• 2
  • 3
2021-02-20, 09:56
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Så du tänker ordna med el efter skiten träffat fläkten? Hur då vore rätt intressant veta om du tänker på samhället helt nedstängt...Wi-Fi mm?
Även om du har el så är din plan istället för försöka överleva ska ditt tidsfördriv vara sitta och spela och rycka i kuken?

Har själv lagt energin på bygga ett bibliotek med fysiska böcker, böcker om odling, kompostera, självhushåll, byggnadsteknik, slöjd, safta sylta och ta vara på skörd, jakt och fällfångst, ta vara på vilt, skadedjursbekämpning, hur folk gjorde förr mm mm fyller på när jag hittar något intressant och ser fram mot bokrean just nu. Gissar dessa blir mer värda i en kris än mangaböcker och porr....
Jag är övertygad om att den du citerar trollar. Med det sagt, porr kommer att alltid att vara hårdvaluta oavsett vilken situation man preppar för.
Citera
2021-02-25, 23:32
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag är övertygad om att den du citerar trollar. Med det sagt, porr kommer att alltid att vara hårdvaluta oavsett vilken situation man preppar för.
Misstänkte också att antagligen 14 år eller troll.

Tror inte porr kommer vara hårdvaluta i en överlevnadstid, kan du sätta mat på bordet kommer fitta att erbjudas frikostigt, så det är nog det som man bör prioritera klara av och då är underhållningen inte glo på porr utan förkovra sig i ämnet och skaffa sig kunskaper en högre prioritet.

Om du skulle få välja mellan en bok om överlevnad och ätliga växter i naturen eller en tidning med riktigt smaskiga porrbilder om vi ska placera dig på en öde ö som du inte kan ta dig ifrån, vad väljer du?
Citera
2025-06-26, 03:22
Medlem
Jag har väl inte direkt planerat för underhållning nej. Men å andra sidan, behövs det? Jag har ju böcker, pussel, ritblock och målarböcker, färgpennor och tuschpennor, sällskapsspel/brädspel samt campinglyktor som går på batterier. Det sistnämnda har använts vid övernattning i tält eller vindskydd, men kan användas vid behov för att syssla med inomhusaktiviteter vid behov. Om det går att vistas utomhus (beroende på situation), då har jag frisbee, boccia och annat som kan användas. Men det är ju saker som jag tycker om att göra i vanliga fall, så skulle förmodligen funka bra även i andra sammanhang.

Kan tänka mig att folk redan har viss form av underhållning eller liknande hemma. Oavsett om de gillar att sticka och virka, pärla, teckna, spela brädspel eller något helt annat.
Senast redigerad av Amberfly 2025-06-26 kl. 03:35.
Citera
2025-06-26, 17:25
Moderator
Neksnors avatar
Jag minns något reportage för kanske tio år sedan, ämnet var att det sköts raketer mot Israel. Någon civilförsvarsorganisation sysslade bland annat med leksaker, kritor osv till barnen. Det här handlade alltså inte om att tillbringa ett helt världskrig i en dold bunker utan om, som mest, kanske ett dygn i skyddsrum.
Citera
2025-06-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Några böcker och filmer skulle hjälpa mycket. Men bäst är kanske en vanlig kortlek. En kortlek tar ingen plats och det finns enormt många olika spel man kan spela.

Jag såg att det fanns en kortlek i en av de här nybörjar-prepper-boxarna för ett par månader sen och insåg att jag också missat det här med underhållning. Så nu har jag shoppat spel och är lite bättre förberedd på zombie-apokalypsen.
Citera
2025-06-26, 21:17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Jag såg att det fanns en kortlek i en av de här nybörjar-prepper-boxarna för ett par månader sen och insåg att jag också missat det här med underhållning. Så nu har jag shoppat spel och är lite bättre förberedd på zombie-apokalypsen.

Hade helt glömt bort att jag postade det för 5 år sedan. Men bra, lite underhållning är nog positivt så man inte tråkar ihjäl.
Citera
2025-09-18, 21:16
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
1. Liten portabel solpanel med USB-port
2. Padda laddad med så mycket filmer, musik, böcker och poddar som det går

Där har man flera timmars underhållning varje kväll så länge solen existerar och utrustningen håller vilket lär vara ett par år
Detta, man behöver inte mer än 720p på film och ljudböcker+poddar finns det mängder av. Man kan få mycket ner på någon 254 GB SD kort i en mobil eller en laptop på någon TB. Annars finns det böcker, kortlekar, rita/skriva och jojo... men och andra sidan, kommer man verkligen ha tid med underhållning när saker ska fixas? Ta hand om odling och jaga mat kan bli tidskrävande, tvätt för hand är inte så kul heller...
Citera
2025-09-18, 21:21
Medlem
448s avatar
Kortlekar,monopol o risk är ett måste.
Citera
2025-09-19, 21:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Detta, man behöver inte mer än 720p på film och ljudböcker+poddar finns det mängder av. Man kan få mycket ner på någon 254 GB SD kort i en mobil eller en laptop på någon TB. Annars finns det böcker, kortlekar, rita/skriva och jojo... men och andra sidan, kommer man verkligen ha tid med underhållning när saker ska fixas? Ta hand om odling och jaga mat kan bli tidskrävande, tvätt för hand är inte så kul heller...
Folk sysslade väl med underhållning även för flera tusen år sedan?

Citera
2025-09-19, 22:40
Medlem
Nej det här är helt sant. Visst kan man köpa varor och ha massa mat m.m. men om man dör av tristess lär det bli en hemsk existens när kriget kommer.

Själv har jag bunkrat rejält med saker för stt underhålla mig i flera år. Jag har flera tusen böcker, samt runt 150 liter brännvin och 100 flak smuggelöl. Givetvis har jag även massvis med grov lös i frysen. Jag har även bland det viktigaste. Alla VM i fotboll på vhs sedan 1990 och den gamla hederliha skinnfåtöljen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in