2020-10-09, 23:27
Medlem
Stugfruns avatar
Om jag skulle vilja ge min man en natt med en ung (18-25 år) snygg eskort i present, och han inte vet att jag betalat henne, vem åker dit på sexköp? Antar att det är jag men känner att jag frågar er experter för säkerhets skull.
Citera
2020-10-09, 23:33
Bannlyst
Säkert killen som åker dit,eftersom det är han som nyttjar tjänsten
Citera
2020-10-09, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Har väldigt svårt att se att killen skulle åka dit eftersom han saknar uppsåt. Däremot är jag inte riktigt säker på vad TS skulle dömas för. Koppleri är det jag tycker verkar ligga närmast tillhands.
Citera
2020-10-09, 23:43
Medlem
Du åker på hallick brottet
Citera
2020-10-09, 23:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch

Inte alls säkert då han de facto inte "köper sex". Den här borde ligga i Juridikforumet.

Edit:
Kanske ett nytt kryphål om man har en "Schysst flickvän"? För dem som gillar sånt.
Citera
2020-10-10, 00:04
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stugfrun
Om jag skulle vilja ge min man en natt med en ung (18-25 år) snygg eskort i present, och han inte vet att jag betalat henne, vem åker dit på sexköp? Antar att det är jag men känner att jag frågar er experter för säkerhets skull.

Du åker dit för koppleri, och han för sexköp.
Men allt handlar givetvis om vad som går att bevisa, vilket inte minst era berättelser kommer ligga till grund för.
Horan kan ju gola ner er båda, tänk på det!
Citera
2020-10-10, 02:01
Medlem
Stugfruns avatar
Tack alla som svarat, koppleri hade jag glömt bort, det låter som det är vad jag skulle kunna åka dit på.

Anledningen till att jag kan vill ge min man den upplevelsen i present är för att han gillar unga tjejer och jag är en härlig men mycket äldre fru

Lutar åt att göra det där det är lagligt istället...
Citera
2020-10-10, 10:31
Moderator
Neksnors avatar
Prostitution: etik, moral och politik --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-10-10, 10:39
Moderator
Neksnors avatar
Om han inte vet att du eller någon annan har betalat så bör han gå fri. Den som betalar torde däremot anses främja, alltså koppleri. Jag ser däremot stora problem i att genomföra köp och tjänsteleverans på ett sätt som gör att han inte vet/fattar att någon har betalat.

Om allt sker i exempelvis Tyskland så är det OK enligt svensk lag.
Citera
2020-10-10, 10:43
Medlem
firemires avatar
Tittar vi i brottsbalken finner vi i 6 kap. 11

"Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan."

Det spelar alltså ingen roll om du utgett ersättning och din man har sex med kvinnan. Han skulle dömas för köp av sexuell tjänst, förutsatt att han haft uppsåt att begå gärningen. Det är en bedömningsfråga för rätten om sådant uppsåt funnits, men det kommer tas i beaktning att ni är gifta och ifall det funnits skäl att tro att det rörde sig om köp av sexuell tjänst. Hade t.ex du bara sagt att du bjudit hem en gammal vänninna kan det bedömas på ett sätt. Om du skickar honom till någon slaskigt ställe i innerstan i Stockholm skulle det kunna bedömas annorlunda.

Du lär däremot inte kunna dömas för koppleri då det rör sig om ett enstaka fall. Enligt paragrafen för koppleri stadgas "Den som främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning." Det vill säga plural, till skillnad från föregående paragraf som är i singular. Tvivlar man på denna tolkning kan man läsa lagkommentarerna till denna paragraf.
Senast redigerad av firemire 2020-10-10 kl. 10:50.
Citera
2020-10-10, 11:39
Medlem
hakro807s avatar
Blev tvåa på bollen och firemire hade redan länkat till relevant lagtext. :-)
Citera
2020-10-10, 12:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Vill du göra det lagligt så gör det i ett land där det är lagligt t ex Tyskland. I Sverige är det inte lagligt och varför hålla på och planera och fundera på kryphål här när det finns gott om länder där ni kan göra detta helt lagligt. Räcker ju att ta Öresundståget över bron för att det skall vara helt lagligt.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-10-10 kl. 12:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in