2020-12-05, 16:42
Medlem
ycwms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Gäller för spelarna att hålla sig friska.

Fallerar de på Covid testet så åker de ut

William Eklund först ut, vår bästa forward om man ska döma efter SHL säsongen. Hoppas han tar det bra och spelar han inte NHL får han chansen nästa år igen, om han är kry.
Citera
2020-12-05, 17:30
Medlem
Knarkpojkens avatar
Följer Finlands framfart i hockey, de senaste åren har dem fått fram flera skickliga spelare.
Deras trupp är bra, Heinola - Niemelä känns som ett starkt första backpar.
Gillar båda två starkt, Heinola för mig var en sådan spelare jag verkligen gillade när han skulle draftas.
En spelare jag tyckte borde ha gått högre även om han gick i första rundan.

Niemelä kan åka skridskor, Mikko Kokkonen bör tas med fast han utvecklades tidigt och inte riktigt blivit den spelaren man trodde när han debuterade som 15-16åring för Jukurit. Han har stagnerat i utvecklingen lite men bör tas med pga rutinen. Viro är duktig och bör bli uttagen pga den säsongen han gjort i Åbo. Heinola kan nog växa ut till en Jokiharju och lira en jävla massa minuten. En rätt bra backsida även om den starkare sidan är forwards.

Tror inte Aatu Räty blir nog större förlust precis som Mikko Kokkonen så har hans utveckling inte blivit som den man trodde. Räty ryktades gå 1a i nästa års draft en tid. Trots att draften iår är rätt svag så tror jag inte ens han går topp 10. En spelare som Lill Fimpen har ju varit extremt mycket bättre i en bättre liga än Räty och ändå ryktas räty gå före. Vi får se. Puistola däremot är ett avbräck, att man inte tog med honom är underligt?.. Klubben kan inte ha hindrat honom då hans lagkamrater Lambrt och Hallenius är med. Förövrigt gillar jag dem uttagningarna, Lamberts åkning är helt sinnessjuk. Jag hoppas verkligen han blir ett ! denna turnerngen. Lundell blir deras viktigaste spelare, en helt otroligt bra spelare som jag tror kan dominera rejält denna turnering. Han har de mesta, stor och stark som utvecklat sin åkning. Järventie bredvid blir kul att se.

Simontaival kan mycket väl kompletera Lundell och Järventie i en första kedja.
Det finns massor med kvalite bland dessa forwards, Hirvonen är underskattad och pratas inte mycket om. Gjorde det bra säsongen han skulle bli draftad och ligger nära 0.5P per match. Bra spelara det där precis som Pärsinen som haft en otroligt bra säsong i TPS Åbo. Nej här finns massor med klass trots Puistola och Räty som är borta. Räty får se detta som en väckaklocka, det är dags att börja producera.
Jag kommer vara spikad framför TV för Finland precis som alla andra matcher. Tycker verkligen om att kolla på Finland.

Målvaktsidan tänker jag inte skriva om för jag kollar fotboll men den ser svagare ut på än på senare år. Det finns ingen Annunen eller Lukkonen bland dessa tre målvakter ser det ut som. Men det är alltid någon målvakt som spelar över sin vanliga nivå i dessa JVM.
Citera
2020-12-05, 18:06
Medlem
Xtrodinarys avatar
Kanada vinner i vanlig ordning. Semifinaler står det mellan Sverige, Finland, Ryssland , USA. Kort o gott. Eventuellt skrällar antingen skrällar Ryssland eller Finland. Finland trivs att vara underdogs, och behöver inte en stark trupp för att vinna. Det har vi fått klart för oss sen tidigare.

Sverige är sämst när det gäller och verkar inte trivas i en underdog roll heller. Låt mig bli överraskad, men men. Synd att Ekholm inte kan spela, ett enormt nederlag som minskar våra chanser ännu mer.
Citera
2020-12-05, 19:05
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtrodinary
Kanada vinner i vanlig ordning. Semifinaler står det mellan Sverige, Finland, Ryssland , USA. Kort o gott. Eventuellt skrällar antingen skrällar Ryssland eller Finland. Finland trivs att vara underdogs, och behöver inte en stark trupp för att vinna. Det har vi fått klart för oss sen tidigare.

Sverige är sämst när det gäller och verkar inte trivas i en underdog roll heller. Låt mig bli överraskad, men men. Synd att Ekholm inte kan spela, ett enormt nederlag som minskar våra chanser ännu mer.

Det är snarare Ryssland som är sämst när det gäller. Inga guld sedan 2011. Sverige vann åtminstone 2012.
Citera
2020-12-05, 19:38
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Finlands brutto trupp.

