Citat:
Ursprungligen postat av
Huntelaar
Godafton allesammans.
Jag har rekat ut ett område jag i framtiden vill bo i. Priserna på bostäderna i området har bara senaste tiden skenat iväg så jag har gett upp allt med budgivning och planerar således att istället bygga.
Har dock inga planer på att bygga detta eller nästa år, tidigast 2022 när man sparat ihop mer pengar.
Grejen är att jag fått tag i en tomt i området som jag kan få till kappris verkar det som.
Kruxet är vad det verkar som att inga banker erbjuder bolån med bara tomt som säkerhet?
Någon som vet hur man smidigast och billigast får lån till en tomt om man bortser från privatlån. Privatlånet jag blivit erbjuden ligger på 5%, tanken är att köpa tomten, amortera av den helt och använda som kontantinsats till bygget senare.
Banker ger inte bolån till tomter, då de inte belånar en bostad.
Det banker kan göra är att ge dig ett tomtlån. Om du lyckas få banken med på noterna om det så kommer det troligtvis vara ett tidsbegränsat lån som förfaller ett par år frammåt, vanligtvis 1-3år, som sedan får omförhandlas och läggas om till ett nytt om banken godkänner det. Tillskillnad från bolån som där standarden är att de är eviga, och mer likt hur kreditfaciliteter till företag fungerar.
Så med det i ryggen så löper du en risk att banken inte förlänger ditt lån och du måste hosta upp pengarna för att lösa lånet.
Det är mycket större risk för banken att belåna en tomt, iom att där inte är ett färdigt hus på plats. Är där inte heller bygglov eller att tomten är taxerad som 210 så är det ännu mer riskfyllt. Värdet på en sådan tomt hänger till största del på att där i framtiden ska gå att bygga ett hus på. Får du inte bygglov på tomten är den inte mycket mer värd än vad du kan odla på den.
Därför är banker mest förtjusta i att belåna tomter där det hyfsat omgående ska byggas, och ett byggkreditiv startar.