2021-02-15, 09:59
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Så varför skriver du då

Tomtens areal, m² 3 270

nu när de är samtaxerade då!

detta är kontentan då du hoppar in i en konvensation utan att läsa vad som diskuteras.
2021-02-15, 10:02
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Fastigheterna är samtaxerade, han hade kunnat skriva 600 kvadrat (4:77) också och även gjort rätt då.
Men sen inser ju alla här att spekulationerna som förs gällande denna tomtens fastighetsvärde är vatten värt.
Alla med någon form av vett i skallen försöker ju hålla nere sitt eget taxeringsvärde, det är ju inte en från om utan när man inför en progressiv skatt igen som baseras på just taxeringsvärdet. I realiteten ligger taxeringsvärdet normalt 30-50% under försäljningspriset och inte 25% som det är tänkt, dessutom så fortsätter ju bopriserna att skena i en takt som gör att taxeringsvärdena inte hänger med.

Då man hoppar in mitt i en konvensation så kan det bli fel av den som komenterar.
Läs vad vi diskuterade innan. tack
2021-02-15, 10:06
Medlem
Citat:
Gå gärna tillbaks lite i tråden o läs de inlägg som det handlar om.

Det gjorde jag

Och detta:

Citat:

Ebba satte frivilligt in 390.000 kr på Esbjörns konto för att låsa upp honom i affären.

Är rent trams. Det är ett rent måste att en köpare gör det.
2021-02-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Är rent trams. Det är ett rent måste att en köpare gör det.

En köpare måste inte betala in en handpenning! Det är brukligt att man gör det o att man då betalar in det till mäklarens klientkonto.

Nu sätter Ebba in dem direkt på Esbjörns konto istället. Varför?

Hon har själv satt Esbjörn i knipan o Ebba-klanen ropar i kör: Esbjörn har lurat Ebba o dragit med stålarna. Vem lurar vem?

Finns inga bevis på att stålarna försvunnet!
2021-02-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Då man hoppar in mitt i en konvensation så kan det bli fel av den som komenterar.
Läs vad vi diskuterade innan. tack
Men jag är av åsikten att du försöker vrida på saker för att få till den sanning du just vill leverera som av någon märklig anledning också backar upp Ebba Busch och hennes tillvägagångssätt och uttalanden.

Tittar man på det objektivt och nyktert så ser det ut så här

Taxeringsvärde för fastighet (7:1, 4:77) samtaxerade.
2018 3493000SEK, detta är fakta och något som vi alla håller med om.
priserna på friliggande fastigheter har från 2018-2020 i Uppsala gått upp drygt 20%.
2020 4191600SEK i schablonmässigt uppräknat taxeringsvärde.

Om du räknar med att taxeringsvärdet ska vara 75% av försäljningspriset så får du ett pris på.
5239500SEK.
Räknar man då med att Esbjörn försökt hålla nere taxeringsvärdet (eftersom att han är så streetsmart och om sig och kring sig enligt de vise männen) så kan man också räkna med ett pris som.
+30% 5449080SEK
+40% 5868240SEK
+50% 6287400SEK

Med en köpeskilling på 3,9 miljoner så har Ebba Busch oavsett gjort sig ett klipp, det tror jag att vi alla kan vara överens om, oavsett om fastigheten är värt 4,2 eller 6 miljoner.
2021-02-15, 10:31
Medlem
Citat:
Men jag är av åsikten att du försöker vrida på saker för att få till den sanning du just vill leverera som av någon märklig anledning också backar upp Ebba Busch och hennes tillvägagångssätt och uttalanden.

Tittar man på det objektivt och nyktert så ser det ut så här

Taxeringsvärde för fastighet (7:1, 4:77) samtaxerade.
2018 3493000SEK, detta är fakta och något som vi alla håller med om.
priserna på friliggande fastigheter har från 2018-2020 i Uppsala gått upp drygt 20%.
2020 4191600SEK i schablonmässigt uppräknat taxeringsvärde.

Om du räknar med att taxeringsvärdet ska vara 75% av försäljningspriset så får du ett pris på.
5239500SEK.
Räknar man då med att Esbjörn försökt hålla nere taxeringsvärdet (eftersom att han är så streetsmart och om sig och kring sig enligt de vise männen) så kan man också räkna med ett pris som.
+30% 5449080SEK
+40% 5868240SEK
+50% 6287400SEK

Med en köpeskilling på 3,9 miljoner så har Ebba Busch oavsett gjort sig ett klipp, det tror jag att vi alla kan vara överens om, oavsett om fastigheten är värt 4,2 eller 6 miljoner.

Du måste dock lägga på en del, troligen ett par hundra tusen(detta är dock en ren gissning eftersom jag inte har varit där och inte sett hur mycket skräp vi snackar om, och inte heller hur mycket Anticimex gjorde) under förutsättning att det stämmer som sagts att EBT betalde Anticimex, och att EBT skulle ta ansvar för sanering.
2021-02-15, 10:38
Medlem
nova68s avatar
Citat:
En köpare måste inte betala in en handpenning! Det är brukligt att man gör det o att man då betalar in det till mäklarens klientkonto.

