• 2
  • 3
2020-10-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jo det är klart att "alla vill ha, men helst skall någon annans arbete ligga bakom".. Verkligheten är att man behöver lite krav på sig. Lyckas du skaffa ett jobb så inser du snabbt att det kanske inte är så dumt i varje fall. Det handlar i första hand om att hitta ett jobb du står ut med som har vettiga kollegor!

Själv har jag ett jobb med mycket "vardag" i, det som får det att lyfta är bra kollegor annars hade jag bytt för länge sedan.
Måste säga du är rätt dum i huvet. Finns många som blivit utbrända och inte klarar krav på sig.
Citera
2020-10-11, 13:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Måste säga du är rätt dum i huvet. Finns många som blivit utbrända och inte klarar krav på sig.

Nej, det är snarare du som är korkad, det bevisas av att du knappt har jobbat överhuvudtaget.

Kan du åtminstone förstå att vi som jobbar och betalar skatt inte är det minsta roade av människor som skriver "orkar inte" och helst skulle sett att bidragskraven höjdes?

Det är bra för dig att tvingas följa ett arbetstidschema, passa tider och vara del av en gemenskap - detta finns det forskning på. Orsaken till ditt lidande står alltså i mångt och mycket att finna i just avsaknaden av en fast punkt i tillvaron.
Citera
2020-10-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, det är snarare du som är korkad, det bevisas av att du knappt har jobbat överhuvudtaget.

Kan du åtminstone förstå att vi som jobbar och betalar skatt inte är det minsta roade av människor som skriver "orkar inte" och helst skulle sett att bidragskraven höjdes?

Det är bra för dig att tvingas följa ett arbetstidschema, passa tider och vara del av en gemenskap - detta finns det forskning på. Orsaken till ditt lidande står alltså i mångt och mycket att finna i just avsaknaden av en fast punkt i tillvaron.

Precis så pratar en löneslav
Citera
2020-10-11, 14:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Precis som du pratar gör trasproletäriat. Jag föredrar människor som åtminstone *försöker* försörja sig själva.
Citera
2020-10-11, 14:12
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Tur att det finns löneslavar då så att fittor som du inte svälter ihjäl. Ibland kan man dock tänka sig undantag.
Citera
2020-10-11, 16:12
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Skulle kunna resa lite och leva livet.

Sverige är hövligt deprimerande också

Är du säker på att du valde rätt ord nu? Hövlig betyder artig/älskvärd/aktningsfull
Citera
2020-10-11, 17:54
Medlem
Fundera på vad du gillar att göra? Finns troligen arbeten inom den branschen som skulle passa bra för dig där du skulle trivas. Gillar du att skruva på motorcykeln? Gillar du att laga mat? Gillar du att fiska? Gillar du att spela fotboll? Gillar du att måla? Vad du än gillar så kan det vara en inkörsport till arbete.

Misstänker att du vantrivdes i skolan och kände dig utanför. Arbetslivet är inte alls lika hårt i fikarummet utan det är mycket mer inkluderande. De som beter sig illa mot sina arbetskamrater blir definitivt avskedade. Åtminstone på seriösa företag är det nolltolerans mot att bete sig illa.

Klart att ingen älskar att gå till jobbet varje dag men de flesta dagar så är det helt ok. Vissa saker som man gör är roliga och andra riktigt tråkiga men man träffar en del roliga människor på dagarna och har allmänt rätt trevligt.

Jobbar definitivt inte bara för pengar utan en stor det är den sociala delen och att arbetet är skoj och stimulerande.
Citera
2020-10-11, 19:34
Medlem
Du bör ta kontakt med din vårdcentral och se till och bli sjukskriven (du kan det utan anställning) Sen känns det som du behöver hjälp och stöd runt dig. Men börja nånstans. Så som du beskriver är inte helt ovanligt men du behöver stöd. Lycka till.
Citera
2020-10-11, 20:41
Medlem
Blygfisens avatar
1. Finns ingen diagnos som ger dig rätt till några särskilda medel.
2. Sök hjälp, ett steg kanske är att boka en tid hos din vårdcentral för misstänkt depression.
3. När du fått bukt med grundproblemet kan du gå vidare i form av boendestöd, kontaktperson eller vad för hjälp du kan tänkas behöva för att komma igång i livet.

Eller så satsar du helhjärtat på att bli yrkeskriminell, du kanske kan hålla dig flytande i några år och sedan få fasta rutiner i fängelset för det är högst troligt att du åker dit pga din inställning till livet.
En deprimerad kriminell gör inga kloka beslut och orkar nog inte bemöda sig att hålla sig osynlig.

Vem vet, kanske är i fängelset du verkligen inser hur gött livet är när man får bestämma själv och att vara "löneslav" som du uttrycker dig är kanske din väg att gå.

Lycka till.
Citera
2020-10-11, 21:45
Medlem
HarryManbacks avatar
Jag har en diagnos, en av dom "värsta" som går att få. Jobbar ändå det jag kan men inte fullt. Liksom t.o.m. jag som ber om en lägre arbetsbörda måste jobba. Undrar vad du skulle kunna dra till med för att slippa...?

Tror på riktigt du har mer att hämta hos sos. Sen kan du ju gå till din vc eller öppna psykiatriska mottagning då det låter som att du inte riktigt mår hundra. Berätta som det är, du blir inte inlåst bara för att du vill ta livet av dig.

Jag blev inlåst men då hade några indianer lämnat kanoten så att säga.

Tro mig, önskar inget hellre än att få vara frisk och skulle med glädje jobba fullt men tyvärr sätter min sjukdom ribban för vad jag orkar med.

Sen om du nu har någon diagnos så kan du få terapi och/eller medicin så du kommer på banan. Hur tror du jag orkar jobba? Piller FTW i mitt fall.

Sen att du funderar på att hacka systemet gör det bara värre för oss som har en diagnos på riktigt.
Citera
2020-10-11, 22:52
Medlem
mazterkings avatar
Orkar inte läsa alla förslag. Men om de inte har skrivits innan så kan du ju se till att kapa av dig fingret eller något. De får man en ganska bra slant för. Eller något ärr i ansiktet eller nått.

Men känner igen din typ. Antar att du inte är försäkrad. Se till att du gör de någonstans där försäkring finns. Annars får du väl inte en krona, och då har du sågat av dig fingret i onödan. Haha
Citera
2020-10-12, 07:27
Medlem
OldFashioneds avatar
Chansen att du skulle klara av att manipulera en läkare att ge dig en diagnos som sätter din arbetsförmåga till 0 och som sedan godtas av försäkringskassan rakt av är noll. Kommer inte att hända. Det är lika bra att du glömmer det på en gång.

Det krävs inte många arbetade timmar på en månad för att komma upp i 10 000 om det är vad du tycker att du behöver. Ett helgjobb på valfri matbutik löser det.

Ta dig i kragen och väx upp.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in