2020-10-05, 00:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Är inte börsen väldigt dyr just i skrivande stund (okt 2020)? Många brukar prata om att en "normalvärdering" av börsen är framåtblickande P/E-tal om ca 17-18, medan det typiskt sett är kring det dubbla innan en bubbla spricker.

Satt och räknade lite på konsensusprognoser för vinst per aktie för OMXS30, samt P/E-tal givet nuvarande aktiekurser. Räknade sedan fram medeltal av P/E, viktade utifrån respektive bolags indexvikt. Antar att alla här förstår en sådan genomsnittsberäkning men just in case, Assa Abloy som handlas till ett P/E om ca 27 för 2020 och har en indexvikt på strax över 3% väger ca 50% tyngre än Handelsbanken A, som handlas till ett P/E om ca 10 med en indexvikt på ca 2%, osv.

Givet uppdaterade estimat för vinsten per aktie (inkluderat osäkerheten kring Corona) får vi:
2017: 19,6
2018: 12,4
2019: 38,3
2020: 34,4
2021: 25,5
Indikerar inte ett P/E-tal på ca 35 (vilket börsen handlas till idag) mycket höga värderingar? Nu gäller detta enbart OMXS30 (som är ett smalt index) men samtidigt är ju detta en indikator, detta index har samtidigt underpresterat många utländska index som har "skenat iväg" ännu mer trots osäkerheten kring Corona resp. de vinsttapp detta kan medföra över kommande 2-3 prognosår.

Vad tycker ni? Är börsen dyr eller billig?
Citera
2020-10-05, 00:36
Medlem
När du har en reporänta på 0 % och riksbanken i princip går ut och säger att de tolererar 2,5 % inflation.

Vad tror du händer med cash?

Folk har skriket sig hesa över bostadspriserna i ett decennium. Ändå fortsätter priserna upp.

Kanske dags att inse att era värderingsmodeller är värdelösa?

Köp värdepapper och fastigheter och bli rik istället.
Citera
2020-10-05, 01:05
Medlem
revodnebs avatar
Det är en katastrofalt hög värdering. Det är dyrt som fan. Jag skyr börsen som pesten. Fast jag behöver ju inte börsen, så jag är kanske biased?
Citera
2020-10-05, 01:17
Medlem
Man kan ställa sig frågan såhär istället:
1. Börsen är just nu på all-time-high
2. Borde den vara på ATH? Går allt bättre än någonsin förr?
3. Har människor pengar att spendera? I större eller mindre omfattning nu än tidigare?

Min analys är att om det inte var en bubbla innan så håller den bubblan definitivt på att blåsa upp nu. Produktionsmarknaden och företagsklimatet är inte alls bra. Konsumtionsmönster är som inget tidigare skådat. Import/export befinner sig också i ett helt skevt läge.

Oro över hela världen om att möjligt: säkerhet, dollarn, oljan, risk för krig, klimat, polariseringar, fattigdom, migranter, Kina. Ja, det är en "perfect storm" som håller på att byggas upp.

Skuldkvoten för både privatpersoner som företag når nya rekordnivåer. Räntebeskedet kan underlätta kan man tro... men i själva verket ökar det bara på bubblans storlek.

När det smäller, för det gör det alltid förr eller senare, så kommer det att göra ont.

P/E-siffrorna är bara ett symptom på allt som sker. Och efter det här årets slut, och i nästa, så kommer de siffrorna att öka uppåt.
Citera
2020-10-05, 01:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är inte börsen väldigt dyr just i skrivande stund (okt 2020)? Många brukar prata om att en "normalvärdering" av börsen är framåtblickande P/E-tal om ca 17-18, medan det typiskt sett är kring det dubbla innan en bubbla spricker.

Satt och räknade lite på konsensusprognoser för vinst per aktie för OMXS30, samt P/E-tal givet nuvarande aktiekurser. Räknade sedan fram medeltal av P/E, viktade utifrån respektive bolags indexvikt. Antar att alla här förstår en sådan genomsnittsberäkning men just in case, Assa Abloy som handlas till ett P/E om ca 27 för 2020 och har en indexvikt på strax över 3% väger ca 50% tyngre än Handelsbanken A, som handlas till ett P/E om ca 10 med en indexvikt på ca 2%, osv.