Nu sätter Ebba in dem direkt på Esbjörns konto istället. Varför?

Hon har själv satt Esbjörn i knipan o Ebba-klanen ropar i kör: Esbjörn har lurat Ebba o dragit med stålarna. Vem lurar vem?

Finns inga bevis på att stålarna försvunnet!

Så var är dom då.
Försvan dom inte in på Esbjörns konto och ingen vet var dom är, förutom han själv.
Du borde pröva Erase and Rewind istället.
2021-02-15, 10:51
Medlem
Citat:
Så du tror inte att Ebba Busch hade stämt Esbjörn även om han hade betalat tillbaka?
Ebba Busch har aldrig påstått att hon skulle gått med på att häva affären om hon fick tillbaka sin handpenning och skulle så varit fallet hade stämningen handlat om det. Så nej du har fel.
Nu finns det ju saker att förhålla sig till...
Man kan ångra sig, riva kontrakt, betala och återbetalning handpenning som om det vore hockeybilder på en skolgård som bytte ägare.
Problemet är att ditt patologiska hat helt tagit över - du vägrar inse att det i grunden är en fastighetsaffär samt att Esbjörn gjort borts sig ganska rejält. Det är därför Ebba stämmer honom - och ingen tycker det är underligt. Ingen frisk människa hade gett bort 390.000 spänn och likställt handpenning med välgörenhetsgåva.
2021-02-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Du måste dock lägga på en del, troligen ett par hundra tusen(detta är dock en ren gissning eftersom jag inte har varit där och inte sett hur mycket skräp vi snackar om, och inte heller hur mycket Anticimex gjorde) under förutsättning att det stämmer som sagts att EBT betalde Anticimex, och att EBT skulle ta ansvar för sanering.
Absolut, lite min poäng att vi har långt ifrån tillförlitlig data för att dra några konkreta slutsatser här. sen ska ju den kostnaden dras från fastighetens värde och inte taxeringsvärde så det påverkar inte slutresultatet så otroligt mycket, under 10%.
Hade jag varit Esbjörn hade ju jag krävt att den uppgörelsen var reglerad i köpeavtalet som så bör enligt god mäklarsed. Som avtalet är uppsatt nu så finns det utrymme för Ebba Busch att tex hävda dolda fel även om det är mycket svårt med de underlag som finns och den besiktning som gjorts.
2021-02-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu finns det ju saker att förhålla sig till...
Man kan ångra sig, riva kontrakt, betala och återbetalning handpenning som om det vore hockeybilder på en skolgård som bytte ägare.
Problemet är att ditt patologiska hat helt tagit över - du vägrar inse att det i grunden är en fastighetsaffär samt att Esbjörn gjort borts sig ganska rejält. Det är därför Ebba stämmer honom - och ingen tycker det är underligt. Ingen frisk människa hade gett bort 390.000 spänn och likställt handpenning med välgörenhetsgåva.
Esbjörn har absolut gjort bort sig, men återigen som jag skrivit 100 gånger tidigare så är det absolut mest relevanta här att få fram hur affären har uppkommit och gått till fram tills avtalsskrivningen.

Att du försöker få det till att någon här inne har hävdat att Ebba Busch ska släppa affären och lämna 390tusen till Esbjörn är ju bara patetiskt och få stå för dig, jag har inte läst någon som påstått det här i tråden.

Du håller samma dåliga retorik som Ebba Busch själv gör med sitt "berått mod" uttalande när hon själv genom KD är ansvarig i landets största regioner! Självmål på självmål.
2021-02-15, 10:59
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Så du tror inte att Ebba Busch hade stämt Esbjörn även om han hade betalat tillbaka?
Ebba Busch har aldrig påstått att hon skulle gått med på att häva affären om hon fick tillbaka sin handpenning och skulle så varit fallet hade stämningen handlat om det. Så nej du har fel.

Ebba skulle inte ha stämt Esbjörn om han sattit sig ner vid bordet under förlikningsmötet och sagt att han verkligen inte vill sälja.
Sen gjort upp i godo och handpenning återbetalas för att uppgörelsen skulle vara giltig.
Detta mötet skedde inte då Esbjörn vände i dörröppningen och svek Ebbas löfte.
2021-02-15, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ebba skulle inte ha stämt Esbjörn om han sattit sig ner vid bordet under förlikningsmötet och sagt att han verkligen inte vill sälja.
Sen gjort upp i godo och handpenning återbetalas för att uppgörelsen skulle vara giltig.
Detta mötet skedde inte då Esbjörn vände i dörröppningen och svek Ebbas löfte.
Ren bullshit då du inte vet något om det, kan mycket väl ha varit så men kan lika väl inte varit så, bara ren spekulation. Ebba Buschhar som jag tidigare redogjorde efter hennes senaste uttalande i DN ändrat anledning till att genomföra affären löpande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in