Citat:
Ursprungligen postat av
JosephMcCarthy
Det finns fackliga regler som gör att man är bunden till olika geografiska platser. Tro snarare det handlar om brandvägg, skulle en ort börja blöda pengar , då kan man skära av den trasiga grenen genom KK.
Åt en burgare häromdan i Alvikstorn, men det var inte den här kedjan.
Jag har jobbet på en större firma som konkursade ena delen. Filial kallade man den ena delen och varje filial hade olika avdelningar inom samma fackförbund. olika orter olika kommuner, så där var det inget problem.
Men har man olika "Filialer" på samma ort då är det betydligt hårdare fackliga regler.
Finns en byggare som skulle utöka och bli störst sa han. Ett par år senare så valde han att ha flera firmor i stället. 25 man ungefär på vardera firma.
Ganska intressant egentligen att se ur det företaget växt fram. han själv på kontoret där tidigare och säjlv på med arbetsbyxan i bland. Gjorde själv det mesta på kontoret inklusive bokföring. Sen anställde han arbetsledare, och sen folk på kontoret. Sen anlitade han någon som sköte allt det ekonomiska. i den vevan gick han ihop med någon annan delägare...man ägde i stort bara detta bolag samt ett litet fastighetsbolag, där man har eget kotor samt hyr ut.
i dag gör han nog inte så mycket mer än att fatta vissa beslut. köpte upp en del andra bolag och sånt och nu är det fler delägare, Vissa av dem äger flera firmor i som ett nät med firmor:
jag märkte direkt där i början att han var jävligt skärpt, kom ihåg alla telefonnummer i huvudet utantill, alla regler utantill. jävligt skärpt, hård men rättvis.
På ett sätt var jag jävligt imponerad...men han kunde vara rent av jävlig mot folk och inte särkillt sympatisk så jag kände att det kunde rent av vara farligt eller osunt. en av företagsledarna kom in på universitetet och läste juridik och var väl inne på juredikpogrammet... i syfte att veta och greja med kunder och veta alla kryphål.
Oftopic ja.
har själv en take i bland att öppna eget, för upplever mig lite smartare än vissa som har eget. man ser ju i bland hur dom strular till det. Vissa startar ju eget nära bara för att dom är duktiga på att ligga i som enda merit egentligen men verkar ju inte så smarta alltid.
men vet inte jag, vet hur mycket dom får jobba också.