Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-10, 12:18
Medlem
Knaviuss avatar
Hela livet kretsar ju kring att vara slav åt ett företag, jag förstår inte hur folk står ut. Jag kan aldrig slappna av när jag vet att snart ska jag in till jobbet igen. Mitt jobb är inte ens särskilt hemskt, jag lider av bara principen att inte vara fri så det spelar nog ingen roll vad jag gör, vilka jag kallpratar med, vilka spakar jag drar i, vilka möten jag måste gå på eller vilka samtal jag måste ringa.

Så hur orkar folk varje morgon ta sig till jobbet, stå ut med allt elände och ta sig hem igen för att förbereda sig inför nästa morgon?
Citera
2020-10-10, 12:28
Medlem
321js avatar
Vad är alternativet?
Citera
2020-10-10, 12:30
Medlem
irriducibiliis avatar
En kompis svara bra en gång på detta. "Rädslan för vad som händer om dom inte gör det"
Citera
2020-10-10, 12:33
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Hela livet kretsar ju kring att vara slav åt ett företag, jag förstår inte hur folk står ut. Jag kan aldrig slappna av när jag vet att snart ska jag in till jobbet igen. Mitt jobb är inte ens särskilt hemskt, jag lider av bara principen att inte vara fri så det spelar nog ingen roll vad jag gör, vilka jag kallpratar med, vilka spakar jag drar i, vilka möten jag måste gå på eller vilka samtal jag måste ringa.

Så hur orkar folk varje morgon ta sig till jobbet, stå ut med allt elände och ta sig hem igen för att förbereda sig inför nästa morgon?
Man måste se det som en del av livet och inte bara bortkastad tid. Man får mycket socialt, tid för privata göromål och gratis kaffe. Jag tar all skit med ett leende, levererar en fasad och får tid att utveckla mina intressen.
Citera
2020-10-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Vad är alternativet?
Jobba för sig själv
Citera
2020-10-10, 12:34
Medlem
pantherTypeGs avatar
Hur orkar folk kämpa för att överleva? Förr fick man gå upp varje dag och leta mat i skogen. Idag räcker det med att jobbar 8 timmar för att överleva.
Citera
2020-10-10, 12:37
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Man måste se det som en del av livet och inte bara bortkastad tid. Man får mycket socialt, tid för privata göromål och gratis kaffe. Jag tar all skit med ett leende, levererar en fasad och får tid att utveckla mina intressen.

Hm, problemet uppstår väl då om man lider psykiskt av att vara på arbetsplatsen med det sociala osv.
Citera
2020-10-10, 12:38
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Hm, problemet uppstår väl då om man lider psykiskt av att vara på arbetsplatsen med det sociala osv.
Absolut! Men att slöskita går inte heller av för hackor.
Citera
2020-10-10, 12:40
Medlem
lemmelns avatar
Citat:

För att folk har barn som de Bryr sig om och måste ta hand om. Det är jättedyrt.

Är det frihet du vill ha så måste du jobba för den.

Låt säga att du har 25000kr efter skatt varje månad. Lev billigt tio år i en skokartong. Investera 15000kr i månaden på börsen. Efter 10 år har du så där knappt 3 miljoner. Den långsiktigt avkastningen från detta är 18000kr i månaden. Eftersom du lärt dig leva för 10000kr i månaden så fortsätter du på den nivån och ditt kaptial fortsätter växa. Men hela poängen är att du nu kan välja att tjäna pengar på sådant du gillar att göra i stället. Det tar dig några år att hitta rätt. Plötsligt är värdet på din aktieportfölj fyra miljoner och du har en bra inkomst från något du gillar. Du köper ett hus utan att ta lån och har så låga löpande kostnader att du kan börja investera igen. 20 år passerar och det är pensionsdags. Du har åter igen tillräckligt undanstoppat för att fritt leva ut dagarna.

Något åt det hållet.
Citera
2020-10-10, 12:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Ett bra sätt är att ha ett jobb som faktiskt är kul.
Citera
2020-10-10, 12:46
Medlem
preppads avatar
Många skulle nog undvika knegarlivet om de kunde men stora lån och utgifter varje månad gör att de sitter benhårt i rävsaxen och inte längre har nåt val.
Precis enligt statens planer alltså.
Citera
2020-10-10, 12:50
Medlem
Bizmarcks avatar
Man är väl knappast slav. Man har gått dit frivilligt och kan gå därifrån när man vill, för att göra nåt annat istället.
Senast redigerad av Bizmarck 2020-10-10 kl. 12:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in