2020-10-07, 09:13
Medlem
Callebiltes avatar
Jag tycker det är lite intressant med organisationen Copyswede.

Film och kulturorganisationer äger denna maffiaverksamhet som tvingar till sig en avgift på varje såld (tidigare lagrings-) enhet för att denna kan användas i syfte att kopiera tex film eller musik.

Sen att man inte överhuvudtaget avser att ens lyssna på musik eller titta på film på enheten spelar ingen roll. Dessutom läggs avgiften på enheten innan momsen beräknas så du betalar även moms på skiten.

Förutom hårddiskar betalar man avgift på datorer, settop boxar och mobiltelefoner.

Ingen protesterar, jag vet inte hur många som köpte sin mobil med syftet att privatkopiera upphovsskyddat material i avsikt att dela med sig till sina kompisar vilket egentligen är det avgiften skall ersätta upphovsmännen med.

Att det i ett rättssamhälle går att skapa sådana här organisationer som tvingar befolkningen att betala oavsett om de är skyldiga eller oskyldiga är väldigt underligt i mitt tycke.

Tänk om jag och min polare skapar var sin organisation mot näthat där vi tycker att offer för näthat skall få en liten slant. Därefter går våra två "organisationer" ihop och skapar näthatswe en organisation som ska stötta näthatsoffer. Därefter kräver vi att alla sociala medier i landet skall ge oss 50 öre per post på deras medier eftersom någon kan använda dessa medier för att bedriva näthat... Det är ju befängt.. Eller varför inte bilofferswe som kräver 50000 per såld bil för att kunna skänka en liten slant till trafikoffer.. Eller knivswe där vi vill ha 20 kr per såld kniv - inklusive brödknivar i trä för att stötta offer för knivattacker? Brödrostswe 50 spänn per brödrost för att stötta mordoffer där deras respektive kastar ner en ipluggad brödrost i badkaret för att ha ihjäl dem? Fjärrkontrollswe 250kr per såld fjärrkontroll för att stötta kvinnor som fått en fjärrkontroll kastad på sig då hon kommer in o gnabbar under fotbollsfinalen...

Detta är ju bara statligt sanktionerat bedrägeri mot medborgarna.. Hur kan organisationer som Copyswe få existera i ett rättssamhälle? Helt sjukt. I princip så har ju film/musikbranschen anklagat alla medborgare för att kopiera och sprida deras verk och därefter fått rätt och får därför ta ut en avgift.. Senaste gången jag privatkopierade i ordets bemärkelse var på 80 talet då en polare spelade upp senaste Kiss-låten i telefonluren och jag bandade den i andra sidan..

Privatkopierar ni mycket i syfte att dela med närmsta vännerna 2020?
Citera
2020-10-07, 09:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Om man får betala en avgift för piratkopiering innan man ens gjort något sådant borde det också innebära att man har rätt att piratkopiera (man har ju faktiskt betalat för det).
Citera
2020-10-07, 09:43
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jag tycker det är lite intressant med organisationen Copyswede.

Film och kulturorganisationer äger denna maffiaverksamhet som tvingar till sig en avgift på varje såld (tidigare lagrings-) enhet för att denna kan användas i syfte att kopiera tex film eller musik.

Sen att man inte överhuvudtaget avser att ens lyssna på musik eller titta på film på enheten spelar ingen roll. Dessutom läggs avgiften på enheten innan momsen beräknas så du betalar även moms på skiten.

Förutom hårddiskar betalar man avgift på datorer, settop boxar och mobiltelefoner.

Ingen protesterar, jag vet inte hur många som köpte sin mobil med syftet att privatkopiera upphovsskyddat material i avsikt att dela med sig till sina kompisar vilket egentligen är det avgiften skall ersätta upphovsmännen med.

Att det i ett rättssamhälle går att skapa sådana här organisationer som tvingar befolkningen att betala oavsett om de är skyldiga eller oskyldiga är väldigt underligt i mitt tycke.

Tänk om jag och min polare skapar var sin organisation mot näthat där vi tycker att offer för näthat skall få en liten slant. Därefter går våra två "organisationer" ihop och skapar näthatswe en organisation som ska stötta näthatsoffer. Därefter kräver vi att alla sociala medier i landet skall ge oss 50 öre per post på deras medier eftersom någon kan använda dessa medier för att bedriva näthat... Det är ju befängt.. Eller varför inte bilofferswe som kräver 50000 per såld bil för att kunna skänka en liten slant till trafikoffer.. Eller knivswe där vi vill ha 20 kr per såld kniv - inklusive brödknivar i trä för att stötta offer för knivattacker? Brödrostswe 50 spänn per brödrost för att stötta mordoffer där deras respektive kastar ner en ipluggad brödrost i badkaret för att ha ihjäl dem? Fjärrkontrollswe 250kr per såld fjärrkontroll för att stötta kvinnor som fått en fjärrkontroll kastad på sig då hon kommer in o gnabbar under fotbollsfinalen...