Givet uppdaterade estimat för vinsten per aktie (inkluderat osäkerheten kring Corona) får vi:
2017: 19,6
2018: 12,4
2019: 38,3
2020: 34,4
2021: 25,5
Indikerar inte ett P/E-tal på ca 35 (vilket börsen handlas till idag) mycket höga värderingar? Nu gäller detta enbart OMXS30 (som är ett smalt index) men samtidigt är ju detta en indikator, detta index har samtidigt underpresterat många utländska index som har "skenat iväg" ännu mer trots osäkerheten kring Corona resp. de vinsttapp detta kan medföra över kommande 2-3 prognosår.

Vad tycker ni? Är börsen dyr eller billig?

Det är för att pengatryckerierna går för högvarv. Folk slänger in pengarna på börsen för att dom inte litar på sina dollar.
Citera
2020-10-05, 01:57
Medlem
lemmelns avatar
Börsen generellt är ganska dyr, men det finns fortfarande många klart undervärderade aktier sett på lite sikt. Tex SHB A och kanske även HM tycker jag är väldigt billiga nu.
Citera
2020-10-05, 06:31
Medlem
Sen å andra sidan så är ATH normalläget för börsen då den alltid gått uppåt på sikt. Jag har i princip 100% på börsen men välkomnar ett jätteras så det blir billigare att köpa mer.
Citera
2020-10-05, 06:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Sen å andra sidan så är ATH normalläget för börsen då den alltid gått uppåt på sikt. Jag har i princip 100% på börsen men välkomnar ett jätteras så det blir billigare att köpa mer.
Om du har 100% på börsen så har du ju inget att handla för om det rasar.
Citera
2020-10-05, 07:03
Medlem
TonyBergmans avatar
Det är FOMO och TINA som styr.
Lågränteklimat. Världen gått på lagfart ett halv år. Börjar lätta. Q3 rapporterna på väg. Kommer dom visa ljusare framtidsutsikter?
Att bara kolla PE i en sån här situation vi har i år blir missvisande.
Men när det vänder kommer de gå fort ner. Hur långt ner vet jag inte.
Stor spänning kring USA valet med.

Citera
2020-10-05, 08:13
Medlem
Multipelexpansion, nollräntor + centralbanker som pumpar.
Citera
2020-10-05, 09:52
Medlem
Opaques avatar
Stockholmsbörsen OMX30 är långt ifrån all time high. 19Februari var ATH med strax över 1900 punkter. De senaste veckorna har börsen attackerat rekordet från i februari, utan att riktigt kunna klänga sig fast ovanför 1850.
Det verkar vara lite osäkerhet på den nivån, många tar hem lite vinster, men många verkar också köpa på sig trots taskiga fundamenta och kommande våg av varsel och uppsägningar som vi inte riktigt sett maken till...

Å andra sidan finns inget alternativ,som många redan konstanterat.
Citera
2020-10-05, 10:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är extremt dyrt just nu i USA, vilket pushar upp även Sverige.

Det verkar vara tabu att ta fram diagram fram till år 2020 med antingen P/S eller P/E i USA? Jag hittar inget. Någon som kan hitta?

Här är S&P500 1881-2017, den senaste jag kan hitta. 2020 är Dow Jones 20% högre än för 3 år sedan så lägg på 20% i slutet av diagrammet, bör vara exakt samma lutning uppåt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Price%E2%80%93earnings_ratio#/media/File:S&P_500_Shiller_P-E_Ratio.png

Man kan se att 2017 års värde bara slås av bankbubblan 2008 (extrem krasch) och IT-bubblan 99-02 (extrem krasch). Alla andra 140 år bakåt har lägre värdering av USA-börsen sett i relation till vinsterna än 2020.

För att våga investera i dagens börs måste man helt enkelt hitta på ideologiska mantran och rabbel som "TINA" och "dåliga nyheter är bra nyheter". Men sanningen är att det kommer att krascha. Visste jag när skulle jag bli miljardär.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-05 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in