Citat:
Ursprungligen postat av
BullShihtzu
ja skulle gärna vilja veta märke och pris på den maskinen pronto .....tycker det inte spelar någon roll hur dyr maskin man än kostar på så får man skölja innan.
Jag trodde också att man skulle skölja disken innan men sen lärde jag känna en som jobbade i ett företag som sålde diskmaskiner och han sa att man ska skrapa av matrester men inte skölja.
Eftersom jag inte minns allt han sa då så googlade jag lite snabbt nu och hittade bland annat detta:
"Myt 1: Tallrikarna blir renare när de sköljs av först
Moderna diskmaskiner tar enkelt bort den smuts som är kvar efter att du skrapat bort det mesta av resterna. Det är däremot viktigt att du inte hoppar över detta steg - matrester kan sätta stopp i filter och avlopp.
Att skölja av disken innan kan till och med leda till sämre resultat. De flesta nya diskmaskiner har en funktion som automatiskt analyserar hur smutsig disken är - att skölja av tallrikarna kan göra diskmaskinen förvirrad. Om smutsen redan är borta när maskinen går igång sänks temperaturen och tiden på programmet, med konsekvensen att bakterier fortfarande är kvar när disken är klar."