2022-08-17, 11:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Beläggen för Esjörns demens har presenterats för dig vid upprepade tillfällen.

Det du visar på är symptom, som av kunnig yrkesperson kan sammanfattas i en diagnos, eller avsaknaden av en diagnos. Du påstår däremot att det finns en diagnos, vilket är stor skillnad mot att du sätter en egen diagnos. Så länge det faktiskt inte finns en sådan satt diagnos, är det du påstår inte sant.

Jag är ingen läkare, än mindre utbildad att tolka dylika symptom, men jag kan fortfarande läsa innantill och jag hittar ingen demensdiagnos i inlämnade bilagor. Använder jag sunt förnuft, så om det hade funnits en sådan diagnos, hade den varit omaskad och även märkts av i övriga inlagor. Nu emotsägs en sådan diagnos också av senare inlagor, så mina slutsatser är nog inte helt av banan ändå.

Citat:
Demensdiagnoser har ställts på betydligt lösare grunder än så, något som du också blivit informerad om.

Tråden handlar om Esbjörn och inte hur alla andra har blivit behandlade av sjukvården. Men om andra har blivit demensdiagnosterade med mindre symptom än Esbjörns, varför har han då inte fått en demensdiagnos om det är så solklart?

Citat:
Sen att du väljer att tjejsvamla och killgissa, smutskasta patientansvarig läkare, blunda för kriterierna och istället vantolka informationen, är ärligt talat inte mitt problem.

Det är synd att du försöker ge dig på mig, med epitet och oförskämdheter, istället för att motbevisa det jag påstår och ifrågasätter. Det tyder på att du är känslodriven och inte styrs av fakta i målet.

Men ja, jag tycker det är oprofessionellt att en läkare blandar in fastighetsaffären i en medicinsk sammanfattning som lämnas ut till ett ombud och i förlängningen används som inlaga till rätten. Esbjörns uppfattning om fastighetsaffären två år senare är nämligen inte på något sätt mätbar och kan därmed inte heller dras några medicinska slutsatser av.

Citat:
Det är helt uppenbart att den här historien har gått i prestige för dig, när du väljer att okritiskt tro på vissa saker (den stora sammansvärjningen, arvsjägarinnan, allt som Ebba säger mm) medan delar som har betydligt bättre och starkare stöd, viftas godtyckligt undan.

Jag har inte någonstans valt att okritiskt tro på någonting. Jag vänder och vrider på och värderar all information som kommer fram. Min ingångstanke i den här soppan för två år sedan, var faktiskt att det var ännu en politiker som fastnat med handen i syltburken och gjort något riktigt dumt.

Man kan säkert kalla det sammansvärjning om man vill, men det har jag aldrig gjort. Däremot tror jag starkt på att de runt Esbjörn utnyttjar tillfället för egna syften och att det inte alls handlar om omtanke om Esbjörn. Då skulle de ha agerat annorlunda. Mycket annorlunda.

Någon prestige har jag faktiskt inte i det här fallet, tro det eller ej. När ett förakt mot både politiker och kyrkan. Är ateist utan partipolitisk hemvist. Jag är här för att det är en intressant händelse att grotta efter sanningen i.
2022-08-17, 11:29
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Japp, Uppsala tingsrätt är en seriös bedömare, varför de aldrig skulle gå utanför sitt uppdragsområde och förneka diagnoser på människor. Då hade de ju varit lika vettvilligt agendadrivna som somliga här i tråden.
Jag litar mer på min gode vän än dig och precis som Q6 sa hemma snickrade diagnos.
Förövrikt så kanske Esbjörn dör i dag ska du då skriva att hon efterlämnade en död man.
Affären är och förblr avslutad för läääänge sen.
Bra att ha är för övrigt utbildag känfysiker med 40år inom yrket som järnkirurg
2022-08-17, 11:53
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jo men från det här senaste maskade utlåtandet kunde man ju tydligt utläsa att Esbjörn är i så dåligt skick så han inte ens klarar av det mest elementära en människa har att ta hand om för att fungera normalt.

Av den maskade kopian så kan man dra vilka slutsatser som helst som passar ens agenda, Esbjörn kan vara både kärnfrisk eller dement, valfriheten är stor.

Då man inte kan dra några otvivelaktiga slutsatser så bör man förlita sig på vad överförmyndarnämndens experter som dagligen tolkar diagnoser har kommit fram till.