Detta är ju bara statligt sanktionerat bedrägeri mot medborgarna.. Hur kan organisationer som Copyswe få existera i ett rättssamhälle? Helt sjukt. I princip så har ju film/musikbranschen anklagat alla medborgare för att kopiera och sprida deras verk och därefter fått rätt och får därför ta ut en avgift.. Senaste gången jag privatkopierade i ordets bemärkelse var på 80 talet då en polare spelade upp senaste Kiss-låten i telefonluren och jag bandade den i andra sidan..

Privatkopierar ni mycket i syfte att dela med närmsta vännerna 2020?

Problemet löses genom att man undviker att köpa utrustning som beläggs med copyswede-avgifter i Sverige. Genom att beställa sina prylar från utlandet, t ex Danmark slår man två flugor i en smäll: Dels är det snällare för plånboken, dels slipper man bidra till det mestadels vänstervridna artistkollektivet i Sverige.
Citera
2020-10-07, 10:49
Bannlyst
Att ingen protesterar beror på att ingen vet om det. Jag visste inte om det men nu vet jag att det finns. Men jag hänger inte med, när betalar man för det?
Citera
2020-10-07, 10:51
Medlem
Faktiskt helt rubbat att dessa klåpare existerar fortfarande (eller existerat överhuvudtaget egentligen), speciellt i streamingens tidsålder. Blev förbannad och googlade lite, hittade detta och blev ännu mer förbannad: https://feber.se/samhalle/nya-privatkopieringsavgiften-spikad/416626/ Vad i helvete?
Citera
2020-10-07, 10:53
Medlem
Det är ju privatkopieringen som ersätts och inget annat. Möjligheten att ta en kopia på cdskivan du köpte, eller filmen du laddat ner och ge en kopia till mamma. Hon har inte köpt skivan men har en egenproducerad kopia, vilket hon OM det vore olagligt att privatkopiera varit tvungen att ge full ersättning för till upphovsrättsägaren. Denna möjlighet att privatkopiera är det som kostar och inte piratkopiering.
Citera
2020-10-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Att ingen protesterar beror på att ingen vet om det. Jag visste inte om det men nu vet jag att det finns. Men jag hänger inte med, när betalar man för det?

Ingen protesterar för att ingen känner till det? Sedan när protesterar svensken mot något överhuvudtaget?
Citera
2020-10-07, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Ingen protesterar för att ingen känner till det? Sedan när protesterar svensken mot något överhuvudtaget?
Iofs har du rätt där men hur många tror du vet om det här? Inte särskilt många. Svenskar vill heller inte associeras med "klanfolk" då det ofta är de som hörs mest. Det anses fult att protestera.
Citera
2020-10-07, 11:24
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om man får betala en avgift för piratkopiering innan man ens gjort något sådant borde det också innebära att man har rätt att piratkopiera (man har ju faktiskt betalat för det).
Privat- inte pirat- kopiering.

Privatkopiering innebär att om du köper en film, skiva, (datorspel?) så har du en laglig rätt att göra en kopia på den till dina närmaste. I praktiken dock så är ju dessa försedda med kopieringsskydd så ingen "normalsvenne" kan ändå göra en kopia annat än att tex banda in en låt från CD:n vilket resulterar i sämre kvalitet på kopian. Trots kopieringsskyddet som typ 99% av medborgarna inte kommer runt skall man alltså betala en avgift för detta och givetvis skall man betala moms på denna extra avgift..

Sjukt är bara förnamnet.
Citera
2020-10-07, 11:56
Medlem
kalkryggars avatar
Ett galet system som visar att politiker inte är villiga att fixa felet, utan bara lappa ihop det på det minst dåliga sätt så alla blir tysta. Givetvis så måste en seriös politiker ha på sin dagordning att få bort denna sjuka lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Det är ju privatkopieringen som ersätts och inget annat. Möjligheten att ta en kopia på cdskivan du köpte, eller filmen du laddat ner och ge en kopia till mamma. Hon har inte köpt skivan men har en egenproducerad kopia, vilket hon OM det vore olagligt att privatkopiera varit tvungen att ge full ersättning för till upphovsrättsägaren. Denna möjlighet att privatkopiera är det som kostar och inte piratkopiering.

Men det är fortfarande helt sjukt att Per Gessle får pengar när jag köper en hårddisk för att lagra mina bilder jag tar med mobiltelefonen på nyårsafton.

Citat:
Ursprungligen postat av imola01

Citat:
Ursprungligen postat av Rappy

Att ni inte känner till det visar bara att ni verkar vara helt väck. Innan detta infördes så var det ganska livliga debatter på sociala medier, här på Flashback, i vanlig media. Till och med SVT tog tag i frågan i olika program.
Citera
2020-10-07, 12:00
Medlem
Har hittills inte köpt nån skattad CD R eller DVD R i Sverige. Köpte ett paket på Second hand men den skatten har ju inte jag betalat.
Citera
2020-10-07, 12:10
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Har hittills inte köpt nån skattad CD R eller DVD R i Sverige. Köpte ett paket på Second hand men den skatten har ju inte jag betalat.

Jo det har du. Eftersom penningvärdet på varan är högre så har också andrahandsvärdet varit högre. Därför har du också varit med och betalat den skatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in