2020-10-13, 11:56
Medlem
eromasters avatar
När du läser en tråd så måste det alltid till några knapptryckningar för en ny sida i en tråd du läser här på Flashback.
Det är ganska jobbigt o kan nog få en del att lämna detta forum.

Varför inte göra som detta forum har gjort https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-saeljaren-haeva-huskoepet.390548/ t ex. Där kan du om du vill hålla på o knappa precis som här. MEN du kan enkelt bara scrolla från valfri sida o nedåt sida efter sida hur länge du vill. Det gör det lättare att läsa in sig på en hel eller delar av en tråd.
Pga allt knapptryckande skriver folk o upprepar sånt som redan står för att de inte pallar med knapptryckandet för att få fram en ny sida.

Vad säger ni, vad tycker ni om förslaget?
Kan det finnas ngn nackdel med att kunna scrolla sida efter sida i en tråd?
Som jag ser det är det användarvänligt. Hur ser du på det? Hur ser ni som jobbar här på flashback på ngt sätt om förslaget?
Citera
2020-10-13, 12:06
Medlem
Du kan ställa in antalet poster per sida i inställningar, även om det inte finns oändligt.

I övrigt så innebär sidbyte även siduppdatering vilket ger en extra annonsvisning, vilket är det vi lever på här på vårt fina forum
Citera
2020-10-13, 15:22
Medlem
Sinraths avatar
Hade gärna sett obegränsat skrollande men då utan att man måste vänta på att den ska ladda ytterligare inlägg. Minns någon webbutik som hade 800+ produkter in-mosade i en enda kategori och man kunde inte bara använda ctrl+f för att hitta direkt för går man inte längst ner på sidan så laddar den bara 50 produkter åt gången och varje laddning tar ~3 sekunder. Sega datorer och mobiler kanske inte gillar trådar med 800+ inlägg som ska laddas direkt så ett alternativ hade dugt i inställningar. 40st per tråd är ok men gärna sett längre.

Om annonserna begränsar för sidan måste laddas om för att få fler visningar så blir det ju dock knepigt när det är primära inkomstkällan.
Citera
2020-10-13, 16:04
Medlem
yz44s avatar
Det blir en väldigt lång sida i populära trådar.
Tycker du att det är för jobbigt att röra pekfingret 2 millimeter bör du börja träna.
Citera
2020-10-13, 16:09
Medlem
Vet inte vilka teknologier som ligger bakom flashback, men gissningsvis så krävs det en del förändringar i både det bakomliggande lagret och presentationslagret för att implementera oändlig scrollning.

Tycker att idén är intressant dock, hade gärna sett en alternativ scrollbar vy där inläggen skulle kunna presenteras lite utförligare i en lång lista som komplement till den nuvarande forumvyn. Lite som det fungerar på reddit.
Citera
2020-10-13, 16:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Ja. Exempelvis tråden Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19) har över 388 000 st inlägg...

Det blir en väldigt lång sida...
Citera
2020-10-13, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Tycker du att det är för jobbigt att röra pekfingret 2 millimeter bör du börja träna.
Det går ju i så fall att applicera på alla former av moderniseringar. Ignorera att utvecklingen går framåt och skyll på att besökarna är feta och otränade istället...

Nej, det var ett bra förslag. Det är ganska enkelt att notera vilket inlägg man är på om tråden är stor och då blir det smidigare att skrolla ner tusen inlägg än att hoppa runt över trettio sidor. Å andra sidan handlar det som vanligt om pengar så jag misstänker att forumet föredrar sidvisningar istället för en lång smidig scrollning. Och Flashbacks kodning är ju trots allt en soppa av hemsnickrande på toppen av ett tjugo år gammalt phpBB-paket så risken är att en sådan här operation skulle röra till kodningen rejält. Men det är en bra idé i grunden.
Citera
2020-10-13, 17:19
Medlem
Bartman777s avatar
Jag brukar ofta stänga ner min webläsare innan jag läst klart en tråd.
När jag sen öppnar webläsaren igen så öppnas sidan jag var på senast.

Det tycker jag är bra.
Antar att jag automatiskt skulle komma till överst på sidan om detta gick igenom.
Dvs svårare att hålla koll på var jag var senast.
Citera
2020-10-13, 18:46
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Uselt förslag.
Citera
2020-10-13, 19:56
Medlem
Streckkods avatar
Infinite scroll är det värsta skit som uppfunnits.

Slösar bort mer än 100 000 år av surfande i timmen.

Korkat förslag, arkiveras i Det Stora Arkivet.
Citera
2020-10-14, 04:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
När du läser en tråd så måste det alltid till några knapptryckningar för en ny sida i en tråd du läser här på Flashback.
Det är ganska jobbigt o kan nog få en del att lämna detta forum.

Varför inte göra som detta forum har gjort https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-saeljaren-haeva-huskoepet.390548/ t ex. Där kan du om du vill hålla på o knappa precis som här. MEN du kan enkelt bara scrolla från valfri sida o nedåt sida efter sida hur länge du vill. Det gör det lättare att läsa in sig på en hel eller delar av en tråd.
Pga allt knapptryckande skriver folk o upprepar sånt som redan står för att de inte pallar med knapptryckandet för att få fram en ny sida.

Vad säger ni, vad tycker ni om förslaget?
Kan det finnas ngn nackdel med att kunna scrolla sida efter sida i en tråd?
Som jag ser det är det användarvänligt. Hur ser du på det? Hur ser ni som jobbar här på flashback på ngt sätt om förslaget?

Nej, jag tycker definitivt inte om förslaget.

Det räcker så bra med 40 inlägg per sida som inställning. Många kanske kör med default utan att veta att det går att ändra. Trådar med över typ 100 inlägg skulle bli öerhört jobbigaa och oöverskådliga.

Det är enklare att veta att man är på sidan tre än att man är på inlägg 89 och läser.

Enda fördelen vore att man då slapp alla idiotinlägg som "det finns på sidan 8 i tråden" när det inte ens finns så många sidor enligt andras inställningar. Man kan ju inte utgå efter egna inställningar när man hänvisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in