USA Jake Sanderson - 4th overall i senaste draften.
Fick inte plats i preliminära truppen: Tyler Kleven. Tagen i andrarundan(44th overall), sens trejdade upp med picks för att plocka honom. Stark i egen zon, duktig vad gäller uppspelningsfasen och första passen ur zon. Verkar inte vara någon vidare offensiv spelare. Med USAs trupp så hade han nog varit i tredjebackpar, eller sjunde back.
Canada Ridley Greig - Ännu ett intressant draftpick från Sens(28th overall). Har jämförts med Råttan Marchand vad gäller fysiskt spel. Det räcker inte med Tkachuk tyckte man kanske. Han tillför en sällsynt dimension, speciellt i WJC. Kommer han hålla tillbaka sitt råa spel eller inte är frågan. Annars verkar han vara en skicklig 2-vägs spelare. Testade Covidpositiv för någon månad sedan men är tillbaka från karantän nu.
FInland Roby Järventie - som jag nämnt tidigare(33th overall). Ytterligare ett otippad pick av Senators men som imponerad i Ilves och folk har börjat få upp ögonen för honom. Senators draft picks i första 2 rundorna har allmänt varit oväntade men mycket spännande picks.
Fick inte plats: Leevi Meriläinen(71th overall). Gjort det bra i Kärpäts U20 av vad jag kan se. Joel Blomqvist är även han i Kärpät. Tråkigt nog inte uttagen, hade förväntat mig att han åtminstone skulle bli uttagen i preliminära truppen.
Tyskland Tim Stutzle - 3rd overall.
--------------------------------------------------------------- Spelare som är Draft Eligible 2021.
Kanada
G: Tirstan Lennox, Taylor Gauthier och Brett Brochu
F: Xavier Simoneau Draft eligeble 2022
F: Shane Wright
USA
F: Matthew Berniers
D: Cam McDonald
Finland
Draft eligible 2022: Brad Lambert.
Ryssland
D: Kirill Kirsanov, Daniil Chayka
Sverige
G: Hannes Kollen och Jesper wallstedt
D: Alex Brännstam, Simon Edvinsson, Ludvig Hedström’
F: Isac Anderson, William Eklund, Oskar Olausson, Simon Robertsson, Jonathan Wikström.
Tjeckien
G: Nick Malik, Tomas Suchanek
D: Stanislav Svozil, David Jiricek, Kremlacek, Balaz,
F: Jakub Brabenec, Martin Rysavy
Annat: USA:Zegras - Ducks 9th overall håller jag ögonen på och självklart även min favorit Bobby Brink! Sens tog Pinto istället och jag får återigen backa och säga att Pinto verkar inte vara pjåkig alls även om jag gärna hade valt BrinkKaliyev är en annan spelare som likt Brink bör ta ett större kliv denna turneringen. Brink och Kaliyev gick efter varandra efter att Sens tog Pinto 2019 draften tidig andrarunda. Pinto är inte med i år.
Annars är spelare som Spencer Knight och Caufield värt att hålla ögonen på. Vet inte vad det blir med Hughes förresten.
Kanada: Peyton Krebs! Föll i draften efter svår skada, annars bör han vara top 10 draftpick 2019. Håller koll på honom. Andra intressenta för mig: Newhook och Suzuki. Drysdale - förstarunda.
Finland: Som Pol9gif var inne på Aatu Raty ej uttagen, Draft eligible 2021, haft en tuff säsong. Hur kommer detta påverka draften för hans del? Här håller jag koll på Anton Lundell och självklart Järventie.
Ryssland: Askarov. Podkolzin: Nucks high risk high reward pick som är en intressant spelare jag verkligen ska hålla ögonen på.
Noterar att Sverige har hela 7 Red wings prospects i övrigt.
Senast redigerad av J-dilla 2020-12-06 kl. 14:21.
Tror Småkronorna hamnar 3/4 oavsett. Brukar ha bra gruppspel för att senare torska i semifinal (eller kvart). Center sidan är svagare än föregående år.
Ja, detta ser inte ut att bli en lätt uppgift. Centersidan som var frågetecknet redan innan, och nu är de två bästa centrarna borta. Eklunds SHL-säsong har väl knappast undgått någon, samtidigt som jag personligen gillar Henrikssons spelstil och spelsinne. Tror att båda dessa hade varit väldigt viktiga om vi ska lyckas slå USA, Kanada, Ryssland. Att Rangers stoppat Lafreniere från att spela är väl bara en klen tröst i sammanhanget och tråkigt för turneringen.
Någon som vet hur det är med Söderström? Är han fri från skada? Backsidan i Sverige ser ju annars spännande ut med många bra namn som t.ex. Tobias Björnfot, Albert Johansson, Philip Broberg, Helge Grans bl.a.