2020-10-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo det har du. Eftersom penningvärdet på varan är högre så har också andrahandsvärdet varit högre. Därför har du också varit med och betalat den skatten.
Nej den skatten var redan betalad. Pris 60 kr för ett 50 pack DVD R Fynd !!
Citera
2020-10-07, 12:54
Medlem
Kongruensbojds avatar
Jag tror att Copyswede dessutom skriver med versaler enbart; COPYSWEDE.

Hade varit intressant att veta hur många denna lobbyorganisation sysselsätter.

Vilka riksdagsledamöter har tagit ställning mot COPYSWEDE?
Citera
2020-10-07, 12:58
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Privatkopierar ni mycket i syfte att dela med närmsta vännerna 2020?

Jag piratkopierar eller privatkopierar ingenting skapat av mediaindustrin.
Kör gratis linux, även om jag fått ett gratis lagligt original av Win10 av en kompis, som ligger och skräpar på en hylla.

Den tekniska utvecklingen går fort. Och internet tar över alltmer.
Och nu har vi Netflix yuotube och massor av annat.

Och mycket som tidigare köptes via kasettband, LP och CD kan nu istället hämtas hem på internet till fast månadskostnad. Det har gjort att färre slösar sin tid på att kopiera film och musik.
Om det inte längre finns någon betydande kopiering pga att allt är för lätt tillgängligt till för låg kostnad på internet. Så finns det inte heller någon anledning att låta copyswede fortsätta parasitera.

Det borde ställas krav på att det regelbundet mäts och uppskattas av någon opartisk myndighet hur stora inbillade förluster som görs av mediaindustrin.
Det är väl olagligt (för myndigheter) att ta ut avgifter eller fatta beslut om lagar om att andra kan ta ut avgifter för påhittade kostnader och förluster ?
Så hur skulle det funka att stämma copyswede ?

Deras dagar är räknade.
Snart tankar man hem allt från internet, inklusive spel.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2020-10-07 kl. 13:02.
Citera
2020-10-07, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ett galet system som visar att politiker inte är villiga att fixa felet, utan bara lappa ihop det på det minst dåliga sätt så alla blir tysta. Givetvis så måste en seriös politiker ha på sin dagordning att få bort denna sjuka lösning.

Men det är fortfarande helt sjukt att Per Gessle får pengar när jag köper en hårddisk för att lagra mina bilder jag tar med mobiltelefonen på nyårsafton.

Att ni inte känner till det visar bara att ni verkar vara helt väck. Innan detta infördes så var det ganska livliga debatter på sociala medier, här på Flashback, i vanlig media. Till och med SVT tog tag i frågan i olika program.
Vilka livliga debatter? IPRED? SVT har diskuterat det lite under ytan men jag har inte hört nåt snack om att det kostar i avgifter för oss som köper hårddiskar. Vad är avgiften på i så fall? Tv licensen är tvång och då var det ganska livligt.
Citera
2020-10-07, 13:04
Medlem
Här är beskyddarverksamhetens prislista:
https://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2020/10/Nya-tariffer-SLUTGILTIG-201005.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Har hittills inte köpt nån skattad CD R eller DVD R i Sverige. Köpte ett paket på Second hand men den skatten har ju inte jag betalat.
Detta är ingen skatt. Det är en privat organisation som kräver in och mottar pengarna.
Citera
2020-10-07, 13:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Nej den skatten var redan betalad. Pris 60 kr för ett 50 pack DVD R Fynd !!

Men nej!!

Skatten är givetvis betald av hen som först köpte varan. Men du är med och betalar på skatten när du sen betalar 60 kr. Om skatten inte fanns så skulle du betalat 55 kr.

Förstår du nu?

Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Vilka livliga debatter? IPRED? SVT har diskuterat det lite under ytan men jag har inte hört nåt snack om att det kostar i avgifter för oss som köper hårddiskar. Vad är avgiften på i så fall? Tv licensen är tvång och då var det ganska livligt.

Vadå vilka? Dom som var givetvis. Du bör ju kunna hitta gamla Flashbacktrådar om det. När det begav sig så minns jag att det var ett hett samtalsämne bland mina vänner, arbetskamrater, i sociala medier. I vanlig media skrevs det massor med artiklar, inlägg mm. Jag minns att SVT Debatt tog upp det och det togs upp i nyhetsrapporteringen om det flera gånger. Till och med min morsa hade åsikter om det.
Senast redigerad av kalkryggar 2020-10-07 kl. 13:20.
Citera
2020-10-07, 14:46
Medlem
Citat:
Men nej!!

Skatten är givetvis betald av hen som först köpte varan. Men du är med och betalar på skatten när du sen betalar 60 kr. Om skatten inte fanns så skulle du betalat 55 kr.

