiwan) som en del av Kina, vilket kanske inte så många i Sverige gör (förutom Kineser eller andra som är anhängare av One-China policyn.)
Citera
2020-10-29, 23:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Snarare "bra" eller "dåligt" Kina"skit".
Citera
2020-10-31, 08:21
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Nejdå, Shimano är japanskt. Dominant inom cykelvärlden. Inga tävlingscyklister skulle åka runt med kinagrejor.
Citera
2020-10-31, 20:13
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Nejdå, Shimano är japanskt. Dominant inom cykelvärlden. Inga tävlingscyklister skulle åka runt med kinagrejor.

"Headquartered in Sakai, Japan, the company has 32 consolidated subsidiaries and 11 unconsolidated subsidiaries. Shimano's primary manufacturing plants are in Kunshan, China; Malaysia; and Singapore."

Första svaret på Google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in