Esbjörn förstår sammanhang och har rättshandlingsförmåga.
2022-08-17, 12:17
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Hahaha, Uppsala Tingsrätt har inte kommit fram till någon diagnos alls, eftersom de varken har kompetens på området eller till uppgift att göra det. Hade Uppsala Tingsrätt diagnostiserat Esbjörn hade det varit en riksskandal.

Du har ersatt din inkompetens på det juridiska systemet och på medicinska diagnoser med fantasier och hugskott från maggropen.

Uppsala Tingsrätt har efter Överförmyndarnämndens tolkning av de läkarintyg som har lämnats in till dem kommit fram till följande:

Esbjörn Bolin har även anfört att han inte anser sig vara i behov av en förvaltare och att han i dagsläget inte heller önskar hjälp av en god man. Det framgår av ingivet läkarintyg att Esbjörn Bolin förstår vad saken gäller.

https://cdn-133.anonfiles.com/K6ibWf...¶rn%20Boli.pdf
2022-08-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ja, det är ett av de tydliga tecknen på att Esbjörn erhållit en demensdiagnos.

Det är lite fascinerande somliga i tråden nedlåter sig till att tro att en fullt fysiskt frisk man som enligt läkarbedömning pga kognitiva funktionshinder inte självständigt förmår...
- att laga mat; vilket omfattar att planera, plocka fram och undan, bereda, tillaga, duka och diska
- att göra inköp; vilket omfattar såväl att planera inköp som att utföra småinköp och veckoinköp/storinköp
- att förstå hur och veta när en aktivitet ska utföras
- att strukturera vardagen
- att tolka klockan och ha tidsuppfattning
- att planera, organisera och komma ihåg
- sköta sin ekonomi
är kristallklar i knoppen.

Man kan ju tycka att man inte skulle vilja bjuda på asgarven ett sådant ställningstagande ger upphov till hos intelligenta och nyanserade människor. Men som sagt, det här är inte den enda tråden som fylls av agendadrivna grupp- och halvtänkare som gissar och svamlar sig genom livet med hjälp av andra grupp- och halvtänkare.

UT verkar ha läst något annat än du.
Min fetning

"Esbjörn Bolin har därefter återkallat fullmakterna för Sture Tersaeus. Esbjörn Bolin
har även anfört att han inte anser sig vara i behov av en förvaltare och att han i
dagsläget inte heller önskar hjälp av en god man. Det framgår av ingivet läkarintyg att
Esbjörn Bolin förstår vad saken gäller"

https://anonfiles.com/sed2k94ayd/Uppsala_TR_1747-22_Aktbil_61_SLUTLIGT_BESLUT_-_Esbj_rn_Boli_pdf

Du ljuger lika dåligt som Merrybum.
2022-08-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det du visar på är symptom, som av kunnig yrkesperson kan sammanfattas i en diagnos, eller avsaknaden av en diagnos. Du påstår däremot att det finns en diagnos, vilket är stor skillnad mot att du sätter en egen diagnos. Så länge det faktiskt inte finns en sådan satt diagnos, är det du påstår inte sant.

Jag är ingen läkare, än mindre utbildad att tolka dylika symptom, men jag kan fortfarande läsa innantill och jag hittar ingen demensdiagnos i inlämnade bilagor. Använder jag sunt förnuft, så om det hade funnits en sådan diagnos, hade den varit omaskad och även märkts av i övriga inlagor. Nu emotsägs en sådan diagnos också av senare inlagor, så mina slutsatser är nog inte helt av banan ändå.

Tråden handlar om Esbjörn och inte hur alla andra har blivit behandlade av sjukvården. Men om andra har blivit demensdiagnosterade med mindre symptom än Esbjörns, varför har han då inte fått en demensdiagnos om det är så solklart?

Det är synd att du försöker ge dig på mig, med epitet och oförskämdheter, istället för att motbevisa det jag påstår och ifrågasätter. Det tyder på att du är känslodriven och inte styrs av fakta i målet.

Men ja, jag tycker det är oprofessionellt att en läkare blandar in fastighetsaffären i en medicinsk sammanfattning som lämnas ut till ett ombud och i förlängningen används som inlaga till rätten. Esbjörns uppfattning om fastighetsaffären två år senare är nämligen inte på något sätt mätbar och kan därmed inte heller dras några medicinska slutsatser av.

Jag har inte någonstans valt att okritiskt tro på någonting. Jag vänder och vrider på och värderar all information som kommer fram. Min ingångstanke i den här soppan för två år sedan, var faktiskt att det var ännu en politiker som fastnat med handen i syltburken och gjort något riktigt dumt.