Förstår du nu?

Vadå vilka? Dom som var givetvis. Du bör ju kunna hitta gamla Flashbacktrådar om det. När det begav sig så minns jag att det var ett hett samtalsämne bland mina vänner, arbetskamrater, i sociala medier. I vanlig media skrevs det massor med artiklar, inlägg mm. Jag minns att SVT Debatt tog upp det och det togs upp i nyhetsrapporteringen om det flera gånger. Till och med min morsa hade åsikter om det.
Är ju inte säkert att DVD paketet är inköpt i Sverige.
Citera
2021-06-02, 07:18
Medlem
Callebiltes avatar
Gick igenom lite gamla trådar och hittade den här...

Undra om man kan kräva att ett spelföretag tar bort kopieringsskyddet på det spel man köpt eftersom man vill göra en kopia till sin brorsa. I sverige betalar vi ju för den möjligheten och har laglig rätt att privatkopiera material. En rätt som vi betalar för.

Någon som provat?
Citera
2026-08-13, 15:33
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Man trodde att Copyswede var på utdöende i och med Spotify och diverse filmtjänster... Nu har smartklockor och 3D-skrivare också blivit indragna i den här skatten! VHS- och kassettband är inte längre belagda med avgiften - men egentligen varför då? Om jag vill spela in blandband på kassett kan jag fortfarande göra det.
Jag blir förbannad på den här kollektiva bestraffningen! Jag har alltid varit den som tycker det är viktigt att man ska göra rätt för sig, betalat när jag vill ha någon låt eller film. Om jag ska bli stämplad som en piratkopierare så kommer jag att ladda ner mer musik och filmer olovligen.

Centerpartiet var tydligen de enda som motsatte sig i alla fall delar av lagen (vet inte i vilken omfattning).

https://feber.se/pryl/snart-galler-nya-regler-for-privatkopiering/494916/
Citera
2026-08-15, 08:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jag tycker det är lite intressant med organisationen Copyswede.

Film och kulturorganisationer äger denna maffiaverksamhet som tvingar till sig en avgift på varje såld (tidigare lagrings-) enhet för att denna kan användas i syfte att kopiera tex film eller musik.

Sen att man inte överhuvudtaget avser att ens lyssna på musik eller titta på film på enheten spelar ingen roll. Dessutom läggs avgiften på enheten innan momsen beräknas så du betalar även moms på skiten.

Förutom hårddiskar betalar man avgift på datorer, settop boxar och mobiltelefoner.

Ingen protesterar, jag vet inte hur många som köpte sin mobil med syftet att privatkopiera upphovsskyddat material i avsikt att dela med sig till sina kompisar vilket egentligen är det avgiften skall ersätta upphovsmännen med.

Att det i ett rättssamhälle går att skapa sådana här organisationer som tvingar befolkningen att betala oavsett om de är skyldiga eller oskyldiga är väldigt underligt i mitt tycke.

Tänk om jag och min polare skapar var sin organisation mot näthat där vi tycker att offer för näthat skall få en liten slant. Därefter går våra två "organisationer" ihop och skapar näthatswe en organisation som ska stötta näthatsoffer. Därefter kräver vi att alla sociala medier i landet skall ge oss 50 öre per post på deras medier eftersom någon kan använda dessa medier för att bedriva näthat... Det är ju befängt.. Eller varför inte bilofferswe som kräver 50000 per såld bil för att kunna skänka en liten slant till trafikoffer.. Eller knivswe där vi vill ha 20 kr per såld kniv - inklusive brödknivar i trä för att stötta offer för knivattacker? Brödrostswe 50 spänn per brödrost för att stötta mordoffer där deras respektive kastar ner en ipluggad brödrost i badkaret för att ha ihjäl dem? Fjärrkontrollswe 250kr per såld fjärrkontroll för att stötta kvinnor som fått en fjärrkontroll kastad på sig då hon kommer in o gnabbar under fotbollsfinalen...

Detta är ju bara statligt sanktionerat bedrägeri mot medborgarna.. Hur kan organisationer som Copyswe få existera i ett rättssamhälle? Helt sjukt. I princip så har ju film/musikbranschen anklagat alla medborgare för att kopiera och sprida deras verk och därefter fått rätt och får därför ta ut en avgift.. Senaste gången jag privatkopierade i ordets bemärkelse var på 80 talet då en polare spelade upp senaste Kiss-låten i telefonluren och jag bandade den i andra sidan..

Privatkopierar ni mycket i syfte att dela med närmsta vännerna 2020?
Väl skrivet!
Hur mycket pengar rör det sig om?
Totalt för maffian och per terrabyte för kunden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in