Blomqvist Joel, Kärpät/Hermes
Markkanen Juho, SaiPa/Ketterä
Piiroinen Kari, Tappara/TUTO Hockey
Randelin Eetu, Jukurit
Taponen Roope, HIFK/K-Espoo

Hatakka Santeri, Ilves
Heinola Ville, Lukko
Kokkonen Mikko, Jukurit
Määttä Rami, Ässät
Niemelä Topi, Kärpät
Pulli Valtteri, TPS
Puutio Kasper, Kärpät
Rafkin Ruben, TPS
Rajaniemi Matias, Pelicans
Viro Eemil, TPS

Aaltonen Leevi, KalPa
Helenius Samuel, JYP
Hirvonen Roni, Ässät
Järventie Roby, Ilves
Korhonen Benjamin, KalPa
Lambert Brad, JYP
Lundell Anton, HIFK
Mäntykivi Matias, SaiPa
Nikkanen Henri, Jukurit
Petman Mikko, Lukko
Puhakka Petteri, Tappara/TUTO Hockey
Pyyhtiä Mikael, TPS
Pärssinen Juuso, TPS
Räty Aku, Kärpät
Simontaival Kasper, Tappara/TUTO Hockey
Valkeejärvi Samuel, JYP

Kontroversiellt är att Patrik Puistola och Aatu Räty inte är med i truppen. Puistola borde vara given topp 6 forward och han måste ha tackat nej eller ha en en mindre skada för har väldigt svårt för att se att han skulle ha blivit petad. Räty har haft en jobbig start på säsongen och vi är breda på centersidan så det beslutet är mer logiskt. Antti Saarela är skadad därav inte uttagen.

Två målvakter, två backar och två forwards ska bort.

Räty har haft hårdare konkurrens i Kärpät denna hösten, än t.ex Lambert som inlett bra i något sämre Jyp (forwardsidan). Därav petningen misstänker jag. Tror bägge spelar ihop i U18 VM.

Puistola/Saarela tråkigt nog borta,topp 6 spelare. Men jag tror bra spelare täcker upp, och Finland har ett intressant lag (tycker jag)
Citera
2020-12-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
William Eklund först ut, vår bästa forward om man ska döma efter SHL säsongen. Hoppas han tar det bra och spelar han inte NHL får han chansen nästa år igen, om han är kry.
Lät i C More som att han tog det bra ändå. Lite tur för DIF i Eklunds otur att han får stanna, han har stundtals varit motorn i våran första kedja.
Citera
2020-12-05, 21:02
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enisen
Lät i C More som att han tog det bra ändå. Lite tur för DIF i Eklunds otur att han får stanna, han har stundtals varit motorn i våran första kedja.
Då hoppas du att Holtz får stanna hemma också...?

Det hade dock varit ett riktigt dråpslag för lillkronorna, hoppas ju att han och Raymond ska hitta samma kemi tillsammans igen som senast
Citera
2020-12-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Då hoppas du att Holtz får stanna hemma också...?

Det hade dock varit ett riktigt dråpslag för lillkronorna, hoppas ju att han och Raymond ska hitta samma kemi tillsammans igen som senast
Unnar alla unga spelare att åka på JVM så jag hoppas på att alla våra uttagna spelare kommer med i slutgiltiga truppen där även Eklund, det jag menade var att DIF ska vara gladast av alla som får behålla en av våra viktigaste spelare som dessutom inte ens är skadad. Trist för JVM laget bara, hade även Eklund fått vara med o leka hade detta laget varit en av favoriterna på förhand.

Holtz hoppas jag dominerar med Raymond och skjuter hem guldet. Sjukt ändå att båda dessa tekniskt sett skulle kunna spela JVM nästa år också.
Citera
2020-12-05, 21:42
Medlem
Xtrodinarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det är snarare Ryssland som är sämst när det gäller. Inga guld sedan 2011. Sverige vann åtminstone 2012.

Och andra sidan har Ryssland tagit fler medaljer. Samt slog ut Sverige i fjol.
Citera
2020-12-05, 23:47
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtrodinary
Och andra sidan har Ryssland tagit fler medaljer. Samt slog ut Sverige i fjol.

Ryssland har förlorat FYRA finaler sen guldet 2011:

2012 mot Sverige
2015 mot Kanada
2016 mot Finland
2020 mot Kanada

Sverige tog brons i fjol vilket är bra, hellre brons än silver.
Citera
2020-12-06, 00:40
Medlem
Xtrodinarys avatar
Citat:

2012 mot Sverige
2015 mot Kanada
2016 mot Finland
2020 mot Kanada

Du missade dock min poäng. Sverige har 11a silver, säger väldigt mycket de också.
Citera
2020-12-06, 00:43
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:

2012 mot Sverige
2015 mot Kanada
2016 mot Finland
2020 mot Kanada

Tror på Kanada,Ryssland som två toppkandidater för guldet. Utmanare Sverige,Finland och USA i vanlig ordning.

Det är givetvis lagspelet som avgör,men dem två förstnämnda har spetskompetens så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in