Man kan säkert kalla det sammansvärjning om man vill, men det har jag aldrig gjort. Däremot tror jag starkt på att de runt Esbjörn utnyttjar tillfället för egna syften och att det inte alls handlar om omtanke om Esbjörn. Då skulle de ha agerat annorlunda. Mycket annorlunda.

Någon prestige har jag faktiskt inte i det här fallet, tro det eller ej. När ett förakt mot både politiker och kyrkan. Är ateist utan partipolitisk hemvist. Jag är här för att det är en intressant händelse att grotta efter sanningen i.

Dina inlägg är alltid så balanserade och nyanserade. Jag citerar för att jag vill spinna vidare på det du skriver.

Det är viktigt att vara kritisk och värdera varför man tycker som man tycker. Ett bra sätt är att mentalt byta plats på aktörerna i en konflikt. I denna konflikt finns enligt mig tre parter: Köparen Ebba Busch, säljaren Esbjörn Bolin och en som sköter om Esbjörn (MM). Köpare och säljare kom överens och i efterhand har MM lagt sig i och en onödig konflikt har skapats. (Bevisen för att MM lagt sig i är bland annat hur hon i efterhand påverkat Barrys utredning och valet av Säröpiraten som juridiskt ombud för Esbjörn. Gamla band mellan MM och Säröpiraten gjorde honom lämplig, liksom hans bristande moral uppvisad här genom förfalskad värdering och att vilja sätta Esbjörn under förvaltning mot hans vilja.) Jag drar inte alla turer igen men vill att ni för en stund betänker vad som händer om man byter plats på två av aktörerna. Tänk er att Ebba och MM byter plats. Ebba, partiledaren, ”hjälper” Esbjörn efter att MM köpt Esbjörns fastigheter för 3,9 miljoner kr. I detta scenario skulle jag till hundra procent hålla på MM. Jag är även så förmäten att även tro att de allra flesta som idag stödjer köparen skulle göra likadant, stanna på köparen sida, oavsett att denna är MM. De som skulle stödja Esbjörn med Ebba, partiledaren, på sin sida tror jag inte är många!

Att göra detta tankeexperiment och vara ärlig mot sig själv är en nyttig övning och avslöjar vad man är för människa.

Jag har idag blivit anklagad för att tillhöra de ”agendadrivna” och ja jag är agendadriven! Jag vill att rättsmoralen och likheten inför lagen skall råda på fastighetsmarknaden. Det är denna agenda som driver mig i denna tråd.
2022-08-17, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Den enda anledningen till ditt envisa tjafsande om nån påstådd overifierad demensdiagnos är att det ingår i en agenda för smutskastning pga okunnigt folks tro att demens skulle vara rättsoförmögenhet.
Det är en ganska rolig anklagelse med tanke på att jag flera gånger varit tydlig med att rättsförmögenhet och demens är två helt olika saker. Jag har även beskrivit varför det är två olika saker och skillnaden på en medicinsk diagnos och ett juridiskt beslut. Trots detta finns det flera i tråden som fortfarande blandar ihop begreppen. Faktaresistentensen på området är närmast total.

Jag föreslår att du vänder dig till dessa om du vill läxa upp nån. För mig har du inget att erbjuda.
2022-08-17, 13:28
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ja, det är ett av de tydliga tecknen på att Esbjörn erhållit en demensdiagnos.

Det är lite fascinerande somliga i tråden nedlåter sig till att tro att en fullt fysiskt frisk man som enligt läkarbedömning pga kognitiva funktionshinder inte självständigt förmår...
- att laga mat; vilket omfattar att planera, plocka fram och undan, bereda, tillaga, duka och diska
- att göra inköp; vilket omfattar såväl att planera inköp som att utföra småinköp och veckoinköp/storinköp
- att förstå hur och veta när en aktivitet ska utföras
- att strukturera vardagen
- att tolka klockan och ha tidsuppfattning
- att planera, organisera och komma ihåg
- sköta sin ekonomi
är kristallklar i knoppen.

