Citat:
Ursprungligen postat av
blade99
Jag har på de sistone börjat granska mig själv hur jag är som person när jag är med andra.
Jag hade ett förhållande. Jag var den personen som inte klev fram och vara mig själv till 100%. Mitt ex gjorde saker som jag uppskattade väldigt mycket innerst inne men jag visste inte hur jag skulle ge det tillbaka.
Jag ville säga det rakt ut och berömma henne varje dag när hon inte var i närheten eller var hemma, men sen när hon var i närheten så kom rösten inne i mig och sa ”säg inte det annars kommer du förlora din coolhet och hon kommer betrakta dig som svag och du blir en dörrmatta”.
Det här var orsaken att jag drog mig ur förhållandet för bådas skull.
Kort och gott sagt jag har en rädsla av att göra saker för folk, rädslan av att jag kommer få rejäla ångest om personen beter sig nån dag illa mot mig och kommer tänka fyfan att jag kunde öppna upp mig så här.
I övrigt är jag öppensinnad och vill gärna hjälpa människor runt om mig, men det blir andra rädsla tankar som dyker upp när man inser att man kommer investera något där emotionellt är inblandad.
Vet inte vad bakgrunden till detta är och hur jag kommer över detta.
Hoppas det finns nåra seriösa som vet eller kan ge tips.
Låter grymt jobbigt. Jag har arbetat med konceptet - positiv förstärkning.
Det innebär att när någon gör något jag uppskattar påtalar jag det.
Jag har gjort detta i flera år. Det har resulterat i att jag bekräftat bra saker. " det du säger nu anders håller jag verkligen med om och jag tycker att det är modigt att du vågar lyfta det" och att jag ger beröm "jävligt bra jobbat idag, jag såg att du verkligen ansträngde dig för att det skulle bli bra".
Detta har ENBART resulterat i att folk behandlar mig bättre och vågat ge mig possitiv feedback. Oavsett i kärleksrelation eller med kollegor eller vänner.
Den här arbetsveckan fick jag kommentaren " du är så bra på att se possitiva saker som andra gör" på jobbet vilket leder till atr folk i min omgivning känner sig sedda och gör mer av det som är bra (i min mening) och därav undviker det som är mindre bra.
Jag har aldrig behövt känna mig som en dörrmatta.
Lycka till