2026-06-11, 13:36
  #157
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Undrar hur länge det dröjer innan Palantir förbjuds inom EU. Vi förbjuder ju kinesiska företag som kan utgöra en säkerhetsrisk, Palantir är tio resor värre.

Du har helt missuppfattat världsordningens underliggande struktur. Palantir kommer inte att förbjudas. Kommer bara att öka i värde.
Citera
2026-06-12, 15:12
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Undrar hur länge det dröjer innan Palantir förbjuds inom EU. Vi förbjuder ju kinesiska företag som kan utgöra en säkerhetsrisk, Palantir är tio resor värre.

Har du missat att svensk polis använder Palantirs mjukvara?
Citera
2026-06-12, 15:54
  #159
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Undrar hur länge det dröjer innan Palantir förbjuds inom EU. Vi förbjuder ju kinesiska företag som kan utgöra en säkerhetsrisk, Palantir är tio resor värre.

Så här:
Många missupfattar vad Palantir är och vad de gör.
Palantirs produkter = skiftnyckel (d.v.s ett verktyg)

Vad skiftnyckeln rör för muttrar är helt upp till kunden att välja om de vill dela med sig av eller inte. Palantirs produkter kan fås med cloud-lösning där kunden skickar data eller så går det att göra en lösning som är mer air-gapped.

För nationell säkerhet så killgissar jag med kraft att alla kunder runt omkring i världen väljer air-gapped för deras mest känsliga nationella data och inte skickar datan till Palantir.

Jag gissar att även stora industrikunder i Europa som exempelvis Airbus inte bara kräks ut känslig data till en leverantör i ett land där Boeing är den stora flygplanstillverkaren.

Så snacket om säkerhet handlar inte i första hand om att hålla datan säker från USA. Det där löser man dimensionerat från case till case.

Den säkerhetsaspekt som är reell är snarare den som behandlar vad som händer om det skorpar till sig rejält mellan USA och Europa och Palantir upphör med att sälja vidareutvecklade produkter och förbättringar och uppdateringar. Då blir det ett större förmågeglapp mellan USA och Europa.

Det är helt sant att statliga aktörer önskar minska den kritiska exponeringen.

Problemet är att det inte heller bara är att säga att vi i Europa ska göra en egen produkt. Ska Tyskland äga den också? Men om AfD gör storslam och tar regeringsplats och det skorpar till sig med "liberala" Skandiavien då? Då är vi där igen. Same shit all over again.

För full säkerhet behöver varje nation nästan sin egen produkt men det kan vi nog inte ta fram.

Skandinavien skulle potentiellt kunna ta fram en produkt tillsammans med Kanada om Ericsson, Combitec, Afry, Saab, CGI och CAE dunkade ihop ett samägt företag. Då kanske skulle man ha kraft och kompetens nog att fixa det.

Ett förbud mot Palantir kommer inte komma på tal så länge det inte finns en ersättare som är lokalt producerad.

Vad som trendar är däremot minuspoäng redan från start i upphandlingar för icke Europeiska bolag, men det spelar ju ingen roll om det bara finns en enda leverantör.
Citera
2026-06-13, 09:24
  #160
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick


Den säkerhetsaspekt som är reell är snarare den som behandlar vad som händer om det skorpar till sig rejält mellan USA och Europa och Palantir upphör med att sälja vidareutvecklade produkter och förbättringar och uppdateringar. Då blir det ett större förmågeglapp mellan USA och Europa.


Ja vad ska man säga. Åldrades rätt bra det där om jag själv får säga det. Fable och mythos är nu förbjudet att använda för alla som inte är amerikaner. Säkerhetsaspekten jag stolpade upp är helt enkelt ytterst reell.

Får Palantir god-level förmåga så är det självklart att det blir en cap för alla andra som inte är USA.

Jag förstår fortfarande varför inte Wallenberg med både Saab och Ericsson i portfolion inte redan är igång med ett alternativ.
Citera
Igår, 06:57
  #161
Medlem
Aktien föll hårt igår. Någon som vet varför?
Citera
Igår, 07:35
  #162
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Aktien föll hårt igår. Någon som vet varför?
Det kan vara alla möjliga skäl. Personligen tror jag en anledning är att på grund av Vita husets beteende denna mandatperiod börjar flera europeiska länder ta sig en rejäl funderare på om de verkligen vill vara beroende av amerikanska bolag för strategiskt viktiga tjänster. Ett exempel är att Frankrike häromveckan avslöjade att de överger Palantir till förmån för ett inhemskt alternativ (se premiärministern i nedanstående klipp, ungefär sex minuter in):

https://x.com/SebLecornu/status/2066757435948208622

Det i sig hade kanske inte så stor betydelse för Palantirs omsättning, men det stödjer ett bredare narrativ om hur europeiska stater vänder ryggen mot Palantir. Om det blir en tilltagande trend att Palantir går miste om lukrativa kontrakt med Europas stater, då är det begripligt att aktiekursen dalar.
Citera
Igår, 21:13
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om det blir en tilltagande trend att Palantir går miste om lukrativa kontrakt med Europas stater, då är det begripligt att aktiekursen dalar.

Jo - men är den trenden verklig i dagsläget? Ser vi några bevis för den? Just nu ser jag bara aktien som fortsätter att dala, men är lika glad för det: äntligen en rejäl pull back där jag kan börja fylla på så sakteligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in