Man kan ju tycka att man inte skulle vilja bjuda på asgarven ett sådant ställningstagande ger upphov till hos intelligenta och nyanserade människor. Men som sagt, det här är inte den enda tråden som fylls av agendadrivna grupp- och halvtänkare som gissar och svamlar sig genom livet med hjälp av andra grupp- och halvtänkare.
Många gubbar har inte köpt mat, lagat den, dukat, eller diskat i hela sitt liv, Esbjörn har låtit andra ta hand om sådant.
Ganska orättvist att testa hans förmåga, på sådant han inte gjort tidigare.
2022-08-17, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
UT verkar ha läst något annat än du.
Min fetning

"Esbjörn Bolin har därefter återkallat fullmakterna för Sture Tersaeus. Esbjörn Bolin
har även anfört att han inte anser sig vara i behov av en förvaltare och att han i
dagsläget inte heller önskar hjälp av en god man. Det framgår av ingivet läkarintyg att
Esbjörn Bolin förstår vad saken gäller"

https://anonfiles.com/sed2k94ayd/Uppsala_TR_1747-22_Aktbil_61_SLUTLIGT_BESLUT_-_Esbj_rn_Boli_pdf

Du ljuger lika dåligt som Merrybum.
Vad tror du att meningen du fetar innebär implicit?

Jag vet att meningen "han inte anser sig vara i behov av en förvaltare och att han i
dagsläget inte heller önskar hjälp av en god man" implicit innebär att Esbjörn skulle behöva vara gravt dement för att kunna sättas under tvångsförvaltning.

Detta ha påtalats för dig tidigare vid ett flertal tillfällen. Ska bli intressant att se om poletten trillar ner den här gången. Jag betvivlar det dock. Du verkar alltför agendadriven och prestigefull för att kunna ta till dig fakta.
2022-08-17, 13:45
Medlem
Citat:
Det är en ganska rolig anklagelse med tanke på att jag flera gånger varit tydlig med att rättsförmögenhet och demens är två helt olika saker. Jag har även beskrivit varför det är två olika saker och skillnaden på en medicinsk diagnos och ett juridiskt beslut. Trots detta finns det flera i tråden som fortfarande blandar ihop begreppen. Faktaresistentensen på området är närmast total.

Jag föreslår att du vänder dig till dessa om du vill läxa upp nån. För mig har du inget att erbjuda.
Stora ord i din mun. Det är nog du som visar på faktaresistens. Fortfarande saknas nåt underlag för ditt obegåvade tjat om demens.

Vad nu det har för betydelse när han anses som rättsförmögen av kompetenta myndigheter.

Läxa upp? Du värderar dig för högt med din hybris. Men visa nu en länk som stödjer dina påståenden. Vi är många som skulle se fram mot en sån…
2022-08-17, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag litar mer på min gode vän än dig och precis som Q6 sa hemma snickrade diagnos.
Förövrikt så kanske Esbjörn dör i dag ska du då skriva att hon efterlämnade en död man.
Affären är och förblr avslutad för läääänge sen.
Bra att ha är för övrigt utbildag känfysiker med 40år inom yrket som järnkirurg
Ja, är man en ubildag känfysiker, är järnkirurg och har för vana att besöka demensvården, har man naturligtvis inte behov av andras kunnande.

För oss andra är det dock inte så dumt att ta del av observation om Esbjörn, beskrivningar av hans progredierande lesionella skador, psykologiska utlåtande, medicinska utlåtande, beskrivning av hans brister i instrumentell ADL och Esbjörns anamnes. Om man har kunskap om demensområdet och hjärnans fungerande och har sanningen som riktmärke, istället för underliggande politiska agendor och prestige, förstår man ganska precis vilken slutsats man kan dra av det.
2022-08-17, 14:00
Medlem
Citat:
Vad tror du att meningen du fetar innebär implicit?

Jag vet att meningen "han inte anser sig vara i behov av en förvaltare och att han i
dagsläget inte heller önskar hjälp av en god man" implicit innebär att Esbjörn skulle behöva vara gravt dement för att kunna sättas under tvångsförvaltning.

Detta ha påtalats för dig tidigare vid ett flertal tillfällen. Ska bli intressant att se om poletten trillar ner den här gången. Jag betvivlar det dock. Du verkar alltför agendadriven och prestigefull för att kunna ta till dig fakta.

Du vet att såväl ÖFN som UT, båda med kompetens att tolka läkarintyg inför förordnande av förvaltarskap motsäger dina idiotier och ändå fortsätter du att svamla, ljuga, babbla och pladdra. Om det är någon som borde ha förvaltare så är det du.
https://anonfiles.com/j055ke47y0/Uppsala_TR_1747-22_Aktbil_61_SLUTLIGT_BESLUT_-_Esbj_rn_Boli_pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in