2020-10-08, 21:54
Medlem
Jag köpte panko-panering, men det var tydligen helt fel. Kan man köpa den panering de använder till typ Findus sprödbakad torsk?
Citera
2020-10-08, 22:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Paneringsmixer är det ganska svårt att hitta färdiga. Jag brukar mest se dem i asiatiska butiker, typ:

https://www.nudlekongen.no/kategori.php?kategori=73

Men det kanske finns på Willys eller Lidl?

Annars är det inte svårt att göra själv.
Citera
2020-10-08, 22:11
Medlem
GoUoDs avatar
Ja, du kan välja att köpa antingen hela skorpor eller som ströbröd, sedan blandar du i ett ägg.
Citera
2020-10-08, 22:25
Medlem
sommarlovs avatar
Vanlig dubbelpanering?
Se till att fisken inte är så blöt.
Förberedd en tallrik med uppvispat ägg och en med ströbröd med salt och vitpeppar nedrört.
Lägg ner en firre i taget i ägget och sedan i ströbrödet.
Stek genast i smör.

Finns det något godare!?
Citera
2020-10-08, 22:35
Medlem
Doppa fisk i mjöl sen ägg och sen panko eller ströbröd gärna med lite peppar.
Citera
2020-10-08, 23:07
Medlem
maxorrs avatar
Tacka vet jag mandeltäcke (eller diverse nöt - täcke)... Tjockt smörigt och gott och härlig sälta och smak

https://receptfavoriter.se/recept/fisk-med-mandel

Dock tog jag bara ett genre recept så följ inte just detta..

Men i skolan fick man ju torsk med smaksatt ströbröd och mandeltäcke som är hackat eller tunnskuvat och skirat smör
Citera
2020-10-08, 23:29
Medlem
Sykos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vanlig dubbelpanering?
Se till att fisken inte är så blöt.
Förberedd en tallrik med uppvispat ägg och en med ströbröd med salt och vitpeppar nedrört.
Lägg ner en firre i taget i ägget och sedan i ströbrödet.
Stek genast i smör.

Finns det något godare!?

Det är ingen dubbelpanering!

Torka fisk med papper!

Vänd i vetemjöl.

Vänd i ägg sedan ströbröd.

Ströbröd panko eller vanligt.
Citera
2020-10-09, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Tacka vet jag mandeltäcke (eller diverse nöt - täcke)... Tjockt smörigt och gott och härlig sälta och smak

https://receptfavoriter.se/recept/fisk-med-mandel

Dock tog jag bara ett genre recept så följ inte just detta..

Men i skolan fick man ju torsk med smaksatt ströbröd och mandeltäcke som är hackat eller tunnskuvat och skirat smör

Det här är jag ett stort fan av!

Fick lite mortlade pistagenötter över efter lite bakande, prövade att blanda ner det i paneringen, och det var lika revolutionerande som skillnaden mellan köpta och hemrullade köttbullar!

Är man sugen på att experimentera lite så varför inte chilinötter, eller för lite sötma honungsrostade jordnötter, nötter är lite underskattat och bortglömt, men något som enligt mig kan ta rätter till oanade höjder!
Citera
2020-10-09, 08:55
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Det här är jag ett stort fan av!

Fick lite mortlade pistagenötter över efter lite bakande, prövade att blanda ner det i paneringen, och det var lika revolutionerande som skillnaden mellan köpta och hemrullade köttbullar!

Är man sugen på att experimentera lite så varför inte chilinötter, eller för lite sötma honungsrostade jordnötter, nötter är lite underskattat och bortglömt, men något som enligt mig kan ta rätter till oanade höjder!

Absolut, detta är en klassiker, och som du säger så kan man ju experimentera med olika nötter och gärna förrostade eller att man maler ner en andel i mindre bitar så de blandas bra med ströbrödet ochså.. Självklart ska man ju ochså täcka hela fisken helst med ströbröd (ägg) sen nötter men det är okej med taket bara

Senast redigerad av maxorr 2020-10-09 kl. 08:59.
Citera
2020-10-16, 11:29
Medlem
HighwayDelights avatar
Åh, som den panerade fisken i skolan. Älskade det tjocka täcket som omgav fisken, gärna tillsammans med mycket tartarsås eller vad den nu hette.
Vad består den egentligen av?
Panko känns inte nära på något sätt, eller är jag ute och cyklar?
Citera
2020-10-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Åh, som den panerade fisken i skolan. Älskade det tjocka täcket som omgav fisken, gärna tillsammans med mycket tartarsås eller vad den nu hette.
Vad består den egentligen av?
Panko känns inte nära på något sätt, eller är jag ute och cyklar?

https://www.arla.se/recept/tartarsas/

Fast tror inte man får säga "tartarsås" längre. Det räknas som kulturell expropriering.
Tartarer (tatarer) är ju en folkgrupp som kan ta illa vid sig.

Eller syftade du på Panko?

Ströbröd är vanligtvis förra veckans torra brödbitar som man malt ner med en mortel.
Vad det blir beror på vilket bröd man ätit...
Citera
2020-10-16, 11:38
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
https://www.arla.se/recept/tartarsas/

Fast tror inte man får säga "tartarsås" längre. Det räknas som kulturell expropriering.
Tartarer (tatarer) är ju en folkgrupp som kan ta illa vid sig.

Eller syftade du på Panko?

Ströbröd är vanligtvis förra veckans torra brödbitar som man malt ner med en mortel.

Haha, äh, jag sa ändå bara fisksås
Och alltid blir någon jävel kränkt över allt

Ja, tänkte på Panko, men blir det verkligen så "tjockt" med det som "omslaget" på fisken är?
Hursomhaver är den gudomlig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in