2020-10-12, 22:59
Medlem
argaangelicas avatar
I denna bok som fortfarande säljs betraktas indianen som alkoholist under den vita mannens styre liksom (Bamse) . Se hur han svingar sitt lasso för att kontrollera.

https://images.app.goo.gl/yXzTPLq21asHow4L9

Har det typ undgått någon om folkmordet på ursprungsbefolkningen i USA? Karikatyrer och stereotyper? Stigmatiseringen?

Vet inte Sverige bättre än att ta bort denna bok? Lever vi inte år 2020 liksom. Hur kan vi stoppa rasismen?
Senast redigerad av argaangelica 2020-10-12 kl. 23:02.
Citera
2020-10-12, 23:06
Bannlyst
Vad eller vem är det han försöker kontrollera med lasson?
Citera
2020-10-12, 23:09
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Vad eller vem är det han försöker kontrollera med lasson?

Lasso handlar ju om att fånga något, alltså kontroll över andra.
Citera
2020-10-12, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Lasso handlar ju om att fånga något, alltså kontroll över andra.

Lasso kan ju också användas för att inte fånga nån, på samma sätt som man inte fångar nån med en rockring vilket det ser ut att handla om på bilden.
Citera
2020-10-12, 23:13
Medlem
Lämna Bamse i fred. Jävla rödskinnskramare.

F.ö. är inte skalman full el indiannedsättande. Lägg ner, batikhäxa
Citera
2020-10-12, 23:14
Medlem
Det är väll ändå en skildring av verkligheten som blev ish. Många indianer som leddes ner i fördärvet pga alkohol samt dom flesta stammarna blev bestulna på sin mark. Ska du elda upp alla böcker som lade grunden till våra tankar i nutid? Alltså historia. Om 50 år kanske man inser hysterin som människor som du sprider och som upprätthåller problemet istället för att utveckla något nytt. För övrigt anses ordet indian rasistiskt men det vet du säkert redan min duktiga vän
Citera
2020-10-12, 23:14
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Lasso kan ju också användas för att inte fånga nån, på samma sätt som man inte fångar nån med en rockring vilket det ser ut att handla om på bilden.

Budskapet är övertydligt ju. Bamse som erövrare och indianen som framstår som stupfull liksom. Vit kanin tittar på som typ underhållning.
Citera
2020-10-12, 23:17
Medlem
Bamse är en uppenbar anaboltorsk.
Citera
2020-10-12, 23:18
Medlem
Citat:
Budskapet är övertydligt ju. Bamse som erövrare och indianen som framstår som stupfull liksom. Vit kanin tittar på som typ underhållning.

Fortfarande sanningen så det såg ut. Sen om du inte kan se det objektivt är det kanske svårt för dig att förklara för dina barn varför dom skildrar berättelsen så
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
I denna bok som fortfarande säljs betraktas indianen som alkoholist under den vita mannens styre liksom (Bamse) . Se hur han svingar sitt lasso för att kontrollera.

https://images.app.goo.gl/yXzTPLq21asHow4L9

Har det typ undgått någon om folkmordet på ursprungsbefolkningen i USA? Karikatyrer och stereotyper? Stigmatiseringen?

Vet inte Sverige bättre än att ta bort denna bok? Lever vi inte år 2020 liksom. Hur kan vi stoppa rasismen?

Bamse är en brun björn. Menar du att en brun björn representerar den vite mannens styre? Underbygg gärna bättre hur du anser Bamse vara rasistisk.
Citera
Bannlyst
Citat:

Bamse kan inte vara rasistisk.

https://seriewikin.serieframjandet.se/images/thumb/8/8a/Bamse_och_Kalle_Svartskalle.jpg/250px-Bamse_och_Kalle_Svartskalle.jpg
Citera
2020-10-12, 23:20
Medlem
Fistkramps avatar
Frågan är väl snarare om du är ett sarkastisk troll eller bara überpolitiskt korrekt, liksom 50/50

Kommer ihåg när jag lekte cowboy och indian på förskolan, härregud jag skäms, förstår i detta nu vilken oerhörd skada jag åstadkommit den amerikanska ursprungsbefolkningen genom mina oskyldiga lekar. Förlåt jag visste inte bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in