Citat:
1. Ebba har själv sagt bad en bekant säga till Esbjörn att Ebba var intresserad av huset och fråga om han ville komma på kaffe. Detta ska ha ägt rum runt midsommar. Oxå Ebbas ord.
- Affären tog två månader från första kontakten till påskrivet kontrakt.
Ebba har oxå sagt,
- Först sa Esbjörn nej sedan kanske och till slut ja.
Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten.
Jag bara fundera på vad hon menade med dessa ord, om Esbjörn var den drivande.
- Affären tog två månader från första kontakten till påskrivet kontrakt.
Ebba har oxå sagt,
- Först sa Esbjörn nej sedan kanske och till slut ja.
Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten.
Jag bara fundera på vad hon menade med dessa ord, om Esbjörn var den drivande.
"Jag hörde av mig till Esbjörn i somras och frågade om han var intresserad av
att sälja huset till mig."
-- Expressen 9 oktober 2020
"Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten."
-- Ebbas Facebook 9 oktober 2020
Någonstans (kan inte hitta var nu), så berättade Ebba att det var en gemensam bekant, men det kan jag inte hitta nu. Dock sticker till tinget inlämnat material ut lite, där det framgår att det var två personer som kontaktade Esbjörn.
"Hon var en av de två personerna som introducerade Ebba Busch för Esbjörn Bolin och tog den initiala kontakten."
--Aktbilaga 63
Vad de bekanta sa till Esbjörn vet vi inte och därmed inte heller exakt hur Esbjörn hamnade vid kaffebordet hos Ebba. Jag misstänker att Esbjörn och Ebba pratades vid i telefon innan deras fysiska möte, för inte satt Ebba hemma hela sommaren med kaffekokaren i högsta beredskap utifall Esbjörn skulle dyka upp någon gång.
Ebbas påstående om "nej, kanske, ja", det måste vara en retorisk sammanfattning av hela affären och ingen absolut detaljsanning. Vem som var drivande och inte vet vi inte heller. Men jag tror inte att varken Esbjörn eller Ebba var passiva, utan båda var villiga deltagare i processen.
Citat:
Esbjörn hade ju oxå ett avtal med sitt syskonbarn Matz. När arvskiftet skedde och Rsbjärn blev ensam ägare. Hade Matz tackar nej till pengar, i utbyta mot att han ärvde huset vid Esbjörns frånfälle. När Majkgård fick reda på att Esbjörn sålt huset till Ebba utropades hon,
- Men det ska ju Matz ärva.
- Men det ska ju Matz ärva.
Vad Matz tackade nej till i stunden, vet vi inte. De andra skänkte väl sin arvslott i fastigheten till Esbjörn, men Matz han ville ha hela fastigheten. Hans 15% skulle med tidens hjälp bli 100%.
Majkgård hade inte mycket till respekt för Matz framtida arv, för hon har faktiskt varit med och budat på fastigheten. 2,5 miljon var hennes bud enligt Matz. Gör man så om man anser att fastigheten ska tillfalla någon annan i framtiden?
Citat:
2. Hallå Hallå, hål i hästen. Det var allmänt känt på byn….. Hur vet du det, och hur ska vi kunna lita på det. Igår när jag sa att det var allmänt känt att Matz skulle ärva. Blev det ju ramaskri. Folk i byn knappast kände varandra och här fanns det jävlar mig inget som var allmänt känt. Och så har allt förändrats så idag och vi ska ta dig på orden på detta, ursäkta vem tror du att du är?
Jag tror att folk på byn känner varandra. De som bor där permanent. Men Esbjörn och Matz var inga permanentboende. Esbjörn var där på somrarna och Matz hade varit där ännu mindre. Esbjörn är nog inte en sån där gubbe som går och skvallrar på byn.
Citat:
Och varför hade Esbjörn upprättat ett testamente om han inte ville att Majkgård skulle ärva och varför säger Majkgård att Matz ska ärva om hon visste att det var hon som skulle ärva.
Bara det att det finns ett testamente skrivet av Esbjörn var nyheter. Hos Esbjörn finns det ju släktingar som naturliga arvingar. Så det Esbjörns arv skulle ju inte tillfalla allmänna arvsfonden.
Bara det att det finns ett testamente skrivet av Esbjörn var nyheter. Hos Esbjörn finns det ju släktingar som naturliga arvingar. Så det Esbjörns arv skulle ju inte tillfalla allmänna arvsfonden.
Varför är Majkgård så intresserad av att lägga sig i affären på det sätt som har gjorts? Det är inte till gagn för Esbjörn alls. Majkgård är den gemensamma nämnaren till anlitandet av alla Esbjörns ombud och som vi vet är det inte de mest lämpade ombud han har fått på halsen. Inte ens i närheten av lämpliga ombud. Majkgård vill till och med få Esbjörn nerklassad kognitivt, då hon ändrar sin utsaga i efterhand.
Ingen här vet nog om det finns ett testamente, men absolut inte orimligt med tanke på Majkgårds historia av att ärva mark och att Esbjörns mark var en perfekt pusselbit till att utöka kursgårdens område. Att Esbjörn bor hos henne och hon tar hand om hans personliga hygien är för mig ett tecken på att Majkgårds relation till Esbjörn inte är helt sund. Nu är förvisso fastigheten såld, men skulle inte blivit förvånad om Majkgård hade ärvt stället när Esbjörn lagt näsan i vädret